تسلیم پس از ۸۲ روز مقاومت / نیروهای اوکراین از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

تسلیم پس از ۸۲ روز مقاومت / نیروهای اوکراین از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

تهران-ایرنا- ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد، نیروهای نظامی این کشور که در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل مستقر بودند، پس از ۸۲ روز مقاومت از این کارخانه خارج شده‌اند.

به گزارش ایرنا از “راشا تودی”، در این بیانیه آمده است: پادگان “ماریوپل” ماموریت خود را به پایان رساند. بالاترین فرماندهی نظامی اوکراین به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داده است تا جان سربازان را نجات دهند.

کی‌یف اعلام کرده است که سربازان در این کارخانه به نیروهای روسیه اجازه دسترسی به مناطق دونتسک و زاپورژیا را نداده است.

اگرچه در رسانه‌های روسیه اعلام شده است که سربازان اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند، اما مقامات اوکراینی در بیانیه‌های خود از واژه تسلیم استفاده نکرده‌اند.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات روزانه خود خبر خروج نیروهای این کشور از کارخانه را تایید کرد.

زلنسکی گفت: ما امیدواریم که بتوانیم جان نیروهای خود را نجات دهیم. در میان آن‌ها مجروحان بدحال وجود دارد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که توافقی برای تخلیه مجروحان اوکراینی از کارخانه فولاد آزوفستال بدست آمده است و یک کریدور بشردوستانه برای این منظور ایجاد شده است.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که ۲۶۰ سرباز این کشور از این کارخانه خارج شدند.

منابع روس تخمین می‌زنند که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از جمله غیرنظامیان در زیر زمین‌های این کارخانه گرفتار شده بودند.

پس از خروج کامل نیروهای اوکراین از این کارخانه، نیروهای روسیه به طور کامل کنترل ماریوپل را به دست خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه جاری خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است.

گوترش در کنار زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: امروز مردم ماریوپل به چنین اقدامی به شدت نیاز دارند. ماریوپل یک بحران در درون بحران دیگر است.

ماریوپل یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و دانشگاهی اوکراین و دومین شهر بزرگ استان دونتسک محسوب می‌شود. شویگو وزیر دفاع روسیه هفته پیش به پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای روس بر کل شهر ماریوپل به جز کارخانه فولادسازی “آزوفستال” مسلط شده‌اند.

شویگو تصریح کرد، باقی‌مانده نیروهای افراطی همچنان در این کارخانه هستند که محاصره شده‌اند. وزیر دفاع روسیه گفت که طی عملیاتی در ماریوپل، بیش از چهار هزار شبه نظامی کشته و هزار و ۴۷۸ نفر نیز تسلیم شده‌اند.

پوتین ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *