افشاگری دیرهنگام پورمختار از تخلف بقایی در کنفرانس جنبش عدم تعهد ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار یورو گم شد

شرق، آمنه شیرافکن:‌ در شهریور ٩١، کنفرانس جنبش عدم تعهد در ایران برگزار شد. سال ٩۶ خبر آمده که گویا در جریان برگزاری این کنفرانس نزدیک به چهار میلیون یورو پول مفقود شده است. البته محمدعلی پورمختار، نماینده افشاکننده این خبر، در همه این سال‌ها هیچ اطلاعی از این تخلف میلیونی نداده است، آن هم در شرایطی که او در مجلس نهم، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ بود. آن روزها ماجرای واگذاری خودروهای مگان به برخی افراد خاص مطرح شده بود و بعدها هم مشخص نشد ماجرا از چه قرار است.
احمدی‌نژادی‌ها از دور خارج شده‌اند. کارهای اخیرشان هم از جانب تحلیلگران سیاسی به دست‌و‌پازدن‌هایی بی‌تأثیر برای هرچه بیشتر دیده‌شدن تعبیر شده است. غروب‌ها می‌روند بست می‌نشینند و حرف‌های درشت به برخی مسئولان می‌زنند و آن‌وقت روز روشن، شخص احمدی‌نژاد می‌رود دور میز مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام لبخندهای پهن تحویل دیگران می‌دهد. 
اما نقد احمدی‌نژادی‌ها در آن روزهای حضور در قدرت کار دشواری بود و حالا آسان‌تر از همیشه. مجالس هشتم و نهم کارنامه ضعیفی از نقد بهنگام دولت احمدی‌نژاد به منصه ظهور گذاشت و جالب آنکه برخی نمایندگان نزدیک به احمدی‌نژادی‌ها امروز اخبار مگو را بازگو می‌کنند.
اشتباه فاحش نمایندگان در طرح یک تخلف
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، دیروز از مفقودشدن سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار یورو و ۵۳۰ هزار دلار کنفرانس جنبش عدم تعهد خبر داده است. البته خبر پورمختار پیش‌تر به‌شکل دیگری از جانب نادر قاضی‌پور هم مطرح شده بود. 
او یک ماه پیش به خانه ملت گفته بود که «اختلاس بعدی آقای بقایی دررابطه‌با تحویل سه میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین ۵۹۰ هزار دلار از بیت‌المال است که این میزان پول در سال ۱۳۹۲ به آنان داده شد تا در اجلاس سران کشورهای اسلامی، هزینه شود، اما این میزان هزینه نشده است». 
اطلاعات دو نماینده مجلس درباره یک موضوع و تخلف، اختلافی جدی دارد؛ نخست اینکه پورمختار به کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرده است که شهریور ٩١ در تهران برگزار شده اما قاضی‌پور به درست یا اشتباه به اجلاس سران کشورهای اسلامی اشاره کرده است و سال ٩٢. درحالی‌که اتهام مورد نظر هر دو نماینده یک رقم واحد است؛ سه میلیون و ٧٠٠ هزار یورو تخلف از جانب بقایی.
تخلف‌ها را به موقع اعلام کنید
البته نادر قاضی‌پور هم پیش‌تر خبر داده بود که در منزل آقای بقایی ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، هزارو ٨۴٢ نیم سکه، ۱۵ سکه دوو‌نیم، مبلغ ۲۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال وجه نقد، ۴۵۴ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال از پول نهاد ریاست‌جمهوری موجود بوده. 
البته حمید بقایی هم کمی بعد به این سخن قاضی‌پور پاسخ گفته بود که «فرزند خلف پدرتان نیستید اگر مستندات حرفتان را منتشر نکنید».
عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم، در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «خیلی از اطلاعات بهتر است همان موقع که اتفاق می‌افتد، در رسانه‌ها درز پیدا کند؛ وقتی دیر منتشر شود تأثیرگذاری‌اش را هم از دست می‌دهد و مردم هم در ذهنشان می‌پرسند مگر نمایندگان نمی‌توانستند چندسال پیش از همین فسادها و تخلف‌ها بگویند».
احمدی‌نژادی‌ها دشنام می‌دهند و کماکان ایمن‌اند
محمدعلی پورمختار در مجلس نهم، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ بود؛ مهم‌ترین کمیسیون با خاصیت نظارتی در مجلس. آن موقع ماجرای تخلف‌های احمدی‌نژاد یکی‌درمیان از جانب این کمیسیون مطرح می‌شد و بعدتر به فراموشی سپرده می‌شد. مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ در مجلس نهم، به «شرق» می‌گوید: «به‌هرشکل وقتی روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها کامل نشده باشد نمی‌توان همه اطلاعات آن را بازگو کرد. شاید دلیل تعلل همین بوده که نتیجه پرونده‌های شکایت مشخص نشده است». 
پورمختار درباره تخلفات «حمید بقایی» به خانه ملت گفته است: «جریان انحرافی حامی محمود احمدی‌نژاد همچنان به رفتارهای انحرافی خود ادامه می‌دهد اما با وجود مصاحبه‌ها و شعارهایی که سر می‌دهند، تخلفات آقای بقایی کاملا محرز است». افضلی‌فرد در پاسخ به اینکه آیا رسیدگی به پرونده تخلف حمید بقایی و افشاگری اخیر پورمختار شش سال طول کشیده نیز گفته است: «من در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم و باید از خودشان سؤال کنید». موبایل پورمختار خاموش است.
سکوت پورمختار در برابر سؤال‌ها
مهدی قدیمی، خبرنگار پارلمانی، نیز در همین زمینه در توییترش درباره اشاره به کنفرانس جنبش عدم تعهد و سخنان پورمختار گفته است: «همان کنفرانسی که محمد مرسی هم آمد، سخنرانی کرد و سفر و سخنرانی‌اش حاشیه‌ساز شد. همان موقع درباره هزینه‌های کنفرانس از همین نماینده (پورمختار)‌ها پرسیدم و گفتند اهمیت بین‌المللی این رویداد را رها کردی و درباره هزینه‌های مالی سؤال می‌کنی و دنبال حاشیه‌سازی هستی و فلان…». هاشم‌زایی هم به «شرق» گفته است: «یکی از مشکلات ما در کشور در این ٣٨ سال همین مسئله برخورد جناحی با مسائل مختلف، از جمله فساد است. باید از تیم احمدی‌نژاد به صراحت پرسیده شود که شماها هشت سال در حاکمیت بودید و این بلا را سر کشور آوردید. 
شما راست‌راست می‌چرخید و تشویش اذهان عمومی می‌کنید و مثل مشروطه بست می‌نشینید و کسی کار خاصی به شما ندارد. اینها کشور را تا لبه پرتگاه برده‌‌اند و حالا داد عدالت‌خواهی‌شان به فلک می‌رسد».
او همچنین تأکید کرده است: «اینکه برخی اطلاعات از بقایی و تیم احمدی‌نژاد حالا درز می‌کند، شاید دلیلش آن بوده که در آن زمان بقایی این‌چنین به دادگاه رفت‌وآمد نداشت. 
معاون رئیس‌جمهور بود و آن موقع از او اطلاعاتی نداشتند و ملاحظه‌ها‌یی هم بود».
تعداد زیادی کارت هدیه در صندوق خودروی شخصی بقایی  
پورمختار همچنین به بخش دیگری از تخلف بقایی اشاره کرده «تعداد زیادی کارت هدیه از صندوق خودروی شخصی او پیدا شد که منشأ آنها باید مشخص شود، سه میلیون و حدود ٧٠٠ هزار یورو از کنفرانس جنبش عدم تعهدها به‌اضافه حدود ۵٣٠ هزار دلار مفقود شده که آخرین بار حسب اظهار یکی از عوامل در اختیار «حمید بقایی» بوده است؛ بنابراین نحوه هزینه‌کرد این منابع باید مشخص شود. حمید بقایی که روزهای گذشته زنبیل قرمز به دست راهی دادگاه شده بود، این روزها میل چندانی به حضور در دادگاه ندارد. درعین‌حال نمایندگان مجلس دهم نیز هر روز برگ تازه‌ای از تخلف‌های او را رو می‌کنند. تخلف‌هایی که معلوم نیست چند وقتی در اختیارشان بوده و سکوت اختیار کرده بودند؟ 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *