برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی خیام در نیشابور

 

روز نامه اطلاعات پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

نیشابور- خبرنگار اطلاعات: مراسم بزرگداشت روز ملی حکیم خیام نیشابوری در آرامگاهش در نیشابور برگزار شد.

این مراسم به لحاظ شیوع ویروس کرونا به طور محدود و با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان برگزار شد.

رئیس دانشگاه ابوریحان نیشابور در این مراسم گفت: در بین شاعران مشهور جهان، شخصی به اندازه حکیم خیام کوتاه و موجز شعر نگفته است به نحوی که کتاب اشعارش در غرب بعد از کتاب مقدس انجیل، پرفروش ترین بوده است.

دکتر مهدی نوروز با بیان این که خیام به عنوان یک انسان موحد و آگاه، پرسشگری می کند، افزود: خیام غفلت ستیز است. او به دنبال آن است که به دیگران بفهماند از کجا آمده ایم؟ به کجا می خواهیم برویم؟ اساس خلقت آفرینش برای چه بوده است؟ در حقیقت به دنبال اغتنام فرصت و استفاده از لحظات عمر بوده است.

امام جمعه نیشابور هم در سخنانی با اشاره به جایگاه رفیع خیام در حوزه علم و ادب و این که فلسفه خیام نشات گرفته از بوعلی سینا است، تاکید کرد: از داشتن چنین پیشینه ای به خود می بالیم و به چنین مردان بزرگی افتخار می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم یعقوبی اظهار داشت: خیام، انسانی موحد و عارف بود. اگر بخواهیم چیزی از خیام یاد بگیریم باید تفکر در آیات خدا و استفاده از دانش در خدمت رفع مشکلات جامعه را فرا بگیریم.

شعرخوانی خدابخش صفادل از شاعران برتر ۳۰ جشنواره کشوری در ۳ دهه اخیر، رونمایی از بازی ریاضیات خیام ابداع محمدرضا عالمی، بازدید از کارگاه کتابت خوشنویسی رباعیات خیام، بازدید از نمایشگاه آثار حجمی خانم بختیاری و موسوی از هنرمندان ایذه خوزستان در محل موزه خیام بخش های دیگر این مراسم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *