تربت حیدریه خود را در ویترین قضاوت ایران شناسان می گذارد

تربت حیدریه – ایرنا – دبیر کمیته پشتیبانی جشنواره ملی طبیعت گردی و گیاهان دارویی شهرستان تربت حیدریه گفت: بنا داریم در جشنواره ملی گردشگری و گیاهان دارویی تربت حیدریه کلیه توانمندی های حوزه گردشگری و تنوع گیاهان دارویی منطقه را به نمایش بگذاریم.

محمدرضا یوسفی روز یکشنبه با حضور در استودیوی خبر دفتر ایرنای تربت حیدریه با بیان اینکه جشنواره در روزهای ۲۵ تا ۲۸ تیرماه جاری برگزار می شود، افزود: بدنبال آن هستیم با برپایی جشنواره زمینه های رشد و توسعه همه‌ جانبه شهرستان را فراهم آوریم.
وی در معرفی جاذبه های گردشگری تربت حیدریه اظهار داشت: تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که شامل کف زنی(کف یکی از شب شره های زمستانی و مراسم کف زنی یکی از آداب و رسوم قدیمی مردم منطقه بایگ تربت حیدریه است که ماده اولیه آن از ریشه گیاهی به نام ‘چوبک’ یا ‘بیخ’ به دست می آید) و ابریشم کشی است.
یوسفی افزود: البته اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در صدد ثبت درخت کاج ۷۰۰ ساله روستای کاج واقع در بخش مرکزی تربت حیدریه می باشد.
وی با بیان اینکه تربت حیدریه فاقد مراکز طبیعی مهم و شناخته شده است، اما در عین حال می توان به منطقه گردشگری رودمعجن و حصار در بخش بایگ اشاره داشت، گفت: بنا داریم در این جشنواره زمینه سفر گردشگران را به مناطق یاد شده فراهم آوریم.
به گفته یوسفی ابریشم بافی (ابریشم کشی)، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی (حصیربافی)، سرمه دورزی و تراش سنگ های قیمتی، مهمترین صنایع دستی منطقه تربت حیدریه هستند و البته در گذشته پوستین دوزی نیز رایج بود که به تدریج از بین رفته است.
وی درخصوص وضعیت زیست محیطی، منابع طبیعی و گیاهان دارویی تربت حیدریه نیز گفت: شهرستان تربت حیدریه ۳۸۵ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۲۲ هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان شامل منطقه شکارممنوع ژرف و بزمای است و گونه های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری در این منطقه زیست می کنند.
منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاههای حیوانات وحشی به شمار می رود، جائی که گونه های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می شود. این زیستگاه ارزشمند که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته، در صورت توجه مسئولان می تواند به عنوان یکی از ذخیره گاههای مهم گونه های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبعیت محسوب شود.
منطقه شکار ممنوع بزمای نیز در موقعیت جغرافیایی E5914 و N3511 شمالی در استان خراسان رضوی قرار دارد. این منطقه حفاظتی با وسعت ۲۸۰۰۰ هکتار در ۸ کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه قرار دارد. سیمای طبیعی بزمای، کوهستانی و تپه ماهوری بوده و بیشترین گونه های آن شامل چوبک، کلاه میرحسن، میخک کوهی، شکرتیغال، فرفیون، ریواس، گون و … است و از جمله حیات وحش آن می توان به کل، بز، قوچ و انواع پرندگان اشاره کرد.
یوسفی وسعت عرصه های منابع طبیعی شهرستان را ۲۵۵ هزار هکتار عنوان و اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار از آن بصورت ذخیره گاه جنگلی گونه ارس و بقیه بصورت مرتع می باشد.
وی در خصوص عرصه گیاهان دارویی موجود در تربت حیدریه نیز افزود: ۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که عمده ترین آن ها گل محمدی، خاکشیر، زیره سیاه و تخم شربتی است که به جز گل محمدی، ۷۰ خانوار به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند.
یوسفی با بیان اینکه جشنواره فرصت مغتنمی برای معرفی صنایع دستی این خطه است، اظهار داشت: از آنجا که در خلال برگزاری جشنواره، برپایی کارگاه ‌های آموزشی ترویجی، نشت های تخصصی و نمایشگاه غذاهای بومی محلی نیز از جمله برنامه های تکمیلی جشنواره است، لذا امیدوار هستیم پس از آن شاهد تغییر و تحولات اساسی در صنعت گردشگری و نیز تغییر الگوی کشت در این شهرستان باشیم.
یوسفی همچنین گفت: دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن ۰۵۱۵۲۲۲۸۰۸۱ آماده دریافت پیشنهادات هموطنان و صاحب نظران گرامی می باشد و اخبار جشنواره نیز از طریق سامانه اینترنتی به آدرس thfe.ir قابل پیگیری است.
فروردین امسال نیز همایش ملی عطار کدکنی نیشابوری در بخش کدکن تربت حیدریه برگزار شد
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *