اول مرداد سالروز درگذشت دکتر احمدعلی رجایی بخارایی :خردسرای فردوسی با حضور فرزند ایشان آقای دکتر سعید رجایی و سخنرانی تنی چند از شاگردان وی یاد او را گرامی می دارد. چهارشنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱

(دکتر احمدعلی رجایی بخارایی)

«ز تو نام باید که ماند بلند»
اول مرداد سالروز درگذشت مردی بلندنام در عرصه ادبیات خراسان است. ۴۲ سال پیش در چنین روزی #دکتر_احمدعلی_رجایی_بخارایی با جهان خاکی بدرود گفت.
خردسرای فردوسی با حضور فرزند ایشان آقای دکتر سعید رجایی و سخنرانی تنی چند از شاگردان وی یاد او را گرامی می دارد.

🟪 چهارشنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱

✔️ پخش زنده: صفحه اینستاگرام خردسرای فردوسی

https://www.instagram.com/kheradsarayeferdowsi/

دکتر احمدعلى رجایى بخارائى، فرزند غلامعلى، در ۱۲۹۵ش، در مشهد تولد یافت. تحصیلات ابتدایى را در ۱۳۰۹، در مشهد به پایان برد و در سال ۱۳۱۵ در رشته کشاورزى در کرج دیپلم گرفت. دوره لیسانس ادبیات فارسى و لیسانس حقوق را هم‌زمان در سال ۱۳۲۸، در دانشگاه تهران به اتمام رسانید و آنگاه به تحصیل و پژوهش ادامه داد تا در سال ۱۳۳۴، در رشته زبان و ادبیات فارسى از دانشگاه تهران درجه دکترا گرفت.

رجایى از سال ۱۳۱۵، وارد خدمت فرهنگ شد و مشاغل متعددى، از معلمى کشاورزى تا ریاست اداره کل در وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت. در ۱۶ بهمن ۱۳۳۶، به رتبه دانشیارى در دانشگاه تبریز نائل آمد و از سال ۱۳۳۷ رسما به تدریس مشغول شد. در مهرماه ۱۳۳۹، به دانشکده ادبیات مشهد منتقل و پس از سه سال تدریس، به ریاست آن منصوب گردید.

وى چند سفر علمى و تحقیقاتى به اروپا رفت و ضمن مطالعه، به تهیه فیلم نسخه‌هاى خطى براى دانشگاه مشهد و تهران اقدام نمود. در اسفند ۱۳۴۷ پس از ۲۲ سال تدریس و خدمت، به درخواست خود بازنشسته شد. پس از بازنشستگى، چند سال ریاست امور فرهنگى و کتابخانه‌هاى آستان قدس رضوى را بر عهده داشت و خدمات بسیارى نمود که از آن جمله ایجاد کتابخانه وزیرى در یزد است. ضمنا براى تهیه فرهنگ‌نامه‌اى مفصل براى قرآن بر اساس قرآن‌هاى مترجم کهن، رنج فراوان برد و مقدمات آن را آماده ساخت، اما متأسفانه نتوانست آن را به پایان ببرد.

آن‌گاه، در تهران به تدریس در دوره دکترى ادبیات پرداخت و در شناساندن شاهنامه فردوسى و غزلیات حافظ برنامه‌هایى را در رادیو و تلویزیون اجرا کرد. او شعر را نیکو مى‌سرود و محقق و نویسنده‌اى باذوق و توانا بود. بیش از سى مقاله تحقیقى و یازده کتاب نوشته یا تصحیح و ترجمه کرده است.

شادروان رجایى، در تابستان ۱۳۵۷ پس از سه سال مبارزه با بیمارى سرطان، در تهران درگذشت و در جوار بارگاه حضرت رضا(ع)، در مکانى که آرامگاه جدش بود، به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *