ایفلا: طرح «پیک کتاب» در ایران، تجربه موفقی بود:پس از تجربه موفق دوره آزمایشی، طرح پیک کتاب حالا در بیش از ۷۵۰کتابخانه ایران اجرا می‌شود

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا)،در گزارشی با اشاره به اجرای طرح کرونایی «پیک کتاب» در ایران نوشت: پس از تجربه موفق دوره آزمایشی، طرح پیک کتاب حالا در بیش از ۷۵۰کتابخانه ایران اجرا می‌شود

طرح پیک کتاب با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری فعالیت‌های فرهنگی، با هدف تسهیل دسترسی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و با همکاری اداره کل پست از آغاز همه‌گیری کرونا (اسفند ۱۳۹۸) اجرا شد. کتابداران در این طرح درخواست امانت کتاب را از طریق تماس تلفنی، پیامک یا سامانه اینترنتی دریافت می‌کنند و کتاب را به‌وسیله پیک به دست متقاضی می‌رسانند.

به گزارش ایرنا، در یادداشت ایفلا درباره اجرای طرح پیک کتاب در کتابخانه‌های ایران آمده است: اگرچه با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی بر فعالیت کتابخانه‌های عمومی در ایران اعمال شد؛ این شرایط زمینه را برای ظهور انواع جدیدی از خدمات فراهم کرد. یکی از این خدمات تحویل کتاب در منزل یا پیک کتاب است که کتاب‌های چاپی را به‌دست اعضای کتابخانه‌ها می‌رساند. ابتدا تعداد محدودی از کتابخانه‌ها در تابستان سال ۲۰۲۰به صورت داوطلبانه این سرویس را به طور آزمایشی اجرا کردند و تجربه موفق از دوره آزمایشی باعث شد از پاییز همان سال این برنامه به تمامی کتابخانه‌های عمومی سراسر ایران تعمیم داده شود .

براساس آمار و ارقام موجود، تاامروز بیش از ۷۵۰کتابخانه در اجرای این برنامه مشارکت کرده‌اند. کتابخانه‌ها برای ارائه این سرویس، روش‌های متفاوتی را به کار گرفتند. اعضا می‌توانند با استفاده از فهرست برخط دسترسی همگانی که تدارک دیده شده، نام کتابی را که می‌خواهند جستجو کرده و سپس آن کتاب را از طریق ارتباط با صفحات مجازی، مراجعه به وبسایت یا تماس با کتابخانه سفارش دهند. پس از این مرحله، مسئولان کتابخانه کتاب‌های سفارش داده شده را از طریق پست یا پیک به دست اعضا می‌رسانند. در مراحل بسته‌بندی و ارسال کتاب‌ها نیز تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شوند تا از انتقال و گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود .

اگرچه فعالیت کتابخانه‌ها با تکمیل واکسیناسیون کتابداران به تدریج به حالت عادی برخواهد گشت؛سرویس تحویل کتاب و دیگر فعالیت‌های جدید از جمله پروژه‌های اطلاعاتی، خدمات مرجع مجازی و قصه‌گویی آنلاین که در دوران شیوع کرونا آغاز شدند، نه تنها ادامه خواهند یافت بلکه تلاش‌هایی کمبودهای این پروژه‌ها شناسایی و رفع خواهد شد تا با تأثیر بیشتری در کتابخانه‌های عمومی سراسر ایران اجرا شوند. این تلاش‌ها به واسطه بازخورد و نظر کتابداران، کاربران و سرویس‌دهندگان در مسیر درست قرار گرفته و ارتقا خواهند یافت.

براساس آمار و ارقام موجود، تاامروز بیش از ۷۵۰کتابخانه در اجرای این برنامه شرکت کرده‌اند. طرح پیک کتاب در مناطق مختلف با عناوین متفاوت اجرا می‌شود، عناوینی که برخی از آنها متأثر از سنت‌های ایرانی هستند. به عنوان مثال، در استان شمالی گیلان نام «کتاب دوخان» به این پروژه داده شده است که به زبان گیلکی یعنی «فراخواندن یا صدا زدن برای درخواست کتاب». در استان خوزستان نیز این پروژه«ایمک» نام‌گذاری شده است که از حروف اول عبارت «ارسال یار مهربان به کتابخوان» تشکیل می‌شود.

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *