از حضور ناتو در خلیج فارس نگران نباشید! / چرا مواضع تهران در جنگ اوکراین به مذاق چپ‌ها خوش نیامد!؟ خانم الهه کولایی، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً اظهاراتی عجیبی را پیرامون گسترش ناتو در منطقه غرب آسیا و حتی در خلیج فارس مطرح کرده که با امنیت ملی ایران در تضاد است.

الهه کولایی

سرویس سیاست مشرق _ الهه کولایی، از استادان اصلاح‌طلب و از چهره‌های ستادی این جریان خاص سیاسی اخیراً در اظهاراتی که سایت امتداد آنها را منتشر کرد با اشاره به موضع مقامات تهران در قبال جنگ اوکراین گفته است: موضع ایران در برابر روسیه برخلاف انتظار، بیطرفانه نبوده و با کرملین ابراز همدلی شده است. بر خلاف انتظاری که از آرمان‌های انقلاب اسلامی و رویکرد ایران به قواعد بین‌الملل و به ویژه، تاکید بر حقوق بین‌الملل می رود و توقع این که در برابر تجاوز روسیه به اوکراین، دولت تهران، موضع مشخص و شفافی داشته باشد، رئیس دولت در تماس تلفنی با پوتین با او همدلی می‌کند!

او می‌افزاید:

“سیاست ضد غربی ایران و نگرانی از گسترش ناتو به سوی شرق اروپا، مدیترانه، خاورمیانه و خلیج فارس، نمی‌تواند توجیه حمایت از سیاست روسیه در برابر دولت‌های مستقلی باشد که پس از فروپاشی اتحاد شوروی در پیرامون این کشور شکل گرفتند. این نوع رفتار برای وجهه بین‌المللی ایران در پیگیری حقوق ملت‌ها و حق حاکمیت مردم همه کشورها در تعیین سرنوشت خود، مناسب نبوده و نسبتی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ندارد. این رویکرد نمی‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی برای حضور ایران در عرصه بین‌المللی داشته باشد. “[۱]

*بسی جای شگفتی و تأمل است که از نظر خانم کولایی گسترش ناتو به شرق و حتی حضور این نیروی استکباری در خلیج فارس اهمیت چندانی ندارد و نمی‌تواند توجیه‌گر رفتارهای دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی باشد!

البته این رفتار در میان اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه است و آنها اساسا در سمتی که منافع حیاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی باشد حضور ندارند.

چه اینکه در جریان جنگ سوریه و فتنه داعش نیز دیدیم که چپ‌های ستادی با فعالیت‌های محور مقاومت و حضور ایران در سوریه مخالفت کردند.

در بحث اوکراین و اظهارات خانم کولایی همچنین باید دانست که اصلاح‌طلبان در ایام “انقلاب یورو میدان اوکراین” در سال ۲۰۱۴ که توسط مردم ناآگاه اوکراین بوقوع پیوست و منجر به براندازی دولت قانونی این کشور شد نیز از این حرکت براندازانه حمایت کرده و آنرا “آزادیخواهی” نامیدند.

آزادیخواهی نارسی که چیزی جز اقتصاد ضعیف، ناامنی و دست آخر جنگ را در دامن مردم ناآگاه اوکراین گذاشت.

جالب آنکه در آن ایام نیز حرکت و حمایت اصلاح‌طلبان دقیقا منطبق با منافع آمریکا بعنوان صحنه‌گردان اصلی اغتشاشات آن روزهای اوکراین بود.

اصلاح‌طلبان در آن مقطع؛ همچنانکه امروز نیز منتقد مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی هستند؛ از عدم حمایت ایران از حرکت براندازانه مردم اوکراین انتقاد داشتند و معتقد بودند که مقامات تهران هم باید مثل آنها حرکت براندازانه اوکراینی‌ها و معارضه آنان با قانون را ستایش کنند! [۲]

مثلا خانم کولایی در آن مقطع طی اظهاراتی حمایت‌گرانه از حرکت براندازی در اوکراین گفته بود:

“مردم اوکراین باید تصمیم بگیرند که چه کسی در کشورشان قدرت را به دست بگیرد. “

دقت شود که مقامات کشورمان پیرامون تحولات اوکراین ۲ موضع کلی و عقلانی را بیان کرده‌اند. اول محالفت با جنگ و خونریزی و دوم اشاره به آتش‌افرزوی غرب و آمریکا در قضیه اختلافات روسیه و اوکراین.

اینکه این موضع عقلانی چرا با منافع سیاسی اصلاح‌طلبان در تضاد است را بایستی در همسویی ژنتیکی ستاد جریان چپ با مواضع آمریکا و تحیّر گفتمانی این روزهای کسانی جستجو کرد که در سال ۲۰۱۴ همنوا با آمریکا از انقلاب رنگی و براندازی در اوکراین دفاع کردند و امروز نیز کسانی از آنها همسو با آمریکا از بی‌خطر بودن ناتو حتی برای خلیج فارس حرف می‌زنند!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *