“کاروان آزادی” در راه پاریس؛ ماکرون، فرانسوی‌ها را به آرامش فراخواند

"کاروان آزادی" در راه پاریس؛ ماکرون، فرانسوی‌ها را به آرامش فراخواند

مقامات فرانسوی به منظور ممانعت از دسترسی کاروان خودرویی معترضان ضد محدودیت‌های کرونا به شهر پاریس و برپایی اعتراضاتشان، هزاران نیروی پلیس، نفربر زرهی و کامیون آب‌پاش در پایتخت فرانسه مستقر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندین ایست بازرسی در نقاط عوارضی جاده های ورودی اصلی به پاریس ایجاد شد، در حالی که موانع کنترلی ضد شورش در سراسر مرکز این شهر در آستانه تظاهراتی که معترضان قصد دارند در تعطیلات آخر هفته در آنجا برگزار کنند، نصب شدند.

این کاروان اعتراضی خودرویی الهام گرفته از تظاهرات تحت عنوان “کاروان آزادی” در کانادا بوده و انتظار می رفت که رانندگان خودروی متعلق به چندین شهر سراسر فرانسه در روز جمعه در خارج از پاریس تجمع کرده و دستور پلیس برای عدم ورود به شهر را به چالش بکشند.

ژان ماری آزاییس، یک فرانسوی بازنشسته که به نسخه فرانسوی “کاروان آزادی” پیوسته (کاروانی که قصد ورود به پایتخت این کشور از سمت جنوب غرب را دارد)، با اشاره به استراتژی ضد کووید فرانسه گفت: “ما سه سال است که در دایره ها می چرخیم.”

او اظهار کرد، ما کانادایی‌ها را دیده و با خود گفتیم، “کاری که آنها انجام می دهند فوق العاده است”. در عرض هشت روز به یک باره چیزی جرقه زد.

با فرا رسیدن ساعت شلوغی عصر، نیروهای پلیس شروع به بررسی مدارک رانندگان در نقاط مختلف ورودی به مرکز شهر کرد. قرار است مقامات فرانسه بیش از ۷۰۰۰ افسر پلیس را برای مدت ۷۲ ساعت آینده بسیج کنند.

اعضای این کاروان به تبادل اطلاعات در رسانه های اجتماعی در خصوص بهترین راه رسیدن به داخل شهر و دور زدن عوامل پلیس حاضر در آنجا که شامل تجهیزات کنار زدن هرگونه موانع موقت ایجاد شده از سوی معترضان هستند، پرداختند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه Ouest France ضمن درخواست برای حفظ آرامش گفت: ما همیشه از حق اعتراض محافظت کرده‌ایم اما به هماهنگی و حسن نیت جمعی زیادی نیاز داریم.

ژان کاستکس، نخست وزیر دولت او، صریح تر حرف زد و گفت که شهروندان فرانسه حق اعتراض دارند اما حق مسدود کردن پایتخت را ندارند.

تظاهرات کانادا که منجر به فلج شدن بخش‌هایی از اتاوا، پایتخت این کشور و مسدود شدن گذرگاه‌های کلیدی آمریکا-کانادا شد، کامیون‌دارانی را که از دستور الزامی کردن واکسن برای تردد فرامرزی خشمگین شدند، متحد کرد.

اما در فرانسه این شهروندان عادی عصبانی از قوانین مقابله با کووید هستند که به سراغ وسایل نقلیه خود رفته اند. در این اعتراضات نشانه هایی از اتحاد مجموعه ناهمگونی از مخالفان امانوئل ماکرون، دو ماه مانده به انتخاباتی که او قرار است دوباره در آن کاندیدا شود، بروز یافته است.

جنگ ماکرون علیه ضدواکسن ها به طور گسترده مورد حمایت قرار داشته و ۸۰ درصد در فرانسه تزریق واکسن را انجام داده اند اما عصبانیت عمومی در مورد محدودیت های مربوط به مقابله با کووید، از جمله طرح الزامی ساختن گواهی تزریق واکسن که قبلاً موجی از تظاهرات را در پی داشت، در حال افزایش است.

در تولوز، یک زن در حال تشویق رانندگان گفت که معترضان باید از دستور پلیس برای بیرون ماندن از محدوده شهر پاریس سرپیچی کنند. او که نامش را فاش نساخت گفت: “مقامات نمی توانند جلوی همه را بگیرند، کاروان‌ها باید همچنان تلاش کنند وارد شوند.”

برخی از سیاستمداران راست افراطی و بقایای جنبش ضد دولتی “جلیقه زردها” به حمایت از این معترضان برخاستند.

برخی در میان جمعیت تشویق کننده کاروان خودروها در شهر ویمی در شمال فرانسه، جلیقه‌هایی که علامت آن جنبش اعتراضی محبوب مربوط به سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در دوره قبل از همه گیری بود، پوشیده بودند.

یکی از منابع تحقیقاتی پلیس گفت: سوالی که همه می پرسند این است که آیا این کاروان آزادی، رنسانس “جلیقه زردها” خواهد بود یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *