چامسکی در مصاحبه‌ای گفت: اقدامات ترامپ علیه ایران و اول از همه، از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به طور قابل توجهی نقض قوانین بین‌المللی بود زیرا این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود؛ ترامپ گفت من این توافق را نمی‌خواهم چون فرد دیگری آن را به انجام رسانده است چامسکی: ترور ژنرال سلیمانی نشان داد که آمریکا یاغی است

 

فارس: «نوام چامسکی» فیلسوف و تاریخ‌دان برجسته آمریکایی گفت، اقدامات آمریکا علیه ایران از جمله ترور ژنرال قاسم سلیمانی از سوی دولت آمریکا اقدامی شوکه‌کننده و نمایانگر تفکرات افراطی در داخل ایالات متحده است. چامسکی در مصاحبه‌ای گفت: اقدامات ترامپ علیه ایران و اول از همه، از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به طور قابل توجهی نقض قوانین بین‌المللی بود زیرا این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود؛ ترامپ گفت من این توافق را نمی‌خواهم چون فرد دیگری آن را به انجام رسانده است. وی افزود: این کار یقیناً به شکلی قابل پیش‌بینی موجب افزایش تنش با ایران شد. چامسکی گفت: مسئله دیگر قتل ژنرال قاسم سلیمانی بود که اقدامی بسیار خطرناک بود زیرا چنین چیزی در خلال جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد نیز رخ نداد و مانند این بود که ایران تصمیم می‌گرفت مایک پمپئو و یکی از فرماندهان عالی رتبه همراهش را در فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی به قتل برساند. در آن صورت، ما چنین کاری را بسیار جدی تلقی می‌کردیم ولی در اینجا (آمریکا) مورد تحسین قرار گرفت که واقعاً شوکه‌کننده است و نشان داد تفکرات داخلی در آمریکا تا چه حد افراطی هستند و آمریکا یک کشور یاغی است که نسبت به تعهدات بین‌المللی بی‌تفاوت است و کاری که بخواهد را انجام می‌دهد و در بیرون مرزها نیز پذیرفته شده است.

گم شدن والدین ۵۴۵ کودک به دلیل سیاست مهاجرتی ترامپ

ایسنا: اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد که وکلا قادر نیستند والدین ۵۴۵ کودکی که در مرز مکزیک از یکدیگر جدا شدند را پیدا کنند چون اکثر این خانواده‌ها به آمریکای مرکزی برگردانده شدند. اسناد دادگاه از جانب اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای‌سی‌ال‌یو) نشان می‌دهد که آنها تنها با والدین ۵۰۰ کودک از مجموع ۱۰۰۰ خانواده‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مرز از یکدیگر جدا شدند، تماس گرفتند. در حالی که ۲۵ مورد از آن والدین، شانس بازگشت و دیدار دوباره را یافتند، کمیته فدرال منتخب از سوی دادگاه در جریان یافتن چندین خانواده متوجه شد که این خانواده‌های جدا شده تصمیم گرفتند کودکانشان را با یک عضو خانواده یا یک حامی، در آمریکا بگذارند.

گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است

فارس: دبیرکل سازمان ملل در جریان یک کنفرانس مجازی در خصوص اوضاع خلیج‌فارس، ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، این توافق بین‌المللی را برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی دانست. «آنتونیو گوترش» گفت: در رابطه با ثبات منطقه، موضوع عدم اشاعه هسته‌ای حائز اهمیت است و از همان ابتدا، همواره شاهد بوده‌ام که برجام ابزار مهمی در مقابل اشاعه هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای است. وی در ادامه با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که مقابل توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت: عظمت چالش‌‌های پیش‌رو نباید مانع ما شود؛ بیایید برای ایجاد یک فضای اعتماد و تقویت چشم‌انداز گفت‌وگوی منطقه‌ای همکاری کنیم. بگذارید از رقابت‌های مخرب‌ فراتر برویم و آنچه ما را متحد می‌کند، بشناسیم. بیایید منافع مردم منطقه، آرزوهای آنها برای آزادی‌ها، فرصت‌ها، استانداردهای بهتر برای زندگی و صلح را درصدر اولویت‌ها قرار دهیم و این مسئله مهم، بیش از هرچیز باید ما را بر آن دارد تا تلاش‌های جمعی خود را افزایش دهیم.

ازدحام در افغانستان برای گرفتن ویزای پاکستان ۱۱ کشته برجا گذاشت

ایسنا: یک مقام امنیتی در ولایت ننگرهار افغانستان اعلام کرد که در ورزشگاه فوتبال شهر جلال‌آباد، ازدحام و هجوم مردم برای گرفتن ویزای پاکستان چندین کشته و زخمی بر جا گذاشت. به گفته وی در این رویداد ۱۱ زن کشته و ۱۲ نفر دیگر که بیشتر آنها هم زن هستند، زخمی شدند. به گزارش بی‌بی‌سی هزاران نفر برای طی مراحل مدارکشان با هدف کسب ویزای پاکستان در این ورزشگاه تجمع کرده بودند. کنسولگری پاکستان در شهر جلال‌آباد نیز این رویداد را تایید کرد و گفت در نتیجه مدیریت نادرست و ازدحام مردم، این اتفاق افتاد.

افشای حساب مخفی ترامپ در بانک‌های چین

تسنیم: روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که چین یکی از سه کشور خارجی است که ترامپ در آنجا حساب بانکی دارد. سوابق مالیاتی دونالد ترامپ نشان می دهد که او همچنان حساب بانکی خود را در چین حفظ کرده است. بر اساس این گزارش، حساب بانکی مذکور توسط شرکت مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ اداره و کنترل می شود و طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، ۱۸۸ هزار و ۵۶۱ دلار مالیات در چین پرداخته است. ترامپ علاوه بر این حساب بانکی در چین، حساب‌های بانکی دیگری در بریتانیا و ایرلند نیز دارد. حساب‌های بانکی خارجی ترامپ تحت عنوان نام شرکت‌ها نگهداری می شوند.

سقوط جنگنده اف-۱۸ آمریکا در کالیفرنیا

فارس: یک جنگنده اف-۱۸ نیروی دریایی آمریکا در جنوب کالیفرنیا سقوط کرد اما خلبان آن پیش از سقوط جنگنده توانست نجات پیدا کند. دلیل سقوط این جنگنده و همچنین حمل مواد منفجره در هنگام سقوط توسط جنگنده مشخص نیست. بر اساس گفته مقامات محلی، انفجار ناشی از سقوط این جنگنده آتش‌سوزی کوچکی را به وجود آورد. وزارت دفاع آمریکا خبر سقوط این جنگنده و نجات خلبان آن را تایید کرد و بر اساس اعلام پنتاگون، خلبان در این حادثه هیچگونه آسیب یا جراحتی ندید.

حبس وزیر دفاع سابق مکزیک در آمریکا

وزیر دفاع سابق مکزیک که به دلیل اتهام قاچاق مواد مخدر و پولشویی در انتظار حکم دادگاه است با صدور حکمی، آن هم بدون قرار وثیقه در آمریکا به زندان افتاد. «سالوادور سینفوئگوس» هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس دستگیر شد. قاضی، درخواست وکیل سینفوئگوس را برای آزادی وی با قرار وثیقه ۷۵۰ هزار دلاری رد کرد و گفت: موقعیت وی و روابطش با مکزیک احتمال فرارش را پیش از دادگاه افزایش می‌دهد و هیچ شرطی وجود ندارد که بتوان مطمئن شد متهم در مراحل بعدی دادگاه حاضر می‌شود. دادستان‌ها می‌گویند وی در ازای حفاظت از اعضای کارتل‌های مواد مخدر، رشوه دریافت کرده بود.

سرکوب معترضان در نیجریه با ۱۲ کشته

فارس: همزمان با ناآرامی‌ها در نیجریه، نیروهای امنیتی به سوی معترضانی که خواهان اصلاحات در این کشور هستند شلیک کرده و به گفته شاهدان ۱۲ غیر نظامی کشته شدند. شماری از شهروندان «لاگوس» بزرگترین شهر نیجریه که علیه پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان‌های این شهر تجمع کرده بودند، به ضرب گلوله کشته یا زخمی شدند. شاهدان گفتند که در پی شلیک پلیس به معترضان ۱۲ نفر کشته و شماری هم زخمی شدند. سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به این حادثه اعلام کرد که گزارش‌های موثقی از حادثه در اختیار دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *