صدای رسای ایران به مناسبت هشتادمین زادروز استاد محمدرضا شجریان:عشق به زندگی و عشق به وطن و عشق به مردم باعث شد که سال‌ها، نه تنها به مردم خدمت کند، بلکه دربرابر بیماری نیز مقاوم باشد و به این راحتی کمر خم نکند.استاد شجریان در دیگر هنرها هم توانمند است. او خطاط بسیار بی‌نظیری است و سازهای عالی ساخته است. ما باید قدردان چنین هنرمندی باشیم که به‌واقع پاسدار فرهنگ و هنر ایران بوده است ( از استاد داوود گنجه‌ای)

 

شجریان

استاد داوود گنجه‌ای: جایگاه هنری و فرهنگی استاد محمدرضا شجریان برای همه مردم ایران و فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به ایشان و حتی کسانی که چندان دل در گرو هنر ایشان نداشتند، اظهر من‌الشمس است. ایشان یکی از بهترین موسیقی‌دانان و آواز‌خوانان این سرزمین است که در تاریخ ایران و در آسمان هنر موسیقی ما می‌درخشد. اگر بگویم که او تک‌ستاره موسیقی ایران است، سخن گزافه‌ای نگفته‌ام. استاد شجریان، نابغه‌ای است که با تلاش و کوشش فراوان، خدمتی وصف‌نشدنی به فرهنگ و هنر و به‌‎ویژه آواز ایرانی کرد. او اشعار شاعران کهن از جمله حافظ و سعدی و مولانا و حتی شاعران معاصر فریدون مشیری و مهدی اخوان ثالث را به خوبی اجرا کرد و آلبوم‌های موسیقی ایشان، هر کدام بازآفرینی اشعار شاعران ما تلقی می‌شود. او چنان اشعار حافظ و سعدی را در قالب موسیقی و آواز بیان کرده است که نمی‌توان شعر و صدای او را شنید و به عمق معنای معنوی آن بی‌توجه بود. ایشان همیشه با ادبای فرهیخته نشست و برخاست داشت و شعری را که می‌خواند در ابتدا برای خودش تفهیم می‌شد و سپس اجرا می‌کرد. همه می‌دانیم که خواندن شعر سعدی دشوار است اما ایشان به‌خوبی از پس آن برآمد.
استاد شجریان معلم بی‌نظیری هم هست اما در طول بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه موسیقی، همیشه خود را شاگرد می‌دانسته و زانوی ادب و تعلم در برابر بزرگان موسیقی این سرزمین زمین زده است. افراد بسیاری نزد استاد درس فرا‌گرفتند و دورانی که ایشان در فرهنگستان هنر مشغول بود، بسیار تلاش کرد شاگردان طراز اولی تربیت کند که برای تعالی عرصه موسیقی و آواز ایران بکوشند.
استاد شجریان دوست داشت همیشه بیاموزد و همین باعث شد که هنرمندی خلاق باشد. او دائم آواز قدما را مرور می‌کرد تا آوازهای دلنشینی برای مردم و علاقمندان بخواند. او سربازی فرهنگی بود که یک‌تنه وظیفه بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی را بر دوش کشید.
من دوستی شصت ساله‌ای با استاد شجریان دارم و در این ایام سالخوردگی به این دوستی افتخار می‌کنم و باید بگویم که استاد شجریان را از نظر مذهبی مسلمانی راستین و مؤمن می‌دانم. صدای ربنای استاد شجریان سال‌ها مهمان دل‌های مسلمانان بود. تلاوت قرآن استاد شجریان هم همیشه مورد توجه بسیاری از علاقمندان بوده و خواهد بود. آنها می‌‌دانند که در چه دورانی استاد در مهم‌ترین مسابقات قرآن شرکت کرد و نه‌تنها رتبه نخست را به‌دست آورد، بلکه صدای ایشان توجه بسیاری را جلب کرد. موسیقی‌هایی که ایشان در زمان انقلاب و جنگ اجرا کرد، به‌حق برای وطن بود. او دغدغه‌ای جز وطن نداشت و تمامی فکر و ذهنش عدالت بود.
استاد در تمامی دورانی که ایشان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بود و حتی در اجراهایی که قبل از انقلاب در مرکز فرهنگ و هنر و حتی جشن شیراز داشت، برای حفظ موسیقی ایرانی تلاش می‌کرد. اجراهای ایشان، چه در داخل کشور و چه در خارج از ایران، همگی برای حفظ موسیقی بوده‌اند. حتی در اجراهای خصوصی که از نظر کیفیت متفاوت بودند، سعی داشته به گونه‌ای عمل کند که جنبه درس‌آموزی داشته باشند؛ همچنین لذت معنوی در اجراهای خصوصی و خلوت استاد که برخی از آنها نشر یافته‌اند، برای همه قابل‌ توجه و تأمل است.
پایگاه اجتماعی و محبوبیت استاد شجریان همیشه برای همه مهم بوده است. ایشان در برهه‌های حساس تاریخ سیاسی و اجتماعی این کشور نقش‌آفرینی کرده‌است و حتی زمان‌هایی که مصیبتی بر مردم وارد می‌شده مانند زلزله بم، تلاش بسیاری برای بازسازی و راه‌اندازی باغ هنر بم داشته است. عشق به زندگی و عشق به وطن و عشق به مردم باعث شد که سال‌ها، نه تنها به مردم خدمت کند، بلکه دربرابر بیماری نیز مقاوم باشد و به این راحتی کمر خم نکند.
استاد شجریان در دیگر هنرها هم توانمند است. او خطاط بسیار بی‌نظیری است و سازهای عالی ساخته است. ما باید قدردان چنین هنرمندی باشیم که به‌واقع پاسدار فرهنگ و هنر ایران بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *