پاک آیین: اوضاع افغانستان می‌تواند نتیجه توافق پنهان آمریکا و طالبان در دوحه باشد

پاک آیین: اوضاع افغانستان می‌تواند نتیجه توافق پنهان آمریکا و طالبان در دوحه باشد

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه با تاکید بر این که اوضاع افغانستان می تواند نتیجه توافق پنهان آمریکا و طالبان در دوحه باشد تاکید کرد: ایران و کشورهای منطقه باید مراقب بوده و اجازه ندهند که اهداف آمریکا و تروریسم محقق شود.

محسن پاک آیین در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تحولات اخیر افغانستان و درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان گفت: شرایط افغانستان خیلی بحرانی شده و همان گونه که پیش از این هم پیش بینی می شد و شواهد نشان می دهد به نظر می رسد که آمریکا و طالبان در دوحه به یک توافق پنهان  و اعلام نشده رسیدند که طالبان بعد از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان حفاظت پایگاههای آمریکا درافغانستان را به عهده بگیرد و به هیچ سرباز افغان هم حمله نکند.

وی تصریح کرد: در عین حال دست طالبان از طرف آمریکا باز باشد برای این که بتواند اهداف تمامیت خواهانه خود را با حمله به مناطق مختلف افغانستان بی ثبات کند. در واقع اهداف طالبان همان اهداف تمامیت خواهانه است که با تسلط بیشتر به مناطق مختلف دولت را برای به دست آوردن امتیازات بیشتر متقاعد کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: اهداف آمریکا هم این است که افغانستان بی ثبات بماند و طالبان به عنوان مهره ای در کنار داعش اهداف آمریکا را تامین کند که یکی از اهداف مهم آمریکا هم حضور و ورود تروریست‌ها به مناطق آسیای مرکزی و مرزهای شوروی سابق است برای این که رووسیه را در محاصره قرار دهند.

پاک آیین با تاکید بر این که آمریکا و طالبان در پی بی ثبات سازی مناطق آسیای مرکزی  هستند گفت: در حال حاضر طالبان به مرز تاجیکستان رسیده و از سوی دیگر در آستانه ورود به مزار شریف و همچنین مرز ازبکستان  هستند ضمن این که از مسیر تاجیکستان، طالبان می تواند چین را هم مورد آزار قرار دهد و تروریست را وارد چین و منطقه سین چیان کند.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: یکی از اهداف پنهان آمریکا برای بی ثبات سازی افغانستان ورود تروریسم است و به طور طبیعی ایجاد ناامنی در مرزهای ایران و نوعی ایجاد مزاحمت در مورد ایران هم در دستور کار آمریکا قرار گرفته است البته از قبل هم بوده اما می تواند به کمک داعش و طالبان این اهداف  را دنبال کند.

وی خاطر نشان کرد:  قرار است اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا سفر کرده و با بایدن رئیس جمهور این کشور دیدار داشته باشند. قطعا در این دیدار بایدن سهم خواهی بیشتری را خواهد داشت.

پاک آیین در پایان خاطرنشان کرد: در این وضعیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه باید مراقب باشیم و کاملا اوضاع را در نظر بگیریم و اجازه ندهیم که اهداف آمریکا و تروریسم محقق شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *