مدیرکل محیط زیست اصفهان: تخصیص نیافتن آب برای کشاورزان اصفهان برای تالاب گاوخونی هم مُضر بود

تخصیص نیافتن آب برای کشاورزان اصفهان برای تالاب گاوخونی هم مُضر بود

اصفهان -ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: تخصیص نیافتن آب برای کشت و کار کشاورزان استان و جاری نشدن زاینده‌رود در سال جاری برای تالاب بین‌المللی گاوخونی ضرر و زیان در پی داشت.

ایرج حشمتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر ساله با بازگشایی زاینده رود و جاری سازی رودخانه شاهد افزایش آب و رطوبت به اندازه سه تا چهار درصد بودیم اما امسال این امر تحقق نیافت.

وی ادامه داد: تالاب بین المللی گاوخونی تنها مقداری رطوبت نسبی دارد و می‌توان گفت که صد در صد خشک است و آبی در دلتای آن نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان ابراز امیدواری کرد که بارش ها در ماه های پیش رو سبب افزایش رطوبت در این پهنه زیست محیطی شود و از تبدیل آن به کانون ریزگرد جلوگیری کند.

حشمتی با اشاره به آسیب به گونه های جانوری اطراف تالاب گاوخونی خاطرنشان کرد: خشک شدن آن جلوگیری از حضور پرندگان مهاجر را رقم زده است از سوی دیگر حیوانات و جانوران وابسته به این تالاب را تهدید می کند.

وی با تاکید بر توجه به حقابه زیست محیطی و احیای تالاب گفت: خشک شدن این پهنه سبب افزایش کانون‌های ریزگرد و انتشار گرد و غبار خواهد شد و مناطق مختلف را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در منطقه، مکانی برای  زمستان گذرانی و  زادآوری پرندگان مهاجر و  سایرجانوران بود.

این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد و در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی آب در آن جریان داشت.
برداشت‌های بی رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته و به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *