آذرتاش آذرنوش نویسنده و محقق برجسته زبان و ادبیات عرب، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات عرب در سن ۸۴ سالگی درگذشت

آذرتاش آذرنوش نویسنده و محقق برجسته زبان و ادبیات عرب درگذشت.

به گزارش ایلنا، آذرتاش آذرنوش نویسنده و محقق برجسته زبان و ادبیات عرب، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات عرب در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

او متولد سال ۱۴۱۶ و عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود و سال‌ها مدیریت بخش ادبیات عرب این مرکز را بر عهده داشت.

آذرنوش سال‌ها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس عربی اشتغال داشت و به تألیف و ترجمه پرداخت. آثار او همگی درباره سهم‌ چشم‌گیر ایرانیان در زبان و ادب عربی به‌ویژه در قرن‌های نخست پس از اسلام است. از مهم‌ترین آثار این استاد فقید می‌توان به ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی اشاره کرد. آثار تالیفی آذرنوش در حوزه ایران‌شناسی و در پیوند با زبان فارسی هم اهمیت خاص دارد؛ مانند «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راه‌های نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی». مجموعه مقالات آذرنوش با عنوان «در باب ادب تازی» در سه جلد به کوشش رضوان‌ مساح در سلسله انتشارات‌ مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

خبرگزاری ایلنا درگذشت استاد «آذرتاش آذرنوش» را به خانواده او و جامعه علمی و فرهنگی ایران تسلیت عرض می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *