چرا صداوسیما دو روز قبل از تعیین دستمزد به “قانون کار” و “حداقل مزد” حمله می‌کند؟/ کارگران حق شکایت دارند/ تریبون ملی در دست موافقان مزد توافقی!

چرا صداوسیما دو روز قبل از تعیین دستمزد به "قانون کار" و "حداقل مزد" حمله می‌کند؟/ کارگران حق شکایت دارند/ تریبون ملی در دست موافقان مزد توافقی!

اظهارات اخوان در برنامه پایش، همه کارگران را رنجانده است؛ کارگرانی که وقتی سهم‌شان را برای اداره صداوسیما می‌دهند، توقع دارند در برهه‌ی تعیین دستمزد، این رسانه سراسری، از آنها دفاع کند و لاقل تریبون را به مخالفان افزایش عادلانه دستمزد ندهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخرین روزهای مذاکرات مزدی است و کارگران سعی دارند با همه توان و قدرت خود، در مقابل گروه‌های قانون‌گریز دولتی و کارفرمایی قد علم کنند و حداقل دستمزد را تا جایی که می‌توانند به سبد معیشت بسیار حداقلی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی نزدیک کنند.

دستمزد فعلی کارگران با تمام مزایا به سه میلیون تومان نمی‌رسد؛ این در حالیست که محاسبه براساس داده‌های رسمی نشان می‌دهد کمینه هزینه‌های زندگی در پایتخت و حواشی آن که کلونی زیست و اشتغال طبقه‌ی کارگر است، حدود ده میلیون تومان و در دورافتاده‌ترین استان‌های کشور مثل سیستان و بلوچستان، بیش از شش میلیون تومان است.

صداوسیما در دست مخالفان مزد!

در چنین شرایطی، صداوسیما تریبون را به آدم‌هایی می‌دهد که سالهاست در جهت تخریب حقوق مزدی کارگران و از میان برداشتن ماده ۴۱ قانون کار گام برمی‌دارند؛ گروه‌های در ظاهر خیریه ولی در اصل، متعلق به خرده‌بورژوازی سودجویی که قصد دارند با بهره‌کشی از کارگران آسیب‌پذیر و نیروهای جویای کار که دست‌شان لای در است و هیچ نوع موقعیت شغلی برایشان موجود نیست، بیشترین سود ممکن را کسب کنند.

شب گذشته (نوزدهم اسفند)، کانال یک تلویزیون، در برنامه‌ای کاملاً یک طرفه به نام پایش، تریبون را در اختیار آقای اخوان، بنیان‌گذار خیریه‌های نذر اشتغال امام حسین (ع) قرار داد و او در روزهای سرنوشت‌سازی که قرار است معیشت ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در شورایعالی کار تعیین شود، به حداقل دستمزد و حقوق مزدی کارگران تا جایی که می‌توانست حمله کرد.

این برنامه تلویزیونی، موجب انتقاد شدید فعالان کارگری شده است؛ آنها در تماس‌های مکرر نسبت به سوگیری‌های مغرضانه صداوسیمای ملی و تریبون دادن به آدم‌هایی که با طبقه‌ی کارگر، عداوت آشکار دارند، انتقاد کردند. کارگران می‌گویند: صداوسیما از پول بیت‌المال شکل گرفته و متعلق به بیت‌المال است، نباید به معیشت و زندگی بیش از نیمی از جمعیت کشور به این سادگی حمله کند.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) به نمایندگی از جانب اعضای کارگری دستمزد در این رابطه به ایلنا می‌گوید: برنامه پایش متاسفانه از بدو پیدایش، همواره به ضرر طبقه کارگر جوسازی کرده و از منافع سرمایه‌داران و سودجویان دفاع نموده است. در شرایطی که همه دلواپس تعیین دستمزد خانوارهای کارگری هستیم، اقدام به پخش اظهارات مغرضانه‌ی یک مخالف حداقل دستمزد کرده است. در این برنامه، ماده ۴۱ قانون کار را کامل زیر سوال بردند؛ عملکرد صداوسیما و برنامه پویش، خلاف قانون است و کارگران باید اعتراض کنند.

در برنامه پوشش، موسس موسسه خیریه نذر اشتغال در ارتباط با پژوهشی صحبت کرده که مزد سراسری و الزام به پرداخت حداقل مزد یکسان در سراسر کشور را مخالف بهره‌وری و تولید دانسته است؛ این در حالیست که به گفته توفیقی که در جلسات کمیته دستمزد شورایعالی کار شرکت داشته، تنها پژوهش معتبر که توسط موسسه پژوهش‌های عالی سازمان تامین اجتماعی و به پیشنهاد روابط کار وزارت کار صورت گرفته، نشان می‌دهد که زیرساخت‌های مزد منطقه‌ای و مزد صنوف، فعلاً در کشور فراهم نیست.

سوال اینجاست وقتی همه نهادهای رسمی و متولیان اصلی کار اعلام داشته‌اند مزد منطقه‌ای فعلاً منتفی‌ست، چرا در یک برنامه‌ی تلویزیونی، بازهم بر علیه حداقل مزد و با حمایت از مزد منطقه‌ای و صنفی، پروپاگاندا می‌شود و بلندگو را به دست مدافعان صوری تولید می‌دهند؛ کسانی که از اساس با کارگر و طبقه‌ی کارگر، مخالفت دارند؟!

لابی با نمایندگان مجلس به ضرر کارگران!

در این برنامه، نام نمایندگان مجلس آورده شد و اخوان ادعا کرد فلان نماینده‌ها با اعتقادات این موسسه و حذف حداقل مزد و تخریب قانون کار همراه هستند؛ این جوسازی و بزرگنمایی در آستانه تعیین دستمزد، چه معنایی دارد؟

توفیقی اضافه می‌کند: ما حق خودمان می‌دانیم از صداوسیما که با پول مردم و کارگران شکل گرفته، بخواهیم یک برنامه با حضور این آقا و نمایندگان کارگری ترتیب دهد تا بتوانیم مقابل دوربین‌ها، پاسخ ادعاهای خلاف قانون و ضد کارگری ایشان را بدهیم؛ دیگر نمی‌توان بیش از این دست روی دست گذاشت و اجازه داد مخالفان دستمزد، هر طور می‌خواهند یکه‌تازی کنند و در رسانه‌های به اصطلاح «ملی» برای خودشان جولان بدهند!

در موسسه خیریه‌ی فوق در اصفهان، کارگران آسیب‌پذیر بسیاری از جمله زنان سرپرست خانوار مشغول به کار هستند که به صورت توافقی یا کارمزدی دستمزد می‌گیرند، دستمزدی بسیار پایین‌تر از حداقل مزد رسمی و از سایر مزایای مزدی مانند حق مسکن و بن خواربار هم خبری نیست؛ این موسسه سالهاست که خیز برداشته این رویه غیرقانونی را تبدیل به قانون کند تا همه‌ی به اصطلاح کارآفرینان کشور بتوانند با بهره‌کشی از کارگران نیازمند، استثمار را به بدترین شکل ممکن، پیش ببرند.

زمینه‌سازی برای کارگر ارزان و ارزان‌تر!

توفیقی اشتغال‌زایی به شیوه‌ی این موسسه خیریه را بهره‌کشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار و استفاده از فضای مسموم عرضه و تقاضای زیرزمینی و غیرقانونی کار می‌داند و می‌گوید: این گروه‌ها، به دنبال کارگر ارزان به هر قیمتی هستند و به اسم کارآفرین نمونه، ارز ارزان و تسهیلات بسیار می‌گیرند درحالیکه نیروی کار را به شدت استثمار می‌کنند. چرا بودجه صداوسیما باید صرف تبلیغات برای یک نهاد سودجو و یا یک فرد شود؟ مگر این بودجه‌ها متعلق به همه مردم نیست؟

اخوان در برنامه پایش ادعا کرد در استانی با سیستان و بلوچستان چون هزینه‌های زندگی پایین‌تر است، باید کارگران کمتر از حداقل دستمزد فعلی، مزد بگیرند! این در حالیست که محاسبات کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان می‌دهد کمینه‌ی هزینه‌های زندگی در سیستان و بلوچستان، بیش از ۶ میلیون تومان و بیش از دو برابر دستمزد فعلی است! چگونه ادعا می‌کنند هزینه‌ها در سیستان و بلوچستان کمتر است؛ بله از تهران کمتر است؛ اما حداقل مزد فعلی، نیمی از هزینه‌های کم‌هزینه‌ترین استان‌ها را نیز پوشش نمی‌دهد!

توفیقی تاکید می‌کند: ما از برنامه پایش شکایت داریم؛ نمی‌توانیم تحمل کنیم که اینگونه در برهه‌ی حساس تعیین دستمزد، حداقل مزد را زیر سوال ببرند.

به نظر می‌رسد اظهارات اخوان در برنامه پایش، همه کارگران را رنجانده است؛ کارگرانی که وقتی سهم‌شان را برای اداره صداوسیما می‌دهند، توقع دارند در برهه‌ی تعیین دستمزد، این رسانه سراسری، از آنها دفاع کند و لاقل تریبون را به مخالفان  افزایش عادلانه دستمزد ندهد.

مشکل تولید جایی دیگر است!

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) نیز به نمایندگی از کارگران کشور در انتقاد از برنامه پایش به ایلنا می‌گوید: از موسسه نذر اشتغال غیر از این نمی‌توان انتظار داشت؛ اینها سرنا را از سر گشادش می‌زنند چون اصلا مشکل کار و تولید را درک نکرده‌اند و نمی‌دانند که مشکل کار و تولید، به قانون کار هیچ ربطی ندارد؛ آن پنجاه نماینده مجلس موافق ایشان و صدا و سیما نیز به همین شکل؛ نمی‌دانند که مشکل اقتصاد و تولید، جای دیگری است نه در قانون کار و دستمزد کارگر! مشکل در رانت‌جویی و فساد و اختلاس است نه در قانون کار و حقوق کارگر!

به گفته وی، چطوراست که افزایش سرسام آور قیمت کالاها و خدمات را شاهدیم، چطور است که نهادهای بانکی و مالی مثل قارچ از زمین سر بیرون می‌آورند ولی اعتراضی نیست؛ چطور است دلالی و واسطه‌گری هر روز بیشتر می‌شود اما صدای کسی درنمی‌آید اما سرمایه‌داری سودجو به دستمزد حداقلی کارگران که می‌رسد تب و لرز می‌کند و  هی می‌نالد و قانون کار را مانع خود می‌داند!

کارگران حق شکایت دارند!

حبیبی نیز تاکید می‌کند: کارگران باید از صداوسیما و به خصوص برنامه پایش و شبکه یک سیما شکایت کنند؛ دو روز مانده به تعیین دستمزد، افرادی که خود استثمارگر کارگران هستند، می‌آیند مقابل دوربین‌ها می‌نشینند و می‌گویند قانون کار و حداقل دستمزد، مانع تولید و بهره‌وری هستند و باید از میان برداشته شوند! ادعا می‌کنند نمایندگان مجلس را (پنجاه نماینده) با خود همراه کرده‌اند؛ آیا ما باید ساکت بنشینیم و اجازه بدهیم هرجور می‌خواهند علیه مزد و قانون کار لابی کنند و به همه حق و حقوق‌مان یورش بیاورند؟!

صداوسیما، دو یا سه روز مانده به تعیین مزد که تعیین‌کننده‌ی معیشت بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور برای یک سال تمام است، قانون کار و حداقل مزد را نشانه گرفته است؛ آیا قرار است پول بیت‌المال، خرجِ حمله به حقوق حداقلی نیمی از جمعیت کشور شود؟ آنهم جمعیتی متعلق به چهار دهک پایین که این روزها حتی نان خالی ندارند که بر سفره‌هایشان بگذارند!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *