خانه‌تکانی در کابینه رییسی؟ / آنان که می‌آیند، آنان که می‌روند

سیدابراهیم رییسی وقتی نامزد ریاست جمهور می‌شد، می‌دانست که با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود اما احتمالا فکر نمی‌کرد که خودش با انتخاب‌هایی که در چینش کابینه می‌کند، به این چالش‌ها دامن بزند. در تقریبا شش ماهی که از عمر دولت گذشته اما تیم اقتصادی او ناهماهنگی‌های بسیاری را به نمایش گذاشته و بارها نشان داده که آن توانایی متناسب با دشواری‌های اقتصادی مملکت و وعده‌های دولت را ندارد.

آفتاب‌‌نیوز :

اوضاع و احوال بورس، نرخ دلار، ماجراهای بلاتکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، توزیع بنزین و بودجه توام با کسری سال بعد تنها مصداقی از این موارد است.از همین رو است که شایعات درباره تغییرات احتمالی کابینه بالا گرفته و گمانه‌زنی‌هایی نیز آغاز شده است. یکی از جدی‌ترین تغییرات، مربوط به وزارت اقتصاد است. این طور که به نظر می‌رسد احسان خاندوزی یکی از چند مسوول اقتصادی کشور است که در اولین فرصت تغییر خواهد کرد. بالاخره در این آشفته بازار که هر کدام از مسوولان اقتصادی اعم از فرمانده و معاون و … دنبال مقصر جلوه‌دادن دیگری هستند، یک نفر قربانی خواهد شد و این طور که معلوم است آن یک نفر حداقل در این مرحله، خاندوزی است. «عصر ما» در این باره نوشته است: «دعواهای تیم اقتصادی اخیر حسابی بالا گرفته و زور خاندوزی قطعا به سایرین که یا فرمانده هستند و یا خود را فرمانده می‌بینند، نمی‌رسد. بر همین اساس شایعه رفتنی بودن خاندوزی دوباره مطرح شده و گویا ابراهیم رییسی هم شخصا بدش نمی‌آید که او را کنار بگذارد. آنچه باید بدانید اما این است که خاندوزی تصمیمی به استعفا ندارد و رفتن او صرفا با برکناری ممکن است؛ تصمیمی که بعید نیست رییسی تا همین چند ماه مانده به پایان سال بگیرد. خالی از لطف نیست که بدانید اتفاقا خاندوزی قبل از پیوستن به دولت این روزها را پیش‌بینی کرده و در جمعی خصوصی گفته بود، می‌داند با این تصمیم از اینجا (مجلس) مانده و از آنجا (دولت) رانده خواهد شد. درباره اینکه خاندوزی جایش را به چه کسی می‌دهد البته حرف بسیار است. برخی از محمدرضا فرزین نام می‌برند و برخی دیگر هم از سیدشمس‌الدین حسینی.

سعید محمد در وزارت راه

این اما تنها تغییر احتمالی در کابینه سیزدهم نیست. پیش‌تر در «جهان‌صنعت» به تغییرات احتمالی در وزارت راه‌وشهرسازی اشاره کرده و نوشته بودیم که بر اساس شنیده‌ها رستم قاسمی به دلیل بیماری به زودی از این وزارتخانه خواهد رفت. گمانه رفتن او از آن موقع تا حالا تقویت هم شده است. گزینه جایگزین او نیز همچنان که در آن گزارش نوشته بودیم، سعید محمد است.

سرمایه‌گذاری در بانک برای گذشته است، آینده‌ی سرمایه‌گذاری اینجاست.

شمس‌الدین حسینی جایگزین میرکاظمی

تغییرات در کابینه رییسی اما به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. آن‌طور که در فضای رسانه‌ای پیچیده، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی نیز آبستن تغییراتی هستند. «اعتمادآنلاین» در گزارشی با اشاره به انتقاداتی که در جریان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ متوجه سیدمسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه شده، از احتمال تغییر او نوشته است. بر اساس این گزارش گزینه جایگزین او سید شمس‌الدین حسینی است. او هم سابقه نمایندگی دارد و هم کار اجرایی کرده و قبلا تصدی وزارت اقتصاد را تجربه کرده است. البته این امر به شرطی محقق می‌شود که شمس‌الدین حسینی جای خاندوزی را نگرفته باشد.

غضنفری به جای فاطمی‌امین

تغییراتی که احتمالا در وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خواهد خورد نیز ناشی از این وضعیت آشفته‌بازار خودرو و ناتوانی فاطمی‌امین در ساماندهی آن است. این طور که به نظر می‌رسد هیچ بعید نیست که او جایش را به مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت و رییس کنونی صندوق توسعه ملی بدهد.

استاندار جوان در قامت وزیر نفت

وزارت نفت نیز این طور که گفته می‌شود، دست‌خوش تغییراتی است. بالاخره این کندی در روند فروش نفت و فقدان برنامه‌های قابل توجه برای افزایش سهم ایران در بازار نفت چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت. طبق شایعات و زمزمه‌های موجود اما جایگزین او، مهدی دوستی استاندار جوان هرمزگان است که گویا بر تن کردن ردای وزارت نفت را افزایش داده است.

شیبانی در ساختمان میرداماد

طبق اخبار غیررسمی و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بانک مرکزی نیز از گزند تحولات در کابینه بی‌بهره نخواهند ماند. آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند: «حضور ابراهیم شیبانی در کنار تیم مذاکره‌کننده از یک سو و ثبات در بازار ارز و سیاست‌های ارزی مناسب در دوران وی از عوامل تقویت گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور این مدیر اقتصاددان در ساختمان میرداماد و در راس بانک مرکزی است.»

منتظر مذاکرات

تغییر مذکور در بانک مرکزی و سایر بخش‌های اقتصادی دولت به زودی کلید خواهد خورد اما احتمالا بعد از آنکه دولت رییسی و تیم مذاکره‌کننده آن در وین تکلیف احیای برجام را روشن کرده و خود را از یک چالش جدی و بین‌المللی خلاص کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *