صادقی در گفت‌وگو با ایلنا: «نظارت میدانی» رئیس و نمایندگان مجلس دهم پر سر و صدا نبود/ حجم تبلیغات مربوط به سفرهای قالیباف، شائبه برانگیز است مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۹۰ نماینده از سراسر کشور و حوزه‌های انتخابی مختلف دارد. به نظرم اگر هدف رسیدگی به مشکلات مناطق محروم و حوزه‌های انتخابیه است، بهتر است مجلس این کار را متوجه آحاد نمایندگان کند

«نظارت میدانی» رئیس و نمایندگان مجلس دهم پر سر و صدا نبود/ حجم تبلیغات مربوط به سفرهای قالیباف، شائبه برانگیز است

نماینده سابق مجلس، گفت: تمامی روسای مجلس از گذشته تا امروز همواره سفرهایی را به استان‌ها داشتند، در استان حضور پیدا می‌کردند دیدارها و نظارت هایی انجام می‌شد اما هیچکدام به اندازه این مجلس پر سروصدا نبود.

محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص سفر نمایندگان به مناطق مختلف در استان‌ها با عناوینی همچون نظارت میدانی به خبرنگار ایلنا، گفت: این‌که مسئولین آن هم مسئولین بالای نظام در بین مردم باشند و از نزدیک مشکلات مردم خصوصاً‌ مناطق محروم را لمس و درک کنند کار پسندیده‌ای است و نباید مسئولان به نشستن در مرکز و دریافت گزارش‌ها عادت کنند، پس این بازدیدهای میدانی ضرورت دارد. اما به نظرم هر دستگاهی متناسب با شأن و جایگاه و وظایف و اختیاراتش باید عمل کند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۹۰ نماینده از سراسر کشور و حوزه‌های انتخابی مختلف دارد. به نظرم اگر هدف رسیدگی به مشکلات مناطق محروم و حوزه‌های انتخابیه است، بهتر است مجلس این کار را متوجه آحاد نمایندگان کند.

صادقی در ادامه اظهار داشت: مجلس باید اولاً نمایندگان را از لحاظ سبک کار و ارتباط با مسئولان توانمندسازی کند، ثانیاً به طور منظم می‌توانند برنامه‌ریزی کنند که از نمایندگان گزارشات نظارتی دریافت و بعد مشکلات حوزه‌های انتخابیه را در کمیسیون تخصصی به طور منظم مطرح کنند و بعضاً حتی کمیسیون‌ها را با اعضاء و رؤسای‌شان منظم به مناطق مختلف گسیل کرد.

وی افزود: البته این حضورها اگر با تعامل با قواهای دیگر و دستورات اجرایی باشد مؤثرتر خواهد بود و یک هم‌افزایی بین قواها ایجاد می‌کند. هرچند کار مجلس اجرایی نیست، اما انتظارات مردم در سراسر کشور از نمایندگان و مجلس این است که به‌ویژه از زاویه نظارتی به بهبود پیش‌برد امور کمک کنند.

صادقی همچنین درباره سفرهای استانی رییس مجلس که تحت عنوان «نظارت میدانی» انجام می‌شود و اینکه آیا اصلا رئیس مجلس چنین وظایفی دارد یانه؟، ابراز داشت: درباره اینکه اکنون این نوع سفرها توسط رییس مجلس انجام می‌شود، من نیت‌خوانی نمی‌کنم که قصد آقای قالیباف تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری است یا خیر، اما نوع و سبک کار یک مقداری شائبه‌برانگیز است و چون همراه با تبلیغات رسانه‌ای فراوان است، به‌ویژه بازتابی که صداوسیما روی خبرهای آن می‌دهد مقداری غیرعادی است و این موارد چنین شائبه‌ای را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: تمامی روسای مجلس از گذشته تا امروز همواره سفرهایی را به استان‌ها داشتند، در استان حضور پیدا می‌کردند دیدارها و نظارت‌هایی انجام می‌شد اما هیچکدام این اندازه پر سروصدا نبود.

نماینده تهران در مجلس دهم در ادامه با اشاره به خاطره‌ای گفت: در مجلس دهم اگرچه نماینده تهران بودیم اما معمولاً به مناطق محروم سفرهایی داشتیم، مثلاً در سیل استان خوزستان ما سفری به اهواز و از آن طرف سوسنگرد داشتیم و بعد به لرستان برگشتیم و همراه با بعضی از دوستان بودیم، این برنامه‌ها را هم اکثرا شوراهای شهر آن شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند و ما به این مناسبت حضور پیدا کردیم، اما نه عکس و نه هیچ گزارشی از این نوع سفرها به این شکلی که اکنون انجام می‌شود، منتشر نکردیم.

وی ادامه داد: در همین سفر یکی از اعضای شورای شهر اهواز در نامه‌ای درخواست تخصیص آن درصد از درآمد منطقه نفت‌خیز که به این استان‌ها تخصیص داده شد، را به من داد، علیرغم نقدهایی که ما به آقای لاریجانی داشتیم، من دیدم در این موضوع بلافاصله پیگیر موضوع شدند، برای اهواز وقت گذاشتند و موضوع را پیگیری کردند. در مجموع باید بگویم که من دغدغه حضور میدانی را مثبت تلقی می‌کنم و آن را امر منفی نمی‌دانم، اما به نظر می‌آید برای این‌که شائبه تبلیغاتی نداشته باشد و تأثیرگذارتر هم باشد، باید از پتانسیل و توان همه نمایندگان استفاده شود و همچنین از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه پشتیبانی و حمایت شود تا موثرتر باشند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *