حواشی اولین مناظره/تاکید بر اهمیت “جمهوریت”

حواشی اولین مناظره/تاکید بر اهمیت "جمهوریت"

حواشی مربوط به اولین مناظره تلوزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دیگر خبرهای انتخاباتی از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزا رش ایسنا، برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتقادها و واکنش هایی را در رابطه با  نحوه برگزاری  آن به لحاظ شکلی و محتوایی در پی داشت.

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شاید برنده مشخصی نداشت، هر چه بود یک مناظره به معنای واقعی نبود و شاید بهتر باشد در دو مناظره بعدی که قرار است سه‌شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد به مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اختصاص داده شود، صداوسیما و سیاست‌گذاران مناظره انتخاباتی، رویکرد خود و نحوه برگزاری این برنامه را تغییر دهند؛ چرا که با چنین فرم و محتوایی، نه تنها شور انتخاباتی مورد نظر مسئولان عالی نظام ایجاد نمی‌شود بلکه بسیاری از مردم و مخاطبان را ناامیدتر و سردرگم‌تر خواهد کرد.

مطالب مطرح شده در نخستین مناظره تلویزیونی،‌  واکنش معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری را در پی داشت که در همین رابطه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: حتی در ‎مناظره غیابی با ‎روحانی هم پیروز نشدند گواه آنکه مخالفان، کوچکترین اشاره‌ای به تأثیر ‎جنگ تحریمی و ‎کرونا بر اقتصاد ایران نداشتند و تاریخی‌ترین فشار اقتصادی و مهیب‌ترین بحران سلامت عمومی را ‎سانسور کردند.

نقاط ضعف اولین مناظره انتخاباتی مورد توجه هادی بیگی نژاد هم قرار گرفت و انتقاد و پیشنهادی دراین باره مطرح کرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تهاجم برخی از کاندیداها نسبت به سایر کاندیداها در مناظره اول اشاره کرد و گفت: بنظر می رسید برخی از کاندیداها به جای آنکه به دنبال ارائه برنامه به مردم باشند، تخریب طرف های مقابل را دنبال می کردند و پیشنهادم این است که در مناظرات بعدی کاندیداها جوری صحبت کنند که برای مردم ملموس باشد که می توانند مشکلات امروز کشور را حل کنند.

پس از برگزاری مناظره اقتصادی داوطلبان انتخابات،‌ حجت الاسلام سید کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت بررسی کارشناسی وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری به خصوص در حوزه های اقتصادی تاکید کرد و افزود: این که کاندیداها وعده هایی مانند افزایش یارانه یا پرداخت مبالغی برای زنان خانه دار می دهند باید دید آیا منابعش را داریم؟ و این منابع در کجا دیده شده است؟ اینها باید به صورت دقیق مورد کارشناسی قرار گیرد البته هر کدام از کاندیداها اگر حرف می زنند و وعده ای می دهند حتما روی آن حساب کرده اند اما باید بدانند که مردم نجیب و شریف ما در برخی مسایل سیاسی و اجتماعی از مسوولین جلوتر هستند و باید به این مردم نیز خدمت کرد.

امروز همچنین محسن مهرعلیزاده یکی از نامزدهای انتخابات، برنامه توسعه محور خود برای سیزدهم دوره ریاست جمهوری را در قالب ۳ فایل با عناوین «الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی»، «اقتصاد اجتماعی؛ مقابله با چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران» و «اقتصاد اجتماعی؛ برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی» منتشر کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر نامزد انتخابات هم در حکمی مهدی بادپا را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی مردمی دولت سلام انتخاب کرد. پیش از این نیز زهرا شیخی نیز به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی انتخاب شده بود.

همچنین جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس قم با صدور بیانیه ای از مواضع علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت و قدردانی کردند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

کاندیداها وعده‌های فضایی و نامعقول ندهند

وعده‌ها و شعارهای دهن پُرکن نظر مردم را جلب نمی‌کند

***

اظهارات سید حسن خمینی درباره اهمیت توجه به مسئله جمهوریت هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

یادگار امام با تاکید بر اینکه  نباید «جمهوریت» لطمه بخورد، تصریح کرد: به همان اندازه که اسلام برای ما مقدس است، جمهوریت هم رکن بزرگی برای حکومت اسلامی است؛ لذا باید به این هم توجه داشت و البته این را هم بدانیم که اگر «جمهور» برود اسلام هم لطمه می بیند و حکومت اسلامی هم باقی نمی ماند.

امروز (۱۶ خرداد ماه) مصادف با صد و یکمین سالگرد تغییر نهضت جنگلی‌ها از مشروطه‌خواهی ضداجنبی به جمهوری‌خواهی شورایی و سوسیالیستی توسط یونس استادسرایی معروف به میرزاکوچک جنگلی در سال ۱۲۹۹  است که ایسنا در گزارشی با عنوان بذر جمهوریت در نهضت جنگل به مرور آن پرداخته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *