تقدیر ویژه جشنواره «ویزیون دو ریل» از مستند ایرانی به کارگردانی همشهری عزیمان خانم افسانه سالاری تقدیر ویژه هیات داوران بخش رقابتی بین‌المللی مستندهای بلند را از آن خود کرد.

تقدیر ویژه جشنواره «ویزیون دو ریل» از مستند ایرانی

مستند «خانه» به کارگردانی افسانه سالاری، تقدیر ویژه هیات داوران بخش رقابتی اصلی پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی مستند «ویزیون دو ریل» سوئیس را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، فهرست برندگان جشنواره مستند «ویزیون دو ریل» که امسال به سبب بحران جهانی شیوع ویروس کرونا کاملا به صورت آنلاین برگزار شد منتشر شد و  مستند بلند «خانه» با نام بین المللی «سیلویت» به کارگردانی افسانه سالاری تقدیر ویژه هیات داوران بخش رقابتی بین‌المللی مستندهای بلند را از آن خود کرد.

این مستند در طول ۴ سال ساخته شده است و داستان خانواده‌ای افغانستانی در تهران را روایت می‌کند. پسر جوان این خانواده که در ایران به دنیا امده و بزرگ شده است، تصمیم می‌گیرد برای اولین بار به افغانستان برود و در آنجا زندگی کند، کشوری که هرگز آن را ندیده است. این اتفاق، مسیر تازه‌ای برای خانواده رقم میزند.

هیئت داوران بخش رقابتی بین‌المللی جشنواره «ویزیون دو ریل»، مستند «Puntasacra» به کارگردانی «فرانسسکا مازولینی» از ایتالیا را به عنوان بهترین اثر بلند این رویداد سینمایی انتخاب کرند و جایزه نوآورانه‌ترین مستند بلند هم به «آنرکا، نفس زندگی» از کشور فنلاند رسید.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند و کوتاه بین‌المللی جشنواره نیز به ترتیب به «جنگل» ساخته «لوئیس موتز» (فرانسه) و «چشم‌اندازهای خود من» ساخته «آنتوان شاپون» (فرانسه) رسید.

امسال علاوه بر مستند «خانه» (سیلویت)،  «چشم ماهی» به کارگردانی امین بهروزراده در بخش رقابتی اصلی مستندهای بلند و «یک اسب خون بیشتری از انسان دارد»  ساخته ابوالفضل طالونی و «برگ»ساخته حمید جعفری در بخش مسابقه مستند نیمه‌بلند و کوتاه جشنواره به نمایندگی از سینمای ایران حضور داشتند.

 

پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی مستند ویزیون دو ریل از تاریخ ۲۴ آوریل تا ۲ می (۵ تا ۱۳ اردیبهشت) در کشور سوئیس به صورت آنلاین برگزار شد.

لازم به یاد آوریست خانم افسانه سالاری در  اواخر دهه ۸۰ هم مستند زعفران را در منطقه تربت حیدریه تهیه نموده بود و در جامعه تربتیهای مقیم تهران برای خانمهای همشهری به نمایش گذاشت که مورد استقبال همشهریان قرار گرفت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *