نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آخوندی و ربیعی را تهدید کردند استعفا پیش از استیضاح

شرق: هشتگ #آخوندی_استعفا و #استیضاح_آخوندی پس از سانحه اخیر سقوط هواپیمای آسمان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت دست‌به‌دست شد؛ دو موضوعی که با محور سوءمدیریت در این بخش دنبال شده و البته با سودجویی برخی از بعد سیاسی نیز همراه شد. پس از داغ‌شدن این موضوع، استیضاح دو وزیر راه و کار از سوی نمایندگان مجلس تقدیم هیئت‌رئیسه شد. برخی نمایندگان با ارسال نامه به رئیس‌جمهور خواستند علی ربیعی و عباس آخوندی قبل از استیضاح، استعفا دهند. شکل‌گیری این تهدید عریان، نمایانگر آن است که برخی از نمایندگان در تصمیم خود جدی هستند و آنکه چقدر این استیضاح‌ها پشتوانه علمی دارد و تا چه اندازه سیاسی است، محل بحث است. آن‌گونه که نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «شرق» مطرح کرده برای استیضاح چهار وزیر در مجلس امضا جمع شده بود و اتفاق اخیر صرفا دوباره این محور را در محل توجه قرار داده است. با‌وجود‌این هنوز مشخص نیست علت حادثه اخیر چه بوده تا بتوان درباره قانع‌شدن نمایندگان مجلس درباره آن، به نتیجه‌ای مشخص رسید. حل شبهاتی که اکنون در زمینه تماس از داخل هواپیما و احتمال عدم برقراری ارتباط خلبان با برج مراقبت فرودگاه یاسوج و بازگشت به سوی تهران، در کنار سوءمدیریت و غیرمتخصص‌بودن مدیران در شرکت هواپیمایی آسمان -متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری و به تبع آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- مطرح شده، دو محوری است که بناست درباره آن امروز در مجلس صحبت شود. صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران پیش‌تر خبر داده بود در این جلسه، علاوه بر دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل فرودگاه‌های کشور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان، رئیس سازمان هلال‌احمر و رئیس اورژانس هم حضور خواهند داشت.
‌ امروز، آخوندی و ربیعی به مجلس می‌روند
علیم یارمحمدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «شرق» از برگزاری جلسه‌ای توجیهی با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس خبر می‌دهد. یارمحمدی محورهای این نشست را نه در قالب «سؤال از وزیر» که در قالب رفع ابهامات موجود می‌داند. نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران محورهای استیضاح دو وزیر را نیز این‌گونه مطرح می‌کند: مسائلی از جمله سانحه اخیر و احتمال سوءمدیریت در آن، عدم پرداخت آبونمان و غیرفعال‌شدن سیستم ردیاب هواپیما، حادثه سانچی در آب‌های ژاپن و چین، بسته‌شدن محورها ناشی از برف‌ سنگین اخیر از  جمله‌ محورهای استیضاح این دو وزیر است.
‌ محورهای جلسه با وزیران
سیدهادی بهادری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به این جلسه می‌گوید: جلسه امروز، جلسه استیضاح یا سؤال از وزیر نیست، بلکه جلسه‌ای با محور ارائه توضیحات درباره سانحه اخیر است. بهادری در این گفت‌وگو با اشاره به مسئولیت وزارت کار در این حادثه می‌گوید: وزارت کار به سبب آنکه سهام‌دار عمده شرکت هواپیمایی آسمان است، بناست توضیحاتی درباره مدیریت این مجموعه ارائه دهند، زیرا سخن از آن بوده که مدیریت این مجموعه در زمینه صنعت هوایی تخصص کافی ندارند. علاوه بر آنکه قرار است این موضوع طرح شود که وقتی این هواپیمایی در فهرست واگذاری‌هاست، چرا به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود.
‌ شبهه بازگشت هواپیما از یاسوج به تهران
نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران با اشاره به ظن ایجاد‌شده در رابطه با سانحه هوایی اخیر می‌گوید: این هواپیما علی‌الظاهر در حال بازگشت از یاسوج به سمت تهران بوده. این سناریو از زمانی مطرح شد که تماس تلفنی از داخل هواپیما پس از خروج از رادار هواپیما دریافت شده است. اکنون این شبهه مطرح است که هواپیما به فرودگاه یاسوج رسیده و نتوانستهبنشیند و احتمالا برج مراقبت نتوانسته این هواپیما را تحویل بگیرد و خلبان به دلیل برقرارنشدن ارتباط به سمت تهران بازگشته و دوباره اوج گرفته و در نهایت به کوه برخورد کرده است. این موضوع در حد فرضیه است و پس از بازشدن جعبه سیاه و شنیدن مکالمه خلبان موضوع روشن خواهد شد.
به گفته او، اگر نظر جمع بر این باشد که اشکال مدیریت در جریان بوده، نمایندگان به سمت سؤال و استیضاح حرکت می‌کنند اما اگر صرفا خطای انسانی و مشکل آب‌وهوا مطرح بوده باشد، طبیعتا این جلسه روی رأی نمایندگان تأثیر خواهد گذاشت.
‌ برای۴  استیضاح امضا جمع شده است
او البته یادآور می‌شود که استیضاح این دو وزیر به‌همراه استیضاح وزیر کشاورزی و کشور از چند وقت پیش در مجلس مطرح بوده و امضا برای آن جمع شده است و موضوع اخیر صرفا این استیضاح را دوباره در مرکز توجه قرار داده است. با این حال، برخی از نمایندگان به نتیجه رسیده‌اند و قصد استیضاح این دو وزیر را در هر صورت دارند؛ مگر آنکه استعفا دهند.
‌ برخی نمایندگان تصمیم خود را گرفته‌اند
بهادری با بیان اینکه وزیر راه در دو سال اخیر دو بار استیضاح شده و این استیضاح هم در همان مسیر قبلی است، می‌افزاید: غیرمستند مطلع شده‌ایم که آقای آخوندی دو بار استعفا داده‌اند و چندان راغب نیستند در این شرایط ادامه مسیر دهند، اما با اصرار مقامات بالاتر در این پست مانده‌اند. با این حال، اگر دوستان تمایل داشته باشند، دوباره بحث استیضاح را مطرح کنند، طبیعتا این موضوع دوباره در کمیسیون مطرح خواهد شد و کمیسیون عمران هم استیضاح را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
‌ استعفا پیش از استیضاح
نماینده مردم گچساران در مجلس پیش‌تر در گفت‌وگو با ایسنا از نامه جمعی از نمایندگان به رئیس‌جمهور با محتوای درخواست استعفای وزرای کار و راه پیش از بررسی استیضاح خبر داد. غلامرضا تاجگردون افزود: نمایندگان در نامه به آقای روحانی عنوان کردند که بی‌انگیزگی،‌ سستی و رخوت در مواجهه با مشکلات و بحران‌ها و کم‌دقتی در اولویت‌بندی و همچنین بحران‌های اخیر در امور اجرائی و مدیریتی مانند بحران‌های حمل‌ونقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی و سیاسی‌کاری بیش از حد در اداره امور سازمان‌هایی که متولی بخشی از امور بنگاه‌های اقتصادی هستند ایجاب می‌کند آقایان آخوندی و ربیعی از کابینه خارج شوند و مدیران باانگیزه‌ای جایگزین آنها شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود. به گفته وی، طرح استیضاح وزرای راه و رفاه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده و در صورتی که ربیعی و آخوندی استعفا ندهند، این استیضاح‌ها به جریان خواهند افتاد.


‌ گوشی روشن یکی از مسافران
ایسنا: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود درباره احتمال گوشی روشن یکی از مسافران هواپیمای مفقودشده آسمان و نیز اخبار دیگری که درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی هنگام پرواز مطرح شد، با ارائه توضیحاتی گفته بود: تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید‌شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. 
‌ هواپیما سیستم ELT داشت، اما نمی‌دانیم چرا کار نکرد
شرق: علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای تهران – یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده، اما علت عمل‌نکردن آن مشخص نیست. 
‌ فرودگاه یاسوج رادار تقرب نداشت
مهر: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاه یاسوج رادار تقرب ندارد، گفت: تنها پنج فرودگاه مهرآباد، امام‌خمینی، اصفهان، شیراز و مشهد به رادار تقرب مجهز هستند و در آینده نزدیک، فرودگاه بندرعباس نیز به رادار تقرب تجهیز می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با انتقاد از برنامه حالا خورشید گفت: ما فرودگاه بد یا خوب نداریم؛ یا معمولی است یا خاص که یاسوج به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی آن جزء فرودگاه‌های خاص به حساب می‌آید. رحمت‌الله مهابادی افزود: فرودگاه یاسوج در دو سال گذشته تلاش فراوانی برای بهبود شرایط آن، هم در حوزه ناوبری و هم زیرساخت‌ها انجام داده که سرمایه‌گذاری در حدود ۳۰ میلیارد تومان انجام شد. برای توسعه فرودگاه یاسوج ۶۰۰ متر طول باند فرودگاه افزایش یافت، هزار و ۱۰۸متر از باند موجود که استفاده نمی‌شد آزادسازی شد و ۱۱مانع پروازی که ایمنی پروازها را تهدید می‌کرد در دو سال گذشته از فرودگاه یاسوج برچیده شد. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: مجموعا طول باند قابل‌استفاده فرودگاه یاسوج از دو هزار و ۶۰۰ متر به سه هزار و ۲۰۰ متر افزایش یافت. 
‌ ارجاع پرونده سانحه برای بررسی قضائی
مهر: مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه معاون دادستان کل کشور با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور مدیرعامل ایران‌ایر درخصوص سانحه هوایی ATR آسمان خبر داد. حسین معصوم گفت: رئیس قوه‌ قضائیه کل موضوع را به دادستان ارجاع داد تا این سانحه سقوط هواپیما بررسی قضائی شود که به حوزه معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور ارجاع داده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *