تفاوت رویکرد دولت‌های سیزدهم و دوازدهم در مقابله با بدهکاران کلان؛ ابربدهکاران بانکی؛ از پاکت دربسته همتی تا افشای عمومی در دولت سیزدهم

ابربدهکاران بانکی؛ از پاکت دربسته همتی تا افشای عمومی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- پس از اشاره دیروز رئیس جمهور به شفافیت‌گریزی دولت قبل درباره اسامی ابربدهکاران بانکی، رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل به جای پاسخگویی نسبت به اهمال خود در برخورد با ابربدهکاران، تلاش کرد مسئولیت این قصور را از سر خود باز کند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی یکشنبه به بانک مرکزی رفت و در جمع مدیران ارشد بانک مرکزی حاضر شد و پس از استماع گزارش رئیس کل بانک مرکزی، به “جایگاه مهم بانک مرکزی” در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و ماموریت‌هایی ۱۰ گانه برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد.

یکی از مباحث مهم مورد اشاره رئیس جمهور در جلسه روز گذشته، موضوع شفافیت اطلاعات تسهیلات کلان بانک‌ها و افشای اسامی بدحساب‌های بانکی بود.

پاکت سربسته می‌دادند و می‌گفتند بخوانید؛ اما ما اعلام عمومی می‌کنیم

آیت الله رئیسی در رابطه با شفاف شدن اسامی بدحساب‌های بانکی در دولت سیزدهم و انتشار عمومی این اطلاعات برای عموم مردم اظهار داشت: «این همان چیزی است که امروز توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به عنوان افراد بدحساب منتشر می‌شود. چرا اکنون لیست افراد بدحساب منتشر می‌شود اما زمانی حاضر نبودند اسامی افراد بدحساب را برای مردم افشا کنند؟»

رئیس جمهور همچنین در بخشی از اظهارات خود به اقدام عبدالناصر همتی در مناظرات ریاست جمهوری که پاکت سربسته اسامی بدحساب‌های بانکی را به آیت الله رئیسی داد تا آن را برای مردم قرائت کند، اشاره کرد.

 وی با اشاره به این اقدام و فرار همتی و مسئولان دولت قبل از شفاف سازی این اطلاعات برای مردم و همچنین فرافکنی مسئولیت از سوی آنها گفت: «پاکت سربسته می‌دادند می‌گفتند این پاکت را باز کن و اسامی را بخوان که مردم بدانند بدحساب‌ها چه کسانی هستند! خب! الان شما دارید این کار را می‌کنید.»

نمایش شفافیت همتی با «پاکت سربسته»

پس از اظهارات رئیس جمهور در این رابطه و یادآوری فرار مسئولان دولت قبل از شفافیت، رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل با انتشار یادداشتی در فضای مجازی تلاش کرد امتناع خود از افشای اسامی ابربدهکاران بانکی در دوه ریاست خود بر بانک مرکزی را توجیه کند.

فرافکنی همتی به جای پاسخگویی نسبت به عدم شفافیت در دوران خود

تلاش همتی برای فرافکنی مسئولیت شفافیت گریزی خود در موضوع افشای اسامی ابربدهکاران بانکی در حالی است که وی سه سال رئیس بانک مرکزی بوده و می‌توانست کاری که علی صالح آبادی در کمتر از شش ماه از شروع به کار خود انجام داد را به راحتی انجام دهد. با این حال وی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بدون در نظر گرفتن این نکته از آیت الله رئیسی خواست اسامی ابربدهکاران بانکی را قرائت کند.

نکته جالب دیگر این که وی در حالی به «لزوم مجوز قضایی برای اعلام عمومی اسامی» اشاره می‌کند که در مناظرات طی یک اقدام پوپولیستی، لیست دست‌نویس ابربدهکاران را برای قرائت پیش روی آیت الله رئیسی قرار داد. تناقضی که به وضوح نشان می‌دهد موضوع شفافیت نیز همچون دیگر موضوعات، صرفا بازیچه سیاسی کاری است تا دغدغه ای دلسوزانه برای اصلاح کشور.

برخلاف دولت گذشته، در دولت سیزدهم تاکنون طی چند مرحله اسامی ابربدهکاران بانکی منتشر شده و عموم مردم از جزئیات بدهی‌های آنها مطلع شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *