توران میرهادی تشییع شد


مراسم تشییع پیکر توران میرهادی صبح امروز (۲۱ آبان) برگزار شد و این پیشکسوت ادبیات کودکان در امامزاده عبدالله در شهرری به خاک سپرده شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم تشییع توران میرهادی؛ احمد مسجدجامعی(عضو شورای شهر تهران) گفت: صفای باطن توران میرهادی و دغدغه‌ای که نسبت به کودکان داشتند، نوعی رفتار معصومانه کودکانه را در او بازتاب می‌داد. خیلی از کسانی که در این جمع هستند، افتخارشان همکاری با اوست. او در سال‌های دور به یاد برادر بزرگش بنیاد آموزشی را بنا نهاد و تجربیات مدرسه فرهاد را نوشت.

مسجدجامعی با اشاره به ایجاد فضاهای گفتگوی کودکان ایران و جهان توسط این نویسنده پیشکسوت ادامه داد: ما نمی‌توانیم در جهان، ایرانِ سرافرازی داشته باشیم بدون اینکه با جهانیان در تعامل باشیم. او این مهم را دامن زد. کار ماندگار دیگر ایشان در حوزه فرهنگ‌نامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان بود، اگرچه که او نتیجه نهایی این کار را ندید، اما بنیاد استواری گذاشت که کودکان تا متخصصان از آن بهره می‌برند.

وی تاکید کرد: توران میرهادی در میان ما نیست با همه روح معصومانه و حس کودکانه‌ای که در رفتار و فضای باطنش داشت. خاطرات بزرگ او مانده است نه‌ تنها خوبی‌هایش. خاطرات بزرگ و تجربیات بزرگ او که راه‌های نرفته را رفت و رازهای ناگشوده را گشود و بارِ سنگینی را بر دوش همه آنان که دلسوز آموزش‌وپرورش، تعلیم و تربیت و کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند، گذاشت.

نوش‌آفرین انصاری (دبیر شورای کتاب کودک) نیز در این مراسم گفت: متولیان آموزش‌وپرورشِ ما احترامی به خودی‌ها نمی‌گذارند و به پژوهش در این زمینه توجه نمی‌کنند. نگاه آنان کم‌عمق و شگفت‌انگیز به غرب است. آنها میرهادی‌ها، سهراب‌ها، یمینی‌شریفی‌ها را نمی‌بینند و الگوی خود را در جای دیگری جست‌وجو می‌کنند.

وی با ابراز تسلیت به خانواده مدرسه، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، خانه کتابدار و خانواده بزرگ شورای کتاب کودک گفت: میرهادی سجایای اخلاقی زیادی داشت که من نمی‌خواهم به هیچ‌کدام از آنها بپردازم. او شخصیتی توانمند و محققی پژوهشگر بود. همه می‌دانند که ایشان کتاب‌های بسیاری را نوشته است. کتاب «مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» و سه‌گانه «مدرسه فرهاد» از این کتاب‌هاست. او مقالات بسیاری که او برای فرهنگ‌نامه به یادگار گذاشته است. در مورد سه‌گانه «مدرسه فرهاد» آنچه مهم است «جست‌وجو در راه‌های تعلیم و تربیت» است که کمتر خوانده شده و آنچه مربوط به کودکستان و کتابخانه بوده بیشتر خوانده شده؛ ولی چرا جست‌وجوی کمتر؟چون متولیان آموزش‌وپرورش ما به خودی احترام نمی‌گذارند و به پژوهش‌های سرزمینی توجهی ندارند. نگاه آنان کم‌عمق و شتابزده به غرب است. بنابراین میرهادی‌ها، سهراب‌ها، یمینی‌شریفی‌ها را نمی‌بینند و الگوی خود را در جای دیگری جست‌وجو می‌کنند.

دبیر شورای کتاب کودک گفت: اگر از توران سوال شود که چه آرزویی دارد، به طور یقین خواهد گفت صلح، آرامش و امنیت برای همه فرزندان این سرزمین، برون‌راندن رقابت‌ها از دل‌ها، خانواده‌ها، مدارس و نظام آموزش‌وپرورش، به پایان رساندن ویرایش اول فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان. ما برای فرهنگ‌نامه نیازمند جایی بزرگتر و امکانات مالی هستیم، بنابراین از همه کسانی که به آرمان‌های این عزیز احترام می‌گذارند پیغام می‌فرستیم که در کنار شورا و برای شورا باشند و برای تحقق آرزوهای توران میرهادی بکوشند.

در این مراسم؛ هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست، شهرام اقبال‌زاده، محسن هجری، جواد محقق، طاهره ایبد و حمیدرضا شاه‌آبادی حضور داشتند.

پیکر توران میرهادی پس از آنکه حاضران سرود «ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود» از سروده‌های نادر ابراهیمی را سردادند به سمت امامزاده عبدالله در شهرری برای آرامش ابدی منتقل شد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *