«لیزتراس» رکوردکوتاهترین دوره نخست‌وزیری تاریخ انگلیس را شکست

سرویس خارجی: لیز تراس، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس بعد از تنها ۴۵روز پیروزی در انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار، از سمت خود استعفا داد.
به این ترتیب لیز تراس در میان نخست‌ وزیران تاریخ انگلیس کوتاهترین دوره حضور در قدرت را به نام خود ثبت کرد. وی چهارمین نخست‌وزیر انگلیس بود که ظرف شش سال اخیر قربانی اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار شد. وی در سخنرانی کوتاهی بیرون از ساختمان نخست وزیری انگلیس در لندن گفت: این را می‌پذیرم که در این شرایط نمی‌توانم به ایفای وظیفه‌ای بپردازم که حزب محافظه‌کار برای آن مرا انتخاب کرد. ‌به گفته تراس، با مقام‌های حزبی توافق شده که طی هفته آینده انتخابات درون حزبی دیگری برای انتخاب جانشین وی برگزار شود. در متن استعفای لیز تراس آمده است: من در زمان بی ثباتی بزرگ اقتصادی و بین‌المللی به قدرت رسیدم و خانواده‌ها و همچنین کسب و کارها نگران نحوه پرداخت قبوض خود بودند و جنگ غیرقانونی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین امنیت کل قاره ما را تهدید می‌کند و کشور ما به مدت طولانی به دلیل رشد پایین اقتصاد عقب مانده بود؛ من با رای حزب محافظه‌کار انتخاب شدم که چنین وضعیتی را تغییر دهم. وی افزود: ما به لایحه‌های مربوط به انرژی و بیمه ملی عمل کردیم و چشم‌اندازی را برای مالیات پایین و اقتصاد با رشد بالا ارائه کردیم که از آزادی‌های برگزیت بهره می‌برد اما می‌دانم که با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانم ماموریتی را که بر اساس آن توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شده‌ام، انجام دهم؛ بنابراین با پادشاه صحبت کردم تا به او اطلاع دهم که از رهبری حزب محافظه کار استعفا می‌دهم و توافق کردیم که انتخابات رهبری در هفته آینده تکمیل شود؛ چنین مسئله‌ای تضمین می‌کند که ما در مسیر اجرای برنامه‌های مالی و حفظ ثبات اقتصادی و امنیت ملی کشورمان باقی می‌مانیم و من تا زمان انتخاب جانشین، نخست وزیر انگلیس باقی خواهم ماند.
از سویی کناره گیری لیز تراس، واکنش سریع کشورهای غربی را به همراه داشت. جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سخنانی متعهد به ادامه همکاری نزدیک با انگلیس شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: از نخست وزیر لیز تراس برای همکاری در مسائلی از جمله مسئول شناختن روسیه برای جنگ علیه اوکراین، تشکر می‌کنم. امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هم تاکید کرد که انگلیس باید به زودی ثبات پیدا کند. دیگر رهبران اروپایی نیز ابراز امیدواری کردند درحالیکه اروپا با بحران جنگ اوکراین و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است، جانشین تراس یک شریک با ثبات باشد. خبر دیگر اینکه استعفای نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین او خواهد شد را پیش کشید. استعفای لیز تراس، بار دیگر رقابت میان کاندیدهای مطرح جهت به دست آوردن ریاست حزب‌ محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری انگلیس را به جریان خواهد انداخت. این دومین رقابت انتخاباتی در چهار ماه گذشته است. لیز تراس ۴۷ ساله که حضورش در قدرت تنها ۴۵ روز دوام داشت تا وقتی که حزب محافظه‌کار جانشین او را تعیین کند در سمتش باقی خواهد ماند. قرار است فرایند انتخاب ریاست حزب در فرایندی سریع تا حدود ۱۰ روز دیگر مشخص شود. «ریشی سوناک» ۴۲ ساله و وزیر سابق خزانه داری که در رقابت انتخاباتی قبلی رقیب لیز تراس بود و از او شکست خورد، این بار اصلی‌ترین شانس برای نخست‌وزیری به شمار می‌رود. بوریس جانسون نخست وزیر سابق هم که تراس جانشین او شده بود یکی دیگر از نامزدهایی است که گفته می‌شود در حال سنجیدن شرایط برای ورود به گود این رقابت است. «پنی موردانت» مشاور سابق وزیر تجارت انگلیس در امور بین‌المللی، «بن والاس» وزیر دفاع دولت بوریس جانسون و «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه فعلی انگلیس سیاستمداران دیگری هستند که نامشان به عنوان گزینه‌های جایگزینی لیز تراس مطرح شده‌ است.شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *