افزایش تحرکات نظامی ناتو و آمریکا در مرزهای روسیه ـ اوکراین

سرویس خارجی: حملات روسیه به اوکراین در حالی وارد یازدهمین روز شد که آمریکا و متحدانش در ناتو تحرکات گسترده ای را در مرز روسیه – اوکراین برای کمک نظامی به کی یف آغاز کرده اند.

در این راستا یک مقام آمریکایی از ورود ناو هواپیمابر بزرگ آمریکا به شمال دریای اژه همزمان با تشدید تنش بین اوکراین و روسیه خبر داد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از این مقام آمریکایی، از ورود ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» متعلق به نیروی دریایی آمریکا به شمال دریای اژه خبر داد. این مقام آمریکایی مکان دقیق این ناو را فاش نکرد اما گفت، اگر روسیه به دنبال عبور از این منطقه باشد و ترکیه از ناتو حمایت کند، این ناو هواپیمابر می‌تواند برای گشت‌زنی در دریای سیاه و تنگه داردانل استفاده شود. گفته می شود جت‌های جنگنده ناو ترومن در حال حاضر بر فراز رومانی به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای نشان دادن حضور و عزم خود در برابر روسیه، در حال پرواز هستند. آمریکا همچنین یک فروند بمب افکن «بی-۵۲ استراتو فورترس» خود را بر فراز برخی کشورهای شرق اروپا به پرواز درآورد. همچنین ۱۴ هواپیمای ترابری بزرگ آمریکا و متحدان اروپایی آن، مجموعه‌ای از موشک‌های ضدتانک جاولین، موشک‌اندازها، سلاح و مهمات را به فرودگاهی در نزدیکی مرز اوکراین منتقل کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، مشاور ارشد نظامی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده، به بازرسی از این عملیات انتقال تسلیحات پرداخت و با نیروها و پرسنل متعلق به ۲۲ کشور جهان ملاقات کرد؛ کسانی که شبانه روز برای تخلیه محموله های تسلیحاتی که قرار است از راه زمینی برای نیروهای اوکراینی فرستاده شود، کار می کنند. در چنین شرایطی یک روزنامه آمریکایی از طرح واشنگتن برای انتقال رئیس جمهوری اوکراین به لهستان و عملیات چریکی علیه نیروهای روسیه خبر داد. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام دولت ایالات متحده نوشت: ما اکنون برای هر احتمالی، از جمله سناریویی که در آن ولودیمیرزلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، یک دولت در تبعید در لهستان ایجاد ‌کند، برنامه ریزی اضطراری انجام می‌دهیم. به نوشته این روزنامه، دیپلمات‌های اروپایی مانند همتایان آمریکایی خود، برای چگونگی حمایت از دولت اوکراین در صورت سقوط کی‌یف یا اشغال کامل کشور توسط روسیه آماده شده اند. واشنگتن پست نوشت، البته مقامات غرب پیش‌بینی می‌کنند که پیروزی نظامی روسیه اتفاق بیفتد، اما به گفته چندین مقام آمریکایی و اروپایی، به عنوان اولین گام، متحدان اوکراین در حال برنامه ریزی برای کمک به ایجاد و حمایت از یک دولت در تبعید هستند که می تواند عملیات چریکی را علیه روسیه هدایت کند. همزمان روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع دولتی غربی گزارش داد که واشنگتن و متحدانش به دنبال یافتن جایگزینی برای رئیس‌جمهوری اوکراین در صورت کشته شدن یا دستگیری او هستند. به ادعای این روزنامه آمریکایی، نگرانی‌ها در درجه اول در خصوص اطمینان از وجود یک دولت به شکلی مستقل در اوکراین است، حتی اگر روسیه راهی برای انتصاب یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف بیابد. مقامات غربی گفتند که به رسمیت شناختن یک رهبر مستقل، به جلوگیری از مشروعیت هر رهبر تحت حمایت روسیه کمک می‌کند. در چنین شرایطی نخست‌وزیر انگلیس طرحی شش‌بندی با هدف حمایت از اوکراین و اعمال فشار حداکثری بر روسیه ارائه کرد. «بوریس جانسون» از دیگر کشورها خواست به طرح شش بندی او برای پاسخ به حمله روسیه به اوکراین بپیوندند، طرحی که از ارائه حمایت‌های بشردوستانه به اوکراین تا تحمیل بیشترین فشار اقتصادی ممکن به مسکو را شامل می‌شود. نخست‌وزیر انگلیس همچنین در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: پوتین باید در این اقدام تجاوزکارانه شکست بخورد.

درخواست زلنسکی از کنگره آمریکا

رئیس جمهوری اوکراین با بیش از ۳۰۰ تن از اعضای کنگره آمریکا صحبت و به آنها التماس کرد تا واردات نفت از روسیه را تحریم کرده و جنگنده‌های بیشتری برای کی‌یف بفرستند. این جلسه از طریق برنامه “زوم” انجام شد و اولین بار از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی با اعضای دو مجلس کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) صحبت ‌کرد. زلنسکی در جریان این تماس، به شدت جسورانه صحبت کرد و به این قانونگذاران گفت ممکن است این آخرین باری باشد که او را زنده می‌بینند. زلنسکی لیست بلند بالایی از درخواست‌هایش را مطرح کرد، از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین. این در حالی است که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر به لتونی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد و اعلام کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع به معنای درگیری با روسیه است. در این حال «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در نشستی خبری ضمن تلاش به ترغیب جامعه جهانی برای لغو توافق‌های تجاری با روسیه، گفت روس‌ها در نبرد با اوکراینی‌ها پیروز نخواهند شد و روسیه قادر به غلبه بر اوکراین نیست. از طرفی ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین مدعی شد طی ۱۱ روز رویارویی نظامی روسیه با کی‌یف، ۱۱ هزار سرباز روس کشته شده‌اند. در رویدادی دیگر یک قانونگذار اوکراینی مدعی شد که یکی ازاعضای تیم اوکراین در دور اول مذاکره با روسیه، به جرم خیانت، به دست ماموران امنیتی اوکراین به قتل رسید. گفته شده «دنیس کریف» از اعضای اولین هیات کی‌یف در مذاکرات دوشنبه گذشته با روسیه، توسط سرویس امنیتی اوکراین کشته شده است.

تصرف یک شهر دیگر اوکراین

ریاست اداره امور شهری پایتخت اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه کنترل شهر برودینکا واقع در شمال غربی کی‌یف را به‌دست گرفتند. وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار فروند جنگنده «سوخو-۲۷» یک فروند بالگرد «میل می-۸» و یک پهپاد «بیرقدار» ارتش اوکراین را در منطقه «ژیتومیر» سرنگون کرد. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که پنج ایستگاه راداری و دو سامانه موشکی «بوک -ام ۱» را نیز نابود کرده است. در این حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مسکو از اتحادیه اروپا و ناتو می خواهد ارسال تسلیحات به کی یف را متوقف کنند تا از بروز خطرات عظیم برای هوانوردی غیرنظامی بین المللی و سایر حمل و نقل‌ها در اروپا جلوگیری شود.

۱.۵ میلیون آواره

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که همزمان با یازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین، شمار آوارگان اوکراینی در حال نزدیک شدن به آمار ۱.۵ میلیون نفر است. این خبرگزاری افزود: مسکو و کی یف یکدیگر را به شکست طرح آتش بس متهم می کنند؛ آتش بس می توانست به شهروندان شهرهای ماریوپل و وولنوواخا در جنوب اوکراین که تحت محاصره نیروهای روسیه است اجازه خروج از شهر را بدهد. بر اساس این گزارش، دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین برای امروز دوشنبه برنامه ریزی شده است و مذاکرات در حالی برگزار می شود که ممکن است آوارگان اوکراینی به لهستان، رومانی، اسلواکی و دیگر کشورهای همسایه اوکراین هجوم ببرند.

موضع الازهر

شیخ الازهر در بیانیه‌ای جامعه بین‌المللی را به تلاش‌ بیشتر برای توقف اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین دعوت کرد. «احمد الطیب» طی بیانیه‌ای به زبا‌ن‌های عربی، انگلیسی و اوکراینی گفت: آنچه از ترس و آوارگی شهروندان اوکراینی و تلاش‌شان برای یافتن امنیت می‌بینیم، آزمایش واقعی انسانیت ماست. وی افزود: جامعه بین‌المللی را به افزایش کمک‌های انسانی به اوکراین دعوت می‌کنم و خواستار تلاش‌های بیشتر برای توقف جنگ هستم. شیخ‌الازهر بعد از این درخواست، بیانیه خود را با این دعا به پایان برد: «از خداوند می‌خواهم که این مردم بی‌گناه را به سلامت به وطن‌شان بازگرداند.» روزنامه اطلاعات  دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *