شاهین فرهت: تکنیک جوانان ایرانی در نوازندگی حیرت‌انگیز است

پدر سمفونی ایران گفت: گرچه امروز آهنگسازی به شکل نوآورانه‌ در سبک‌های موسیقی کم شده اما تکنیک جوانان ایرانی حیرت‌انگیز است.

شاهین فرهت در گفتگو با ایرنا، درباره وضعیت موسیقی امروز ایران گفت: برای موزیسین زمانی که بنشیند و کارش را بکند، شرایط موسیقی خوب است اما بخواهم از نظر اجرای موسیقی (که همیشه دغدغه من بوده است) صحبت کنم، باید بگویم که آثار آهنگسازان و موزیسین‌های ایرانی کم اجرا می‌شود یا اجرا نمی‌شود و این موضوع دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: برای خوب اجرا شدن هم باید کار شود. ما نیاز به معلم داریم؛ معلمی که برای یاددادن انواع سازها و سبک‌های موسیقی قابل باشد. ما برای بهبود شرایط موسیقی نیاز به استادان خوب داریم، اما قصه این است که استاد کم و هنرجو و علاقه‌مند به موسیقی زیاد داریم؛ به عبارت دیگر تعداد کسانی که خواهان یادگیری موسیقی هستند با کسانی که می‌خواهند یاد بدهند، مطابقت ندارد.

فرهت تأکید کرد: برای رفع این مشکل باید معلمان را از بین فارغ‌التحصیلان به کار بگیریم؛ بسیاری در موسیقی فارغ‌التحصیل می‌شوند اما در این عرصه برایشان کار نیست.

برنده لوح تقدیر و چنگ زرین نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر درباره اینکه چرا موسیقیدانان امروز ما مانند گذشته صاحب سبک و صاحب‌ نام نیستند، توضیح داد: هر دوره متخصصانی در رشته‌ای بیرون می‌دهد. مثلاً ۵۰سال پیش در موسیقی ایرانی شخصیت‌های معروف بسیاری داشتیم؛ از جمله مرتضی محجوبی، پرویز یاحقی، علی‌اصغر بهاری، احمد عبادی، جلیل شهناز و فرهنگ شریف. امروز بیشتر جوانان در تکنیک برجسته هستند؛ یعنی تکنیک نوازندگی‌شان در موسیقی کلاسیک بالاست و ورای این بحث که خلاقیت دارند یا ندارند، به‌راحتی قطعات معروف را اجرا می‌کنند و استعدادشان حیرت‌انگیز است.

وی افزود: امروز آهنگسازی به شکل نوآورانه و بدعت گذاشتن در سبک‌های موسیقی، کم شده و همه جای دنیا این‌گونه است.

پدر سمفونی ایران درباره نسل جوان فعال موسیقی گفت: نظرم در این‌باره بسیار مثبت است. به شخصه برای اجرای یک پاساژ از سونات بتهوون (پاساژ در آموزش موسیقی – بدون در نظر گرفتن مفهوم- به معنی آن قسمت از قطعه موسیقی است که نقش آن در یک قطعه، پیوند دو بخش مهم به یکدیگر است)، ممکن بود ساعت‌ها و ماه‌ها وقت صرف کنم تا خروجی آن به شکلی دربیاید که دوست دارم؛ اما امروز یک جوان به‌راحتی آن را می‌نوازد. این حجم از توانایی عجیب است و این یک تکنیک است. به همین دلیل به این جوانان صددرصد امیدوارم. روزنامه رطلاعات شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *