ای بخارا! شاد باش و دیر زی علی دهباشی، درمان کرونا را در خانه ادامه می‌دهد

علی دهباشی، درمان کرونا را در خانه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- علی دهباشی، پیشکسوت ادبی و سردبیر مجموعه فرهنگی هنری بخارا، صبح امروز از بیمارستان مرخص شد تا ادامه روند درمان خود را در خانه پی بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی دهباشی، پیشکسوت ادبی و سردبیر مجموعه فرهنگی هنری بخارا، که پس از ابتلا به کرونا در روزهای آغاز اسفند، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر، بستری شده بود، ظهر امروز به خانه بازگشت، تا با ادامه مصرف دارو و زیر نظر پزشکان مداوای خود را پی بگیرد.

 این پژوهشگر که پیش از این بیماری تنفسی داشت با  تلاش بسیار پزشکان، توانست سلامتی خود را بازیابد و با بهتر شدن علائم بیماری، در خانه بستری خواهد شد تا به سلامت کامل برسد.

علی دهباشی یکم فروردین سال ۱۳۳۷، در تهران به دنیا آمد.

دوران ابتدایی را در دبستان بامشاد و دوره دبیرستان را تا چهارم ریاضی در دبیرستان‌های دکتر خانعلی و فردوسی گذراند. از سال آخر دبستان کار در چاپخانه را آغاز کرد و به‌عنوان مصحح نمونه‌های چاپی چندین انتشاراتی در چاپخانه مسعود سعد کار می‌کرد.

وی زیر نظر استادانی چون سیدابوالقاسم انجوی شیرازی (۱۳۳۰-۱۳۷۲)، سیدمحمدعلی شهرستانی (۱۲۶۳-۱۳۴۵)، قمر آریان (۱۳۰۱-۱۳۹۱)، مهرداد بهار(۱۳۰۸-۱۳۷۳)، غلامحسین یوسفی (۱۳۰۶-۱۳۶۹) و عبدالحسین زرین‌کوب (۱۳۰۱-۱۳۷۸) با مبانی فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران آشنا شد.

در دوران نوجوانی از اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌شمار می‌رفت.

علی دهباشی با ماهنامه‌ها و نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون آرش، برج، چراغ، دنیای سخن و آدینه و دفتر هنر همکاری مستمر داشته است.

از سال ۱۳۶۹ به مدت ۷ سال سردبیر ماهنامه کِلک بود و از شهریور ۱۳۷۷ سردبیری مجله بخارا را برعهده گرفت.

وی بنیانگذار نشست‌های فرهنگی-هنری-اجتماعی با عنوان شب‌های بخارا است که یکی از بهترین مجموعه نشست‌های ادبی در دوران معاصر به شمار می‌روند.

دهباشی ۳ سال ویراستار فصلنامه فرهنگستان علوم بود و به عنوان ویراستار انتخاب شده هیأت امناء چاپ آثار سیدمحمدعلی جمالزاده نیز برگزیده شد.

وی با مجله نقد و بررسی کتاب تهران نیز همکاری داشت. از فروردین ۱۳۸۲ تا مهر ماه ۱۳۸۴ سردبیر فصلنامه سمرقند بود که ۱۰ شماره از این مجله را منتشر کرد. علاوه بر بخارا سردبیری فصلنامه سیمیا بر عهده گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *