پمپئو: از من و ترامپ حفاظت کنید تهدید ایران بی‌سابقه است :حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟

سرویس خارجی: مایک پمپئو که در دولت دونالد ترامپ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سپس وزیر خارجه این کشور بود، در یک مصاحبه خواستار حفاظت از خودش و دونالد ترامپ در برابر آنچه تهدیدات ایران خواند، شد.

با گذشت ساعاتی از برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، پمپئو که خود در ترور سردار سلیمانی دخیل بود، درباره امنیت خود و رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ابراز نگرانی کرد و در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، از دولت بایدن خواست که از او و دیگر آمریکایی‌ها حفاظت کند. این سیاستمدار آمریکایی که در دولت ترامپ سابقه انجام اقدامات ضد ایرانی و خصمانه زیادی را در کارنامه خود دارد، در این مصاحبه به سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. پمپئو که طبق گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکا یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ از حزب جمهوری‌خواه است، در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری شناخته شده فاکس نیوز ادعای بی اساس دولت ترامپ درباره دلایل حمله تروریستی علیه سردار سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد را تکرار و ادعا کرد: متاسفانه تهدیدهای زیادی در مناطق مختلف جهان علیه آمریکا وجود دارد و شما تهدیداتی که از ایران نشأت می‌گیرد را مشاهده می کنید؛ این تهدیدات بی سابقه هستند و ایران که کشوری بسیار توانمند است می‌گوید تک تک مسلمانان جهان را به کشتن ترامپ و من تشویق می کند؛ این کاری است که قبلا انجام نشده و واقعا یک خطر و ریسک امنیتی است.

وزیر خارجه دولت سابق آمریکا که بارها از حمله تروریستی این کشور علیه سپهبد شهید قاسم سلیمانی دفاع کرده است، بار دیگر از این اقدام دفاع و ادعا کرد: «ما داشتیم از ایالات متحده دفاع می‌کردیم و مردم آمریکا را امن نگه می‌داشتیم؛ قاسم سلیمانی به طور فعال در حال توطئه علیه آمریکا بود و ما اقدام نظامی قانونی انجام دادیم تا مطمئن شویم که هیچ آمریکایی کشته نشود، این یک تصمیم خوب بود»! وی در ادامه خطاب به دولت بایدن گفت: حالا رهبری سیاسی در آمریکا این مسئولیت را دارد که تک تک آمریکایی‌ها را در قبال تهدیدات ایران امن نگه دارد چون دیدیدم که رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران گفت ترامپ و من باید محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند؛ واقعا و عمیقا بی سابقه است و تیم رهبری سیاسی بایدن برای حفاظت از ترامپ و من مسئولیت دارد.

گفتنی است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی یعنی رئیس جمهوری وقت آمریکا محاکمه شود، قصاص شود و حکم خدا در مورد او جاری شود. اگر سازوکار محاکمه عادلانه ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد و در یک دادگاه عادل به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد و به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند، فبها المراد، اما اگر نشد، به تمامی دولتمردان آمریکایی‌ می‌گویم که شک نکنید دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد». در این حال رسانه آمریکایی «آنتی وار» نوشت: نقض عهد آمریکا در قبال ایران و کشورهای دیگر سبب بحران های جهانی شده است. «آنتی وار» با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت: این نقض عهد یک مشکل دیپلماتیک برای ایالات متحده ایجاد کرده و سایر کشورها در آینده ممکن است تمایلی به امضای توافقنامه با ایالات متحده نداشته باشند برای اینکه آنها قادر نخواهند بود اعتماد کنند که ایالات متحده به قول خود عمل می‌کند و دوباره وعده خود را زیر پا نمی‌گذارد. آنتی وار افزود: ایران، روسیه، کوبا و کره شمالی؛ در همه موارد سابقه نقض وعده‌های ایالات متحده باعث بحران‌هایی شده که امروز با آن روبرو هستیم یا اینکه سبب ادامه این بحران‌ها شده است.

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰  روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *