با موافقت کمیسیون تبلیغات ریاست‌جمهوری مناظره زنده شد

 

سرانجام با پخش زنده مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت شد. این تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، پایانی بود بر ۴٨ ساعت کشمکش؛ این کشمکش‌ها از آنجا شروع شد که از سوی این کمیسیون اعلام شد مناظره‌های انتخابات به صورت ضبط‌شده پخش خواهند شد. این خبر واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت؛ از واکنش علنی رئیس‌جمهوری در یک سخنرانی در شیراز تا سایر نامزدها. اما دیروز وزیر کشور در جمع خبرنگاران از دو بار تماس رئیس‌جمهوری سخن گفت… 

تماس‌هایی که برای احوال‌پرسی نبود؛ بلکه برای اعتراض به لغو پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی بود. در جلسه کمیسیون تبلیغات، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور، علی‌عسکری، رئیس‌ سازمان صداوسیما، علی پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده شورای نظارت بر صداوسیما و میرشمسی، نماینده شورای نگهبان، حضور داشتند. علاوه‌بر‌این مجید آخوندی، معاون سیاسی صداوسیما، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور و رحیمی، معاون دادستان کل کشور، هم در جلسه بودند.
از طرفی وزیر کشور که خبر دو تماس «حسن روحانی» در اعتراض به لغو پخش زنده مناظره‌ها را گفته بود، این را هم گفت که از پنج عضو کمیسیون تبلیغات ریاست‌جمهوری، چهار عضو به پخش زنده‌ نشدن رأی مثبت داده بودند؛ یعنی از بین وزیر کشور یا نماینده‌اش، دادستان کل کشور یا نماینده او، رئیس سازمان صداوسیما یا نماینده‌اش، دبیر هیئت مرکزی اجرائی انتخابات و نماینده شورای نظارت بر صداوسیما چهار نفر به پخش زنده نشدن رأی مثبت داده‌اند و یک نفر رأی منفی. عصر دیروز هم جلسه‌ای با حضور نمایندگان نامزدها در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد که «حسام‌الدین آشنا» به عنوان نماینده روحانی در آن حضور یافت. او پس از جلسه گفت که پخش زنده مناظره‌ها مطالبه مشترک همه نمایندگان نامزدها از کمیسیون است. او همچنین درباره پخش زنده مناظره‌ها هم گفت: «به عنوان یک معلم ارتباطات عقیده‌ام این است که در‌حال‌حاضر مناظره‌های زنده می‌تواند کمک بیشتری به اعتماد مردم کند و امیدوارم روزی صداوسیما به این درجه از اعتبار برسد که نیازی به پخش زنده نباشد».
ماجرای گازانبر در مناظره زنده
اما با توجه به ادعاهای زنجیره‌ای خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های وابسته به جریان اصولگرایی، مبنی بر نفع‌بردن دولت از مناظره‌های ضبط‌شده، باید دید چه کسی از زنده‌نبودن مناظره‌ها سود می‌برد. این مطلب را می‌توان با نگاهی به مناظره‌های پیشین متوجه شد. مناظره‌های سال ٨٨ که همچنان در یادها مانده است؛ بگم‌بگم‌های «محمود احمدی‌نژاد»، بالابردن عکس همسر میرحسین موسوی در مناظره به وسیله احمدی‌نژاد و همچنین تهمت‌زدن‌های او نسبت به خانواده‌های هاشمی‌رفسنجانی و ناطق‌نوری و… اما در مناظره‌های ٩٢، دو رقیب مناظره‌های ٩۶ هم حضور داشتند؛ یعنی «باقر قالیباف» شهردار تهران و «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی؛ مناظره‌هایی که پس از آن هرجا نام قالیباف برده شد، واژه «گازانبر» هم به ذهن آمد. در یکی از مناظره‌های سال ٩٢، وقتی «حسن روحانی» پشت تریبون قرار گرفت، «قالیباف» سر بحث را با وقایع خوابگاه طرشت علامه در سال ١٣٨٢ باز کرد. او گفت: «در سال ٨٢ که فرمانده نیروی انتظامی بودم و شما دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودید، در سالگرد حمله به کوی دانشگاه، هر سال برنامه می‌گرفتند، یک جلسه من گفتم اجازه بدهید دفتر تحکیم وحدت مراسم را بگیرد. شما اشاره به این می‌کردید که بابا دنبال دردسر هستی ول کن چه مجوزی. این اصرار من بود که اجازه بدهیم دانشجو حرفش را بزند؛ ولی در چارچوب قانون. در شورای امنیت کشور هم در سال ٨٢ جلسه ای برگزار شد، من معتقد بودم پشت حوادث سال ٨٢ حوادثی که در کوی دانشگاه یا خوابگاه طرشت علامه اتفاق افتاد، نیروی انتظامی تمام‌قد جلوی لباسی‌شخصی‌ها افتاد و اجازه ندادیم حوادث ٧٨ رخ بدهد. می‌گفتم پشت حوادث دانشجویان نیستند. در جلسه اصرار کردم اگر دانشگاه اشکال دارد، به نیروی انتظامی اجازه ورود بدهید. من با اصرار این مجوز را گرفتم. به خاطر اینکه معتقد بودم سیاسیون پشت این ماجرا هستند نه دانشجویان. یکی از نمایندگان مجلس ششم که مستند دارم در حوادث کوی دخالت داشت در آن جلسه ما، اخلال کرد. بی‌بی‌سی و VOA، سخنان من را تحریف کردند و گفتند من دوگانه برخورد کردم؛ ولی من این‌گونه نبودم. در جلسه مجلس شورای اسلامی که غیرعلنی بود و در جلسه شورای امنیت، می‌دانستم پشت سر حوادث چیست».
 اما «حسن روحانی» که در زمان وقایع سال ٨٢ دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود، پاسخی به «قالیباف» داد که بسیاری از ناظران معتقدند همان پاسخ باعث شد آرای قالیباف آسیب جدی ببیند: «از آقای قالیباف خیلی تعجب می‌کنم. درست است باید رقابت کنیم ولی نه این‌جوری. آقای قالیباف دلم نمی‌خواست بگویم. آنجا بحث این بود شما می‌گفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. ما می‌گفتیم راه این است که مجوز بدهیم و دستگیر کنیم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟ نمی‌خواهم بازگو کنم. گفتید کل آدم‌های سالم من این تعداد است. برنگردید به بحث‌های آن زمان، این سینه من پر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زیاد داریم. بگذارید رقابتمان سالم و درست باشد… از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن است هیچ‌وقت پادگانی فکر و عمل نکردم. جزء افرادی هستم که حقوق خواندم، من سرهنگ نیستم. حقوقدان هستم. حواسمان باشد چگونه حرف می‌زنیم. هرچه اطلاعات لازم باشد در ذهنم دارم که بگویم. همیشه روبه‌روی افراطیون ایستادم و طرفدار آزادی بیان و مخالف افراط و تفریط بوده‌ام. 
چرا این‌طوری بحث می‌کنید؟ اگر بنا به این باشد که حرف زیاد داریم برای گفتن». پس از مقداری مجادله بین این دو نفر، قالیباف دوباره همان موضوع را پیش کشید و گفت: «بهترین رابطه و ارتباط بین پلیس و دانشجو در زمان مدیریت من بوده است. یک نمونه بگویید پلیس گازانبری عمل کرده باشد. من در مقابل لباس‌شخصی‌ها ایستادم و گفتم خلاف قانون کسی عمل نکند. حرفم به شما این بود در یک جلسه مشخص که مستنداتش است، آن زمان گفتم به دفتر تحکیم اجازه تجمع بدهیم. شما گفتید آقای قالیباف دنبال دردسری ولش کن». «روحانی» هم در پاسخ به قالیباف بازهم طرح گازانبری قالیباف را به او یادآوری کرد: «این بود؟ گفتم اگر می‌خواهید اینها را به خیابان بیاورید و محاصره کنید، نکنید». «عزت‌الله ضرغامی» رئیس اسبق صداوسیما و از نامزدهای «جمنا» هم به این موضوع اذعان دارد؛ او در کانال تلگرامی‌اش نوشته که «مناظره‌های زنده در سال ٩٢، از دلایل اصلی برد جناب آقای روحانی بود. به نظر من هنوز مزیت نسبی ایشان در این حوزه برقرار است. ایشان قدرت بیان بالایی دارند و به آمار و ارقام هم مسلط‌‌اند». حالا با تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، روحانی می‌تواند از مزیتی که «ضرغامی» بر آن صحه گذاشته، استفاده کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *