سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: خروج پراید و پژو نباید به جایگزینی خودرو چینی بینجامد

            تربت حیدریه- ایرنا- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ به قیمت جایگزینی خودروهای چینی تمام شود، قابل قبول نیست.

به گزارش ایرنا سعید باستانی چهارشنبه در نشستی خبری در تربت حیدریه افزود: در سال ۸۹ خودروسازان اجازه یافتند با از رده خارج کردن برخی از تولیدات خود، خودرویی مناسب با همان سطح قیمتی را وارد بازار کنند و ما اکنون موافق خروج این دو خودرو هستیم، ولی نه به این قیمت که بازار به روی خودروهای بی کیفیت چینی باز شود.
وی در خصوص پایین نیامدن قیمت پراید بعد از برجام نیز گفت: تولید این خودرو بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال تمام می شود و اگر دولت تسهیلاتی با نرخ ۲ تا سه درصد در اختیار خودروساز بگذارد، عملا خودروساز می تواند محصول خود را ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال ارزان تر وارد بازار کند.
باستانی، هزینه های سربار خودروسازان را بالا دانست و افزود: در دولت گذشته در یک بازه زمانی کوتاه به صورت دستوری سه هزار و ۵۰۰ نفر نیرو به ایران خودرو تزریق شد که این خود به معنی بالا رفتن هزینه سربار است.
وی گفت: برای رهایی از این وضعیت، دولت باید نرخ تسهیلات خودروسازان را به ۲ تا سه درصد برساند و همچنین اجازه تعدیل نیرو را بدهد تا خودروسازان دست به سبک سازی خود بزنند.
باستانی در خصوص پایین بودن قیمت خودرو ایرانی در خارج از کشور، گفت: خودروساز ایرانی در خارج از کشور مجبور به رقابت با رقبای خارجی و ناچار به عرضه تولیدات با قیمت تمام شده است و در این شرایط دولت نیز ناگزیر است از سهم و سود خود در بازار جهانی چشم بپوشد.

* بانک ها در تربت حیدریه با واحدهای صنعتی همکاری ندارند
باستانی با بیان اینکه بانک ها در اعطای تسهیلات با واحدهای صنعتی همکاری لازم را ندارند، گفت: قرار بود برای حل مشکل واحدهای صنعتی و فعال کردن واحدهای غیرفعال یا نیمه فعال، مطالبات معوق بانک ها بخشیده شده، قرار وثیقه تعدیل و اعطای تسهیلات به این واحدها روان تر و آسان تر شود که متاسفانه چنین نشد.
وی افزود: تمام واحدهای صنعتی شهرستان که به بانک ها مراجعه کرده اند تا کنون نتوانسته اند تسهیلات دریافت کنند.

* مدیران بر اساس میزان خدمت به مردم ارزیابی می شوند
باستانی با بیان اینکه ابقا یا تغییر مدیران منطقه بر اساس عملکرد خدمتی آنان صورت می گیرد، گفت: عبارت نکوهیده 'قطار جابه جایی مدیران' که در سال های اخیر وارد ادبیات اداری ما شده، فضای روحی و روانی بسیار منفی در بین مدیران ارشد شهرستان ها ایجاد می کند، و معتقدم یک مدیر تا زمانی که مسئولیتی به او سپرده شده باید به وظیفه اش بدرستی عمل کند.
وی گفت: اداراتی چون جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و یا راه و شهرسازی به مدیران میدانی نیاز دارد و مدیرانی که به ارتقای حوزه خود کمک کنند، باقی خواهند ماند در غیر این صورت جایگزین می شوند.
باستانی افزود: مدیران باید بدون در نظر گرفتن سلائق شخصی و با توجه به خروجی و توانایی کار و خدمت برای مردم مورد ارزیابی قرار بگیرند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس همچنین اظهار کرد: مدیران باید نگاهی راهبردی به شهرستان داشته و با در نظر گرفتن شرایط و در راستای قوانین تصمیم گیری کنند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *