تغییر ظرفیت پزشکی بدون حل مسائل نظام سلامت بی‌فایده است:وزیر اسبق بهداشت نوشت: اگر از من بپرسند ظرفیت‌های پزشکی باید زیاد شوند یا کم؟ خواهم گفت: اول باید مسائل اساسی نظام سلامت را حل کرد؛ سپس به مشکلات پرداخت

به گزارش مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی دراین نامه خاطرنشان کرده است: واقعیت این است در مطالعات جهانی تعداد پزشکان و سرانه پزشک به جمعیت با سلامت جامعه ارتباط مستقیمی ندارد. کشورهایی هستند که در آنها این نسبت بالاست ولی شاخص های بهداشتی خوبی ندارند و برعکس٫ آنچه مهم است رویکرد منظومه‌ای به سلامت و اصلاحات آن است.

سلامت در کشور ما با وضع مطلوب فاصله دارد. این فاصله با افزایش پزشکان حل نمی‌شود. برای بهبود شاخص‌های سلامت در ایران باید نظام ارائه خدمات اصلاح شود تا پایداری خدمات در همه جای کشور صرف نظر از بعد جغرافیایی فراهم شود. این اصلاح باید بر مسائل اساسی نه احساسی تمرکز یابد.

وی پایبندی به اسناد بالادستی را یکی از مهم‌ترین راهکارها در استحکام سیاستگذاری‌ها دانست و افزود: متأسفانه این سند مهم و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سلامت آنچنان که باید محور تصمیمات نیستند و همین باعث می‌شود که در تصمیم‌گیری‌ها شاهد فراز و نشیب و موج‌ها و گرداب‌های تنش‌آفرین باشیم.

لنکرانی در این نامه تأکید کرده است: اگر نظام ارائه خدمات بر اساس آنچه که در قانون اساسی و سیاست‌های کلی سلامت آمده با هماهنگی همه بخش‌ها اصلاح نشود، تغییر ظرفیت چه کم شدن یا زیاد شدن، فقط کار را دشوار می‌کند.

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *