خشم سناتورهای آمریکا از عربستان/ واشنگتن در روابط با ریاض تجدید نظر کند

خشم سناتورهای آمریکا از عربستان/ واشنگتن در روابط با ریاض تجدید نظر کند

تهران- ایرنا- به دنبال تصمیم هفته پیش عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس در مورد کاهش تولید نفت،کریس مورفی سناتور ایالت کانکتیکات آمریکا خواستار بازنگری در روابط واشنگتن با ریاض شد.

به گزارش ایرنا از ای بی سی نیوز، مورفی که یکشنبه شب در برنامه «وضعیت کشور» شبکه سی‌ان‌ان سخن می‌گفت، به تعداد فزاینده دموکرات‌های مخالف عربستان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده با توجه به کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای ناگهانی عربستان و همچنین سابقه حقوق بشر ریاض، در رابطه با پادشاهی سعودی تجدید نظر کند.

هفته گذشته عربستان و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا اواخر سال جاری میلادی تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اقدامی که احتمالاً منجر به افزایش قیمت نفت خام خواهد شد.

محدودیت‌های آتی اوپک پلاس که از ماه آبان آغاز می‌شود، پس از سفر ناکام جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی در تابستان امسال به‌دنبال تلاش برای کاهش هزینه‌های انرژی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا رخ می‌دهد.

اوپک پلاس اعلام کرد، کاهش اعلام شده هفته گذشته برای حمایت از قیمت بین‌المللی نفت ضروری است. بازار جهانی نفت به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تأثیرات همه‌گیری کرونا و برخی مسائل دیگر طی سال اخیر متلاطم بوده است.

یکی از اعضای کابینه عربستان سعودی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما اینجا (در اوپک) هستیم تا به عنوان یک نیروی میانه رو برای ایجاد ثبات نقش ایفا کنیم.وی اصرار داشت که این کاهش تولید به واسطه مسائل «سیاسی» نبوده است.

بایدن روز پنجشنبه به ABC News گفت که از این اقدام عربستان ناراضی است. وی با این ادعا که سفرش به عربستان برای گفت وگو درباره قیمت نفت نبوده، تایید کرد که مشکلاتی فی ما بین وجود دارد.

مورفی به سی ان ان گفت: “معلوم است که ما آنقدر که لازم بود (از سفر بایدن به عربستان) به دست نیاوردیم. ما می‌خواستیم بدانیم زمانی که یک بحران جهانی وجود داشته باشد، سعودی‌ها ما را به جای روسیه انتخاب می‌کنند یا نه. خب(انتخاب) نکردند. روسیه را انتخاب کردند. آنها تصمیم گرفتند از روس‌ها حمایت کنند و قیمت نفت را بالا ببرند؛ امری که می‌تواند پتانسیل شکست ائتلاف اوکراینی ما را داشته باشد.

وی اضافه کرد: «برای این اقدام عربستان عواقبی وجود دارد. ما مقادیر زیادی سلاح به سعودی‌ها می‌فروشیم. باید در مورد این فروش تجدید نظر کنیم و درباره حضور نیروهای خود در خاورمیانه و عربستان سعودی هم بررسی مجددی داشته باشیم. سال‌هاست که ما چشم های خود را بسته‌ایم؛ در حالی که عربستان سعودی روزنامه‌نگاران بسیاری را محدود کرده و درگیر سرکوب گسترده سیاسی شده است.»

اظهارات مورفی به دنبال درخواست‌های مشابهی از دیگر دموکرات‌ها در هفته گذشته برای نوعی مجازات عربستان پس از کاهش تولید نفت از سوی این کشور دوست آمریکا در خاورمیانه، بیان شد. در همین راستا، سه نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای حذف حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی ارائه کردند.

برایان دیز مشاور ارشد اقتصادی بایدن، در پاسخ به انتقادات فزاینده از دولت آمریکا، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «ما از نزدیک با کنگره در مورد طیف وسیعی از مسائل مربوط به این موضوع رایزنی می‌کنیم و شرایط را ارزیابی خواهیم کرد و فراتر از آن، من نمی‌خواهم از اعلامیه‌های احتمالی دولت جلوتر حرفی زده باشم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *