استاد علوم سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا: هیچ کس نمی‌تواند به آمریکایی ها اعتماد کند/ کاخ سفید باید میلیاردها دلار بابت خسارت اقتصادی به تهران غرامت دهد/ اروپایی‌ها، یک مشت افراد ترسو هستند

هیچ کس نمی‌تواند به آمریکایی ها اعتماد کند/ کاخ سفید باید میلیاردها دلار بابت خسارت اقتصادی به تهران غرامت دهد/ اروپایی‌ها، یک مشت افراد ترسو هستند

یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد: راه ایجاد اعتماد به آمریکا، لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

«پروفسور رودنی شکسپیر» فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، اقتصاددان، استاد علوم سیاسی دانشگاه، نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه‌ی اقتصاد و… است. «رودنی شکسپیر»  از منتقدان نظام‌های کاپیتالیستی و سوسیالیستی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد برجام پرداخت.

هیچ کس نمی‌تواند به آمریکایی ها اعتماد کند

اسرائیل به دنبال فرصتی برای حمله به ایران است

وی در ابتدا در مورد برجام  گفت: مسیر اصلی احیای برجام مشخص نیست. مشکل این است که هیچ کس نمی‌تواند به آمریکایی‌ها اعتماد کند تا به قول خود عمل کنند. تهدیدها، افزایش تقاضاها و اعمال تحریم‌های بیشتر در طول مذاکرات، همگی یک چیز را نشان می‌دهند و آن اینکه شما نمی‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید. البته اسرائیل نمی‌خواهد مذاکراتی به نتیجه برسد چرا که به دنبال فرصتی برای حمله به ایران است.

لغو تحریم‌ها راه ایجاد اعتماد است

وی در مورد اظهارات متناقض برای احیای برجام گفت: وضعیت متناقض به این دلیل رخ می‌دهد که  شما هرگز نمی‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید. با این حال، یک راه و تنها یک راه وجود دارد که از طریق آن می‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید و آن برداشتن تحریم‌ها و پرداخت میلیاردها دلار بابت خسارت اقتصادی و غرامت به خانواده‌های جان باختگان بدلیل تحریم‌هاست.آمریکا باید به خانواده سردار قاسم سلیمانی غرامت بپردازد و بابت درگذشت سردار قاسم سلیمانی عذرخواهی عمومی کند تا از این طریق اعتماد شکل بگیرد.

اروپا برای کمک به ایران ترسو است

وی در مورد بی ارادگی اروپا برای کمک به ایران گفت: اروپایی‌ها دوست دارند تحریم‌ها را لغو کنند و با ایران تجارت کنند، اما آنها یک مشت ترسو هستند که توسط صهیونیسم و ​​آمریکا کنترل می‌شوند.

این استاد دانشگاه در مورد توافق موقت گفت: توافق موقت محتمل است اما آمریکا توافق‌ها را نادیده می‌گیرد و آن‌ها را زیر پا می‌گذارد.

شکسپیر در ادامه اضافه کرد: تنها چیزی که واقعاً باعث ایجاد اعتماد می‌شود این است که غرامت برای همه اشکال خسارت پرداخت شود، پولی که بدهکاران به ایران باید پرداخت کنند  (مثلاً توسط بریتانیا و کره جنوبی) بازپرداخت شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: هرگز تاریخی وجود نخواهد داشت که آمریکایی‌ها (یا اسرائیلی‌ها) قابل اعتماد باشند. با این حال، صفحات تکتونیکی جهان در حال جابجایی هستند ممکن است که  که آمریکایی ها متوجه شوند که هیچ کس هرگز نمی‌تواند به آنها اعتماد کند و بنابراین تصمیم به پرداخت غرامت بگیرند. اما فکر نمی‌کنم این اتفاق به زودی بیفتد.

وی در ادامه در مورد مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: دیدار مستقیم ایران و آمریکا موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا نفرت آمریکا از ایران از سال ۱۹۷۹ شروع شد و احتمالا تا چهل سال دیگر ادامه خواهد داشت، لطفاً به یاد داشته باشید که آمریکا هنوز هم کوبا را که انقلاب آن در سال ۱۹۵۹ بود تحریم می‌کند! هرگز شرارت آمریکا نسبت به کشورهای مستقل و نفرت از آنها را دست کم نگیرید.

این استاد دانشگاه در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران با تحمل و خویشتنداری شگفت انگیز به عقب نشینی آمریکایی‌ها از برجام همچنین اقدامات بزدلانه کشورهای اروپایی واکنش نشان داد. اقدامات هسته‌ای تنها سلاح ایران بود برای یادآوری این که هدف از برجام و پیامدهای نقض این توافق توسط آمریکا و اروپا چیست.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که برخی تغییرات عمده جهانی و اقتصادی را تسریع کنیم که مطمئناً در حال رخ دادن هستند اما در حال حاضر بسیار کند هستند این به معنای رهایی آلمان و فرانسه از چنگال ایالات متحده و سیستم بانکی سوئیفت است. می‌دانم که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد جهان در آستانه تغییرات بزرگی است و وقتی اتفاق می‌افتند، باید از همه فرصت‌های جدید استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *