معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور: افغانستان امنیت خط ریلی خواف – هرات را تامین می‌کند

افغانستان امنیت خط ریلی خواف - هرات را تامین می‌کند

مشهد- ایرنا- معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: افغانستان چه در زمان عملیات اجرایی خط ریلی خواف – هرات و چه بعد از بهره برداری از آن به جد درصدد تامین امنیت مسیر بر آمده‌اند.

عباسی خطیبی عصر سه‌شنبه در نشست خبری بهره برداری از خط ریلی خواف – هرات در استانداری خراسان رضوی افزود: یکی از دلایلی که ساخت راه آهن خواف – هرات اندکی به طول انجامید، ناامنی های داخل کشور افغانستان بود.

وی اضافه کرد: از سه سال قبل اولین مذاکرات راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مسوولان راه آهن افغانستان انجام و بر تامین امنیت این خط ریلی تاکید شد لذا مسوولان راه آهن افغانستان با هماهنگی مراجع ذیربط حفاظت و تامین امنیت بخشی از عملیات اجرایی راه آهن که توسط ایران در حال انجام بود را برعهده گرفتند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بعد از این که یکی از بازنشستگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مسیر ریلی خواف – هرات دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد افغانستانی‌ها به جد مسوولیت تامین امنیت راه آهن را بر عهده گرفتند و قول مساعد دادند که این امنیت را در زمان بهره برداری از خط ریلی مزبور نیز تامین کنند.

خطیبی افزود: بنا به دستور والی هرات از سه ماه قبل ساخت پاسگاه‌های متعدد در طول مسیر ۶۲ کیلومتری راه آهن خواف – هرات آغاز شده که برخی از آنها ساخته شده و باقی نیز در دست ساخت است.

راه‌آهن خواف – هرات آغازگر ایجاد کریدور بین‌المللی

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متعددی برای توسعه شبکه ریلی کشور دارد که در قالب سه رویکرد اصلی شامل اتصال ریلی مراکز استانها، تکمیل کریدورهای ترانزیتی در داخل کشور و اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه است که افتتاح راه آهن خواف – هرات منطبق بر رویکرد سوم این وزارتخانه است.

خطیبی افزود: وزارت راه و شهرسازی  استانهای همدان و کرمانشاه را در سال ۹۶، آذربایجان غربی و گیلان را در سال ۹۷ از طریق ریل به یکدیگر متصل کرد همچنین شهرستانهای میانه به بستان آباد در آذربایجان شرقی نیز به همین طریق متصل و مسیری میان بر در سال ۹۸ ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در راستای تکمیل کریدورهای ترانزیتی در داخل کشور نیز مسیرهایی برای بهبود شبکه ریلی کشور در حال ساخت است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: مسیر ریلی خواف – هرات در راستای اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه شروعی برای ایجاد یک کریدور بین المللی است به طوری که پس از بهره برداری از این مسیر، کشور افغانستان قطعه چهارم آن را خواهد ساخت و این خط ریلی را به مزار شریف متصل می‌کند.

خطیبی  افزود: بهره برداری از راه‌آهن خواف- هرات فقط اتصال ریلی بین ایران و افغانستان نیست بلکه گام نخست برای ایجاد یک کریدور شرقی – غربی است که چند کشور را به هم متصل می‌کند.

۱۴۰ کیلومتر از خط ریلی خواف – هرات آماده بهره برداری

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طول مسیر خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر است که متولی ساخت قطعات یک و  ۲ آن به طول ۷۸ کیلومتر، ایران بوده و متولی ساخت قطعات سه و چهار آن کشور افغانستان است که قطعات یک، ۲ و سه آن به طول ۱۴۰ کیلومتر تا ایستگاه روزنک آماده بهره برداری است.

خطیبی اعتبار هزینه شده برای ساخت خط ریلی خواف- هرات را چهار هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار می‌شود و با بهره برداری از خط ریلی چابهار- زاهدان- مشهد، کریدور ریلی شمال- جنوب شکل می‌گیرد که از سرخس به غرب نیز متصل می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت زیادی بین خراسان رضوی و هرات رفت و آمد می‌کنند که خط ریلی خواف- هرات می‌تواند علاوه بر حمل بار، جا به جایی مسافر نیز داشته باشد به طوری که با گشایش مرز شمتیغ در خواف، از حجم ترافیک و فشار جمعیت در مرز دوغارون کاسته شده و هزینه‌های صادرات و ترانزیت نیز کاهش می‌یابد.

او اضافه کرد: خط ریلی خواف – هرات می‌تواند جایگزین حمل جاده‌ای بار باشد و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کند.

استقرار گمرک در خواف

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی گمرک، شرایط و امکاناتی را فراهم کرده است که در خواف تشریفات گمرکی برای حمل و نقل باری در مرز انجام گیرد که در این راستا هفته گذشته قطار باری ۵۰۰ تن سیمان از ایستگاه روزنک به ایستگاه خواف منتقل و امور گمرکی آن در خواف انجام شد.

خطیبی افزود: در محدوده مرز شمتیغ، امکانات و ساختمانی برای استقرار گمرک و انجام تشریفات گمرکی ایجاد شده است که قابلیت استفاده را دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون کشور افغانستان راه آهنی مانند خط ریلی خواف – هرات با این استاندارد و کیفیت نداشته است و افغانستان به طور جدی به دنبال ساخت قطعه چهارم این خط ریلی است تا فاصله مزار شریف تا مرز ازبکستان و افغانستان را پوشش دهد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: قطعه چهارم از ۲ بخش تشکیل شده است که شامل ۸۵ کیلومتر مسیر و حدود دو قطعه ۴۲ یا ۴۳ کیلومتری است که طبق وعده شرکت راه آهن افغانستان، همزمان با افتتاح و بهره برداری از راه آهن خواف – هرات، عملیات اجرایی قطعه چهارم این خط ریلی آغاز می‌شود که مناقصه قطعه چهار الف آن برگزار و یک پیمانکار قزاقستانی برنده آن شده است.

خطیبی افزود: تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران بر این بوده که از ظرفیت پیمانکاران بخش خصوصی و وزارت راه و شهرسازی بهره گرفته شود و دولت افغانستان نیز از این موضوع استقبال کرده است که این مهم بسترساز حضور پیمانکاران بخش خصوصی ایران در مناقصه قطعه چهار ب خط ریلی خواف- هرات خواهد بود.

انتفاع چهار کشور از خط ریلی خواف – هرات

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: منافع بهره برداری از خط ریلی خواف- هرات فقط مختص ایران و افغانستان نیست بلکه چندین کشور از آن منتفع می‌شوند لذا تفاهم نامه‌هایی در این زمینه بین کشورهای ایران، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان امضا شده است.

خطیبی افزود: در کمتر از هشت ماه یک ایستگاه ۲ طبقه با زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در روزنک ساخته شده است که در انتهای قطعه سوم این ایستگاه، یک ایستگاه مسافری با امکان سرویس دهی به مسافران، محوطه و راه دسترسی ساخته شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه روزنک در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری جاده دوغارون به هرات قرار دارد و اتصال آن به جاده برقرار است و از هم اینک امکان سرویس دهی بار وجود دارد و سکوی بار در این ایستگاه نیز سوله‌ای برای ترخیص کالاهای تجاری است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در مرز شتمیغ نیز ساختمان بزرگی ساخته شده که تمام امور مربوط به گذرنامه، مباحث گمرک و مرزبانی می‌تواند در آن مستقر شود.

خطیبی افزود: ساخت راه آهن خواف- هرات تکمیل و آزمایشهای مربوط به سرعت و انتقال بار انجام شده است اما برای بخش مسافری باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابه جایی مسافر انجام گیرد.

وی اضافه کرد: فاصله بین ایستگاه روزنک تا فروگاه هرات ۸۵ کیلومتر است که توسط افغانستان ساخته می‌شود و افتتاح خط ریلی خواف – هرات انگیزه لازم را برای ساخت باقیمانده این خط ریلی خواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان به لحاظ موقعیت راهبردی و قرار داشتن در کریدور شمال و جنوب، شرق و غرب استعداد زیادی برای شکوفایی اقتصادی دارد و می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

سیدکمال الدین میر جعفریان افزود: زمانی که بتوان از طریق خراسان رضوی جنوب کشور را به شمال و شمال غرب وصل کرد، مراودات ترانزیتی رونق می‌گیرد و بخش اقتصاد استان را منتفع می‌سازد.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی در خصوص زیرساختهای ریلی و جاده‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد و امید است با توسعه زیرساختهای ریلی و تداوم رویکرد دولت و بهره برداری از طرحهای ریلی بتوان شکوفایی اقتصادی را در استان و کشور شاهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح راه آهن خواف – هرات در تکمیل طرح راه‌آهن بافق- مشهد- تربت حیدریه، سنگان و هرات است که یک کریدور بین المللی بین ایران و کشورافغانستان به وجود می‌آورد و عایدات اقتصادی و سیاسی را برای این استان در پی خواهد داشت.

میرجعفریان افزود: ادامه مسیر ریلی خواف – هرات به کشورهای هند و چین ختم می‌شود و یک کریدور بسیار با اهمیت است که ۲۰ آذرماه شاهد افتتاح و بهره برداری از آن خواهیم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *