«قانون» از حاشیه های استعفای پر ابهام محمد علی نجفی گزارش می دهد هزینه پایداری!

شهردار تهران استعفا داد. این خبری بود که از صبح دیروز در کانال های تلگرامی و سپس خبرگزاری ها منتشر شد و بعد از آن مدام تایید و تکذیب شد. با هر بار انتشار این خبر، علت های مختلفی برای آن مطرح شد که دست به دست میان مردم می گشت اما بعد از مدتی تکذیب می شد. حتی بعضی از اعضای شورای شهر هم از آن خبر نداشتند و در حساب های توییتری خود خبر را تکذیب می کردند. در حالی که خبرنگاران پشت درهای بسته سالن جلسات شورای شهر در انتظار خبر ایستاده بودند و اعضای شورای شهر نیز خبرها را در حساب های توییتری خود منتشر می‌کردند، حمله به شهردار تهران و حمایت از استعفایش و درمقابل، حمایت از نجفی ادامه داشت. سرانجام در آخرین ساعت های جلسه، محسن هاشمی خبرنگارها را به داخل جلسه شورای شهر فراخواند و ضمن اینکه خبر استعفای نجفی را تایید کرد، گفت:« همان‌طور که در اخبار شنیده‌اید، از عصر سه شنبه استعفایی را از دکتر نجفی دریافت کردیم و با حدود ۲۰ نفر از اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم. موضوع استعفای نجفی، یک مشکل جدید پزشکی وی است». محسن هاشمی بررسی استعفای نجفی را با حضور خودش به سال آینده موکول کرد و گفت: « ما موضوع استعفای نجفی را در جلسه شورا بررسی کرده‌ایم و در جلسه دیگری در سال آینده با حضور خودش هم این استعفا بررسی خواهد شد». رییس شورای شهر تهران در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه بر اساس قانون شهردار باید وظایف خود را تا اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونان اداره کند، افزود:«همان‌طورکه می‌دانید ما در روزهای پایانی سال هستیم و همه شهروندان درگیر روزهای پایانی سال هستند و معمولا این روزهای آخر، ترافیک سنگینی در شهر است». یکی از شایعاتی که در فضای مجازی مطرح شده بود، موضوع بیماری شهردار تهران بود که رییس شورای شهر در انتهای صحبت هایش پای آن را وسط کشید و گفت:« می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد؛ هر چند که از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است». نکته جالب این بود که هاشمی در گفت و گو با خبرنگاران گفت:« اگر شورا از من بخواهد شهردار شوم قبول نمی کنم؛ چون مریض خواهم شد».

اعضای شورای شهر بی خبر از استعفای شهردار

یکی از اولین اقداماتی که نجفی شهردار تهران در دوره مدیریت ۶ ماهه خود در شهرداری انجام داد، این بود که پرونده و اسناد فسادهای مالی و مدیریتی که در دوران شهردار سابق تهران رخ داده بود، افشا کرد و آن را برای دادرسی به دادستانی تهران ارائه داد. روز ۱۴اسفند عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران بعد از مدت‌ها مثل همیشه در توضیحاتی کوتاه در‌این‌باره گفت: «در ۱۸۲ فقره قرار نهایی صادر شده است، ۱۲پرونده منتهی به صدور قرار جلب به دادرسی شده و ۱۷۰مورد قرار منع تعقیب صادر شده است». این در حالی است که محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران در دوره ۱۲ ساله مدیریت خود در شهرداری تهران مبلغی نزدیک به ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی به جا گذاشته بود که وارث آن شهردار جدید تهران، نجفی بود که بعد از عملکرد ۶ ماهه اش عده ای ندای برکناری و استعفای او را سردادند. از سویی نجفی در دوران ۶ ماهه مدیریت خود فساد و دزدی انجام نداده است اما آن طور که باید و شاید هم نظر مردم ومسئولان را برآورده نکرده است اما برخی اعضای شورای شهر تهران نیز از همان وقتی که این خبر اعلام شد واکنش های خود را در حساب توییترشان منتشر کردند. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در حساب توییترش این موضوع را تکذیب کرد و نوشت:« اخبار و شایعاتی در فضای مجازی و زمزمه های درگوشی مبنی بر استعفای دکترنجفی مطرح شده است که به صراحت آن را تکذیب می کنم» اما ساعتی بعد نظری توییت خود را اصلاح کرد و نوشت:« پس از آخرین جلسه شورا در سال ۹۶ گویا متنی بدون شماره ثبت و تاریخ به آقای هاشمی تحویل داده شده که آقای نجفی در آن استعفای خود را اعلام کرده است». حسن رسولی، دیگر عضو شورای شهر نیز این موضوع را تکذیب کرد و علی اعطا، سخنگوی شواری شهر نیز با تکذیب این موضوع گفت: «جلسه امروز شورای شهر درباره جمع بندی عملکرد شورای شهر است و من از ماجرای استعفا مطلع نیستم و اگر خبردار شدم به اطلاع مردم می رسانم».

هجمه های سازماندهی‌شده برای برکناری نجفی

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مبارزه با فساد هزینه دارد، گفت: «هجمه سازماندهی‌شده فقط یک جنگ روانی علیه شهرداری بوده که مبارزه با فساد را در پیش گرفته است. شورا براى حفظ منافع شهر و مردم ایستادگى خواهد کرد و به فرض استعفاى آقاى نجفى، شورای شهر تهران آن را نخواهد پذیرفت. در راه مبارزه با فساد در شهرداری تهران از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم». مهدی حجت، معاون شهردار و روابط عمومی هم سکوت پیشه کردند و درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند. در میانه این بی خبری ها رحمت ا… حافظی، عضو شورای شهر سابق تهران ماجرای استعفای نجفی را را مربوط به مراسمی می‌داند که چندی پیش با مدیریت یکی از مدیران منصوب قالیباف طراحی شده بود. او در توییترش نوشت:« مدیر منصوب شهردار سابق مراسم رقص در برج میلاد را تدارک می‌بیند،شهردار فعلی به دادستانی احضار و سپس با وثیقه آزاد می‌شود». ماجرایی که در آن گل افشانی دختران هفت و هشت ساله در مراسم روز زن باعث شد که اصولگرایان حمله‌های بسیاری را به نجفی وارد کنند و پای او را به دادستانی تهران بکشانند. اما موضوع استعفای شهردار تهران چندی پیش به طور غیرعلنی از سوی برخی چهره‌ها مطرح شده بود. نجفی چندی پیش در مصاحبه با روزنامه شرق که با تیتر «اما من ایستاده ام» منتشر شدگفته بود:« من در بولتن‌های رسمی بعضی از نهادها چندین‌بار دیده‌ام که مطرح کرده‌اند نجفی ساعت ۱۰صبح سر کار می‌آید و دوی بعدازظهر به خانه می‌رود؛ درحالی‌که حتی اگر به خودشان قدری زحمت دهند و از یکی از راننده‌های من سوال کنند، معلوم می‌شود من چه ساعتی در شهرداری هستم و ساعت چند از شهرداری خارج می‌شوم. متاسفانه شهرداری در سال‌های اخیر وارد انجام فعالیت‌هایی شده و هزینه‌هایی را پذیرفته که جزو وظایف ذاتی آن نبوده است. نتیجه‌اش هم این است که شهرداری در جاهایی هزینه کرده بدون اینکه مسئولیت داشته باشد؛ درحالی‌که در نقطه مقابلش، صدها پیمانکار شهرداری حتی از سال ۹۰ طلبکارند و مطالبات این‌ها پرداخت نشده است. می‌گویند تا پنج ، ۶ماه دیگر دوام نمی‌آورم؛ اما من ایستاده‌ام».

نجفی، عامل فشار به خود را معرفی کند

در حالی که همچنان خبر استعفا تایید و تکذیب می‌شد، نجفی در حساب توییترش در انتقاد به عده ای پرسنل شهرداری نوشت:« در بعضی از موارد که افراد در شهرداری قبلا کارت تردد نمی زدند، الزام کردیم که ورود و خروج خود را ثبت کنند؛ برخی در کمال صراحت گفتند اگر ما کارت بزنیم، به کارهای دیگرمان نمی رسیم. این موضوع صرف نظر از مساله مدیریتی، یک جنبه شرعی هم دارد چرا که پول پرداختی از جیب مردم تهران است». در ادامه احمد مسجدجامعی، یکی از اعضای شورای شهر به عنوان اولین منبع معتبر، استعفای شهردار تهران را تایید کرد و به ایرنا گفت:« روند بررسی استعفای شهردار تهران در شورای شهر بررسی می شود» ، سرانجام در ساعت ۱۲ ظهر کانال تلگرامی نجفی نامه ای را منتشر کرد که در آن شهردار تهران در حکمی اکبر نعمتی را به عنوان عضو هیات مدیرعامل و سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران منصوب کرد. همچنین زهرا نژادبهرام، یکی از اعضای شورای تهران نیز علت استعفای نجفی را فشارهایی بیرونی دانست که به نجفی وارد شده و او را مجبور به استعفا کرده است. علیخانی ،دیگر عضو شورای شهر نیز علت استعفا را فشارهای سیاسی دانست که به نجفی وارد شده است. این ها در حالی مطرح می شود که محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس اعلام کرد:« با رفع فشارها ان‌شاءا… نجفی شهردار خواهد ماند».

البته موضوع بیماری شهردار تهران شاید علت اصلی استعفایش نباشد؛ در حالی که او به اجبار یا مصلحت آن را مطرح کرده است. از سویی احضار او به دادسرا و پرداخت وثیقه میلیاردی آن هم برای برنامه ای که در یکی از مناطق شهر تهران با مدیریت شهردار منطقه اجرا شده نیز عجیب است اما اینکه نجفی بخواهد مسائل شخصی و پزشکی را به عنوان بهانه ای برای جلوگیری او از ادامه کارش به وسیله گروه ها یا افرادی مطرح کند درست نیست. او باید بگوید کدام نهاد و افراد مقابل او ایستاده‌اند که او نمی تواند به کارش در شهرداری ادامه دهد. از سویی در توییتر نیز هشتگ هایی در حمایت از نجفی راه اندازی شده به نام «نجفی تنها نیست» و «نجفی می ماند» راه انداخته اند که در آن کاربران از نجفی حمایت می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *