تایید رسمی نقش احمدی‌نژاد در عزل علی دایی از تیم ملی پس از ۱۲ سال بازخوانی یک برکناری:«کلا احمدی‌نژاد با چهره‌های مورد علاقه و احترام مردم مشکل دارد فرقی نمی‌کند چهره‌های سیاسی باشند یا فرهنگی یا ورزشی»

آفتاب یزد- گروه شبکه: دنیای فوتبال خیلی عجیب است؛ هم محبوب و تماشایی است و هم اینکه اتفاقاتی را در دل خود گنجانده که وقتی برملا می‌شوند ضمن تعجب برانگیز بودنشان، نشان می‌دهد که این رشته پرطرفدار ورزشی بدجور با سیاست عجین شده است. مثل رازی که بعد از ۱۲ سال در مورد علی دایی فاش شده است. ماجرا از این قرار است که فروردین ماه ۱۳۸۸ و بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل عربستان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود که به یکباره اعلام شد علی دایی سرمربی تیم ملی از سمت خود برکنار شده است. این برکناری در حالی رخ داد که هنوز تیم ایران برای صعود به جام جهانی شانس داشت اما با برکناری دایی و حضور افشین قطبی، تیم ملی در نهایت از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند و ناکامی بزرگی را تجربه کرد. دایی بارها بعد از آن اتفاق اعلام کرده بود که برکناری‌اش ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد و نهادهای بالاتر از فدراسیون تصمیم به اخراج او گرفته‌اند. هرچند این ادعا ابتدا توسط علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال تکذیب می‌شد اما به تدریج و با گذشت زمان، مصاحبه‌های مختلف مسئولان فدراسیون و اعضای وقت تیم ملی این واقعیت را عیان کرد. حالا بعداز ۱۲ سال روز گذشته محمد آخوندی،
سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی به صورت رسمی اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری و شخص احمدی‌نژاد بوده است. آخوندی در این خصوص گفت: «این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است. ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم.» سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی درباره اینکه آیا شخص رئیس جمهور این تصمیم را گرفته بود؟ گفت: «چیزی که من به صورت غیررسمی می‌دانم بله ایشان این تصمیم را
گرفت ولی به صورت رسمی نهاد ریاست جمهوری تصمیم‌گیری کرد! به علت فشار افکار عمومی، اطرافیان مجموعه را به این نتیجه رساندند که علی دایی نباشد.» آخوندی همچنین درباره اینکه گفته می‌شد برکناری علی دایی به خاطر این بود که وی اجازه نداد محمود احمدی‌نژاد بین دو نیمه بازی ایران و عربستان وارد رختکن شود، اظهار کرد: «اطلاعی در این خصوص ندارم». سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: «آن تغییر (برکناری دایی) اشتباه بود. اگر دایی در تیم ملی می‌ماند به جام جهانی می‌رفتیم.»
البته پیشتر یعنی در سال ۹۲، محمد علی‌آبادی رئیس وقت کمیته ملی المپیک در این باره گفته بود: «احمدی‌نژاد دربرکناری علی دایی از تیم ملی فوتبال نقش پررنگی داشت.» علی دایی هم در همان زمان در واکنش به این موضوع گفته بود: «احمدی‌نژاد من را از تیم ملی برکنار کرد و حالا بعد از چند سال، گذشت زمان همه چیز را نشان داد. البته شاید قسمت و صلاح من این بوده و خدا می‌خواسته که از تیم ملی بیرون بیایم. حالا معلوم می‌شود که چه کسی در تلویزیون حرف راست زد و چه کسانی به مردم دروغ گفتند. تمام برنامه‌های زنده موجود است که علی دایی حقایق را اعلام کرد اما همان زمان آنقدر خرده گرفتند و فدراسیون جلسه تشکیل داد اما در نهایت مشخص شد که همه این کارها «کشک» بوده است. »
> واکنش کاربران
اکنون این افشاگری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشت: «احمدی‌نژاد به ضرر خودش عمل کرد. چه کسی حذف شد وچه کسی ماند. دایی همینکه سیاستمدار در این زمان نیست کلی از نظر انسانی واجتماعی وارزش جلوتر است».
کاربر دیگری گفته است: «اصلاً بعید نیست؛ یکی از صدها تصمیم خلق الساعه احمدی‌نژاد».
دیگری نوشت: «احمدی‌نژادکلی اشتباه‌ درمورداقتصاد، بهداشت، سیاست‌خارجی، ورزش‌و… داشت که برکناری دایی هم یکی ازکوچکترین‌اشتباهات اوست».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «همه می‌دونستیم که اخراج علی دایی از تیم ملی بعد از باخت به عربستان (فروردین ۱۳۸۸) به دستور احمدی‌نژاد بوده. ولی حالا بعد از ۱۲ سال تاییدش کردن. ماه پشت ابر نمیمونه».
کاربران دیگر نوشته اند: «کلا ‎احمدی‌نژاد با چهره‌های مورد علاقه و احترام مردم مشکل دارد فرقی نمی‌کند چهره‌های سیاسی باشند یا فرهنگی یا ورزشی»، «برای چندمین بار و با گذر زمان ثابت شد گفته‌های‎علی‌دایی اسطوره بی‌همتای فوتبال‌مان مبنی براینکه فدراسیون وقت او را از تیم ملی برکنار نکرده بلکه به دستور احمدی‌نژاد بوده کاملا درست بود و بعد از اعتراف علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی حالا محمد آخوندی سخنگوی او هم این موضوع را تایید کرده!» ‎، «ظلمی که در حق علی دایی شد سیاسی بود. احمدی‌نژاد حالا تاوان این کارها را پس می‌دهد این همه بی‌ارزش شدن نتیجه کارهای اوست».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *