انتخابات ۹۶ و پشت پرده تخریب دولت تحلیل «فرمان تخریب» اتاق‌های فکر رقبای روحانی در نظرخواهی باشگاه احزاب« اعتماد »

اصلاحات ستیزانِ اعتدال‌گریز نمی‌خواهند در انتخابات سال ۹۶ حسن روحانی را به عنوان رییس‌جمهور مستقر دوباره به عنوان منتخب پیروز مشاهده کنند. آنها اما برای تحقق این هدف‌شان راه سخت و صعبی را پیش روی دارند. چه آنکه هنوز و با وجود سه سال و نیم دولت‌داری روحانی، تلخی‌های دوران گذشته در کام مردم به جای مانده و از دیگر سو حسن روحانی توانسته مطالبات ملی را در حد بضاعت و تا حد ممکن به سرانجام مقصود برساند.
مخالفان دولت با ادراک موقعیت اجتماعی خود و ریزش رای بدنه اجتماعی‌شان که در انتخابات مجلس دهم به اثبات رسید در حال حاضر و برای ماه‌های باقی‌مانده یک ماموریت اساسی را به صورت تشکیلاتی و سازمانی دنبال می‌کنند؛ «تخریب دولت» آنها برای عملیاتی کردن این هدف به هیچ عنوان از هیچ اتفاقی به سادگی عبور نمی‌کنند. این همان مساله‌ای است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از چند ماه قبل نسبت به آن افشاگری کرده بود. نوبخت اواخر خرداد ماه امسال در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرده بود که: «هر هفته شنبه‌ها اتاق فکری علیه دولت تشکیل می‌شود و مشخص می‌کند که در تخریب دولت روی چه موضوعاتی متمرکز شوند». اثبات ادعای سخنگوی دولت بی‌تردید کار سختی نیست و می‌شود با نیم‌نگاهی به سرفصل بهانه‌های چند ماه گذشته فهمید که اتاق فکر شنبه‌های ضد دولت یک دستور عملیاتی ساده را برای تخریب موقعیت و وضعیت حسن روحانی در افکار عمومی صادر کرده است. نکته کلیدی دستورالعمل هادیان استراتژی فوق این است که هر اقدامی که از سوی دولت انجام شد بدون توجه به درست یا غلط بودنش مورد هجمه و تخریب رسانه‌ای قرار بگیرد. از همین روست که در تمامی حوزه‌هایی همچون برجام، افزایش ارتباط با دیگر کشورها، یارانه، بودجه، خرید هواپیما، صادرات نفت و فیش‌های حقوقی و… راه تخریب دولت را در پیش گرفته‌اند. قوه عاقله این جریان با تخریب دولت، هم فرار رو به جلو می‌کند تا از پاسخگویی به عملکرد مدیریتی سابق خود و حمایت‌های پررمز و راز از دولت سابق فرار کند و هم آنکه دستاوردهای دولت مانند لغو تحریم‌ها، بازگشت تدریجی سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، توسعه میدان‌های نفتی و گازی، شروع نوسازی صنایع و… را به محاق خواهد برد. از دیگر سو آنان با تخریب مستمر دولت سعی خواهند کرد تا تمرکز دولت و شخص رییس‌جمهور را برهم زنند تا فرصت اقدامات ملی و صحیح دولت در چند ماه باقی مانده از دولت را از حسن روحانی بگیرند.
مدیران پروژه تخریب دولت بر اساس راهبرد و ماموریت تعریف شده بی‌تردید تا روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ با لجستیک قدرتمند رسانه‌ای خود و در تیراژی وسیع همین راه را پیش خواهند گرفت. این جریان البته در عملیاتی کردن این ماموریت یدی طولانی دارد و می‌شود گفت جریانی که به گفته سخنگوی دولت جلسات «شنبه»ها را برای تخریب دولت برگزار می‌کند از تبار همان جریانی است که در دولت اصلاحات نیز کمیته‌ای تشکیل داده بود که باعث شد تا رییس‌جمهور اصلاحات «از ایجاد بحران آن هم هر ۹ روز یک بار» گلایه کند. هرچند حافظه تاریخی مردم به این زودی‌ها لحظات سخت و تلخ پیشا‌روحانی را فراموش نخواهد کرد و به این راحتی‌ها دست از رای ۲۴ خرداد ۹۲ خود برنخواهند داشت اما این دلیلی نمی‌شود تا دولت اعتدال نسبت به جنگ روانی جریان رقیب بی‌توجه باشد. این‌گونه است که اکنون که چند ماه به پایان عمر دولت اعتدال باقی مانده، ضرورت دارد تا حسن روحانی و دولت وی، هوشمندانه و صادقانه عملکرد خود را از طریق رسانه‌های مدرن به افکار عمومی منتقل کنند تا تک روانی جریانی که به سادگی منافع ملی و امنیت روانی افکار عمومی را برهم می‌زند، خنثی شود.
این همان موضوعی است که چهار فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتماد» از ضرورت آن سخن گفته‌اند. به اعتقاد این کنشگران رفرمیست پروژه تخریب دولت با توجه به ادراک و آگاهی اکثریت شهروندان ایرانی ره به جایی نخواهد برد که اگر این بداخلاقی‌های سیاسی می‌توانست نتیجه‌ای برای مدیران و طراحان این پروژه داشته باشد بی‌شک در انتخابات مجلس دهم به ثمر می‌نشست.
این اصلاح‌طلبان اما برای رییس‌جمهور یک پیشنهاد دارند: «پشت پرده تخریب‌های دولت را با ایرانیان در میان بگذارید.»

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *