تدارک پذیرش روزانه ۱۷۰۰ مسافر در مراکز اقامتی تربت حیدریه

 

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های عضو کارگروه خدمات سفر، ظرفیت اقامت هزار و ۷۵۰ مسافر و گردشگر در شبانه روز، در این شهرستان برای ایام تعطیلات نوروز فراهم شده است.

علی محمدی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ظرفیت سازی شامل ۷۰ تخت در مهمانپذیرها، ۹۰۰ نفر در مدارس، ۷۰۰ نفر در حسینیه ها و بقاع متبرکه و ۸۰ نفر در مهمانسراهای ادارات دولتی است که البته این میزان پذیرایی مربوط به زمان عادی است و در مواقع اضطراری امکان افزایش ظرفیت نیز وجود دارد.
وی اظهار کرد: این اداره بنا دارد برای افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر در این شهرستان، ۱۳ رباط و کاروانسرای تاریخی موجود در این شهرستان را ساماندهی و به محلی برای بیتوته و استراحت گردشگران و زایرانی که قصد تشرف به مشهد الرضا(ع) را دارند، تبدیل کند.
محمدی افزود: در گذشته نیز رباط ها و کاروانسراها به عنوان مکانی امن برای استراحت تجار و زائران در فصول گرم و سرد سال و نیز تیمارداری چهارپایان آنان کاربرد داشته است.
وی با بیان اینکه امروز نیز غالب گردشگران و زایرانی که از جنوب خراسان رضوی قصد تشرف به مشهد را دارند، وارد تربت حیدریه شده یا از این شهر عبور می کنند، گفت: این در حالی است که تاکنون از محل بودجه زیارت استان رقمی برای احیای این کاروانسراها و رباط ها تخصیص نیافته است.
محمدی افزود: امسال با صرف ۵۰ میلیون ریال اعتبار و انجام پاره ای تعمیرات و تجهیز رباط تاریخی طبسی، درداخل شهر تربت، این مکان تاریخی را به خانه صنایع دستی و سوغات شهرستان تبدیل کردیم که در دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طبق برآورد کارشناسان میراث برای احیا و تجهیز ۱۳ رباط و کاروانسرای تربت حیدریه به حدود ۳۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: این بناها مربوط به دوران صفویه و قاجاریه است، که با فواصل معین در داخل و بیرون شهر، در مسیر تردد کاروانیان قرار داشته و با توجه به استقرار در مناطق بیابانی و یا کوهستانی، به صورت حیاط دار و یا سرپوشیده ساخته شده اند.
محمدی، مهمترین رباط های برون شهری را شامل کامه، تروسک، کسکک، شور حصار، میاندشت و رباط های داخل شهر را نیز رباط طبسی، لاری، نانوا، کامه علیا و سفلی عنوان کرد.
از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که ۳۵ مورد آن بنا و بقیه محوطه و تپه تاریخی است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *