باغ ملی تربت‌حیدریه؛ ۷۵ سال خرمی و سرزندگی

باغ ملی تربت‌حیدریه؛ ۷۵ سال خرمی و سرزندگی

تربت حیدریه- ایرنا- باغ ملی تربت‌حیدریه با ۷۵ سال قدمت هنوز همچون نگینی سبز رنگ در قلب پایتخت زعفران ایران می‌درخشد و شهروندان این شهر در این روزهای نوروزی می توانند فرصت را مغتنم شمرده و لختی را زیر چترهای سبز درختانش بنشینند و خستگی از تن به در کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، باغ ملی تربت حیدریه در مرکز شهر و در انتهای خیابان معروف به خیابان باغ ملی، بر فراز تپه‌ای قرار گرفته و از زیباترین بوستان‌های شهری است که در گذر سال‌ها با دستان پرتوان باغبانان هنرمند این شهر تبدیل به یک اثر دیدنی تحسین برانگیز شده ‌است.
درختان سرو سر به فلک کشیده و گل‌های زیبا و رنگانگ و در کنار اینها، طراحی‌های هنرمندانه بر روی برخی درختان خشک شده باغ و تبدیل آنها به تابلوهای مفهومی تراشیده شده، زیبایی‌های این باغ را افزون کرده‌ است.
در خصوص مفهوم باغ‌های ملی و ریشه تاریخی آن در ایران، یک عضو هیات علمی و پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: باغ‌های ملی در جهان بعد از رنسانس پدید آمد و گسترش یافت و در ایران ریشه وجودی آن را می‌توان در دوران صفوی جست و جو کرد.
محمود بختیاری افزود: هر چند باغ‌های ملی با باغ‌های ایرانی متفاوت هستند، اما برخی باغ‌های ملی نظیر میدان نقش جهان اصفهان را می‌توان باغ ایرانی نیز نامید.
وی ادامه داد: باغ‌های ملی از اواخر دوره قاجار و به خصوص در دوران پهلوی به محلی برای تجمع و تفریح افراد و تبادل اندیشه، فرهنگ و آداب اجتماعی تبدیل شدند و امروز نیز باغ‌های ملی این ماهیت و کارکرد خود را از دست نداده‌اند.
سرپرست فضای سبز شهرداری تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باغ ملی تربت حیدریه تا ۷۵ سال پیش یک آرامستان بود و از آن زمان به تدریج تبدیل به باغ ملی شد.
رضا عباسی افزود: با توجه به اینکه قدمت برخی درختان سرو باغ به بیش از ۹۵ سال رسیده و خشک شده‌ بودند توسط هنرمندان تراشیده و به تابلوهای مفهومی تبدیل شدند.
وی ادامه داد: در آستانه نوروز باغ ملی تربت حیدریه بازپیرایی شد زیرا همه ساله و به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و تابستان مورد استقبال زیاد مسافران و گردشگران و البته شهروندان قرار می‌گیرد که البته امسال، دومین سالی است که باغ ملی ما به دلیل شرایط کرونا میزبان گردشگر به مفهوم واقعی اش نیست.
سرپرست فضای سبز شهرداری تربت‌حیدریه گفت: گونه‌های موجود در باغ ملی این شهر شامل درختچه‌های زینتی، گونه‌های ژاپنی، سرو، صنوبر و اقاقیا هستند.
عباسی در بخش دیگری به وضعیت فضای سبز تربت‌حیدریه نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون سرانه فضای سبز این خطه با احتساب پارک جنگلی پیشکوه هشت و نیم و بدون آن حدود ۳.۵ مترمربع است.
وی ادامه داد: ۲ پارک منطقه‌، ۶ پارک ناحیه، ۶ پارک محله و ۴۵ پارک همسایه با ۳۰ هزار اصله درخت (بدون احتساب درختان پیشکوه) سبزی و خرمی شهر تربت حیدریه را تامین می‌کنند.

سرپرست فضای سبز شهرداری تربت‌حیدریه مساحت کل چمن موجود این شهرستان را ۷۱ هزار و ۳۳۱ مترمربع عنوان کرد و گفت: درختان مثمر نیز در سطح حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در مرکز تولید پارک پیشکوه و پارک ثامن کاشته شده است.

عباسی افزود: حدود ۶۰۰ متر مربع گیاهان دارویی و بذر انواع درختان از جمله صنوبر، اقاقیا، توت، زیتون تلخ و ارغوان نیز به صورت آزمایشی در مرکز تولید پارک ثامن کاشت شده‌ است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *