سخنگوی دولت در نشست داغ دانشگاه خواجه نصیر «زن زندگی، آزادی/ مرد میهن، آبادی»؛ ما هم این شعارها را دوست داریم و می خواهیم به آن برسیم

بهادری جهرمی در واکنش به تداوم سر دادن شعارهایی علیه وی و مسئولان دولت، تصریح کرد: من از هر حرف و پرسشی که مطرح شود، استقبال می‌کنم و کاملا آمادگی پاسخگویی دارم؛ اما رعایت شأن دانشجویی را از یاد نبرید. این امر مهمی است. ما باید در مسیر گفت‌وگو و پاسخگویی جلو رویم و در این جلسه یک فرصت برای گفت‌وگو شکل گرفته است.

«زن زندگی، آزادی/ مرد میهن، آبادی» ما هم این شعارها را دوست داریم و می خواهیم به آن برسیم

تابناک _ سخنگوی دولت گفت: شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» را این روزها زیاد شنیده‌ایم؛ ما همیشه دنبال تحقق آزادی، استقلال و آبادی بوده‌ایم.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشستی با دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ـ که با حاشیه‌هایی همراه بود ـ گفت: ما حق داریم که می‌خواهیم به آزادی، استقلال و آبادی برسیم، چون کشوری با ذخایر و منابع بسیار قوی و گسترده داریم. ایران با منابع و ذخایری که دارد، باید جزو کشورهای برتر جهان شود.

وی با بیان این‌که «دشمنی رقبا نتوانسته ایران را متوقف کند ولی سرعت را کاهش داده است» اظهار کرد: رقبا چشم دیدن رشد ایران را ندارند؛ امروزه وضعیت جایگاه علمی با پنجاه سال قبل قابل مقایسه نیست‌.

بهادری جهرمی گفت: دشمن می‌خواهد فضای ذهنی جوانان نخبه را به گونه‌ای تاریک کند که به هیچ وجه امکان تولید علم و نوآوری نداشته باشند.

دانشجویان یکباره شعار «زن، زندگی، آزادی/مرد ، میهن ، آبادی» را سر دادند.

سخنگوی دولت از مجری مراسم که در صدد آرام کردن دانشجویان بود، گفت که بگذارید شعارهایشان را بدهند.

بهادری جهرمی همراه با دانشجویان شعارها را تکرار کرد و گفت: ما هم عرض کردیم که شعارهایمان همین است؛ زن زندگی، آزادی/ مرد میهن، آبادی. دوستش هم داریم و می خواهیم به آن برسیم.

سپس دانشحویان و سخنگوی دولت دوباره شعارها را به نوبت تکرار کردند. در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان با سر دادن شعارهای «زن، زندگی، آزادی – مرد، میهن، آبادی» و «آزادی، آزادی، آزادی» و در دست گرفتن تصاویر «مهسا امینی» مانع ادامه سخنان بهادری جهرمی شدند که وی در واکنش به شعارهای آنان گفت: همه دوست داریم به شعارهایی مثل مرد، میهن، آبادی و آزادی، آزادی، آزادی برسیم اما چگونه به این شعارهای زیبا برسیم؟ آیا با صرف شعار دادن به آن می‌رسیم یا با همراهی و همدلی و همکاری به آن می‌رسیم؟

این سخنان بهادری جهرمی با شعارهای متقابل دانشجویان مواجه شد تا جایی که امکان طرح پرسش برخی دانشجویان از سخنگوی دولت به تعویق افتاد و بهادری جهرمی خطاب به دانشجویان معترض اظهار کرد: به هم‌دانشگاهی خود احترام بگذارید و اجازه دهید سوالش را بپرسد. اگر ما به یک روندی انتقاد داریم و احساس می‌کنیم که مسیر کشور درست نیست باید با هم گفت‌وگو کنیم.

وی در واکنش به شعار «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» تصریح کرد: من شعار شما را قبول دارم اما هر محیطی ابزار خود را برای جنگیدن دارد؛ هرچند ما جنگی نداریم اما اگر در دانشگاه می‌خواهیم بجنگیم؛ بنابراین، ابزار قلم و ابزار گفت‌وگو در دانشگاه برای این امر شناخته شده است.

بهادری جهرمی همچنین در واکنش به شعار «مرگ بر دیکتاتور»، تصریح کرد: یکی از نشانه‌های دیکتاتوری همین است که اجازه ندهیم صدای مخالف شنیده شود. اجازه بدهیم همه با هم حرف بزنند. من می‌خواهم پاسخ پرسش دانشجوی هم‌فکر خودتان را بدهم.

این سخنان با واکنش دانشجویان و سر دادن شعارهایی تند علیه وی مواجه شد و او در پاسخ به این شعارها تاکید کرد: همه شما که شعار می‌دهید اگر آماده‌اید بیاید پشت تریبون و سخنانتان را مطرح و با منطق خودتان صحبت کنید تا من هم پاسخ دهم. من آماده پاسخگویی هستم.

سخنگوی دولت ادامه داد: به اعتقاد من همه سلیقه‌های ایرانی حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌توانند با طرح به پیشبرد امور کمک کند اما اینکه فرد یا افرادی گفتمان و گفت‌وگو را نپسندند و رد کنند، درست است؟

بهادری جهرمی در واکنش به تداوم سر دادن شعارهایی علیه وی و مسئولان دولت، تصریح کرد: من از هر حرف و پرسشی که مطرح شود استقبال می‌کنم و کاملا آمادگی پاسخگویی دارم اما رعایت شأن دانشجویی را از یاد نبرید. این امر مهمی است. ما باید در مسیر گفت‌وگو و پاسخگویی جلو رویم و در این جلسه یک فرصت برای گفت‌وگو شکل گرفته است.

در ادامه امکان طرح پرسش یکی از دانشجویان فراهم شد و وی خطاب به بهادری جهرمی گفت: «شما از جایگاه نخبگان سخن می‌گویید؛ اما امروز نخبگان دانشجو در زندان هستند و یکی از دانشجویان همین دانشگاه هم در بازداشت است.» سخنگوی دولت در پاسخ به وی اظهار کرد: نخبه‌های ما هم آنانی هستند که اینجا ایستادند و شعار می‌دهند و هم آنانی هستند که نشسته‌اند. همه دانشجویان ما نخبه هستند، پس خواهش می‌کنم تعریف نخبه را محدود نکنیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: من دوست دانشجوی بازداشت‌شده شما را نمی‌شناسم؛ اما اگر خدایی نکرده دانشجویی به ناحق بازداشت شده است، باید قلب همه ما برای او بتپد تا او آزاد شود. اما فرض کنیم اگر یک دانشجویی وارد این دانشگاه شد و به یکی از دانشجویان دیگر آسیب زد؛ آیا نباید با او برخورد شود؟

وی در بخش اول سخنان خود نیز اظهار کرد: کشور ما حدود ۳۰۰ سال به دلیل سوءمدیریت داخلی و نظام پادشاهی عقب ماند و بعد مردم برای آزادی و رشد کشور انقلاب کردند و این انقلاب بخشی از مشکل مدیریت کشور را حل کرد.

وی یادآور شد: بعد از آن نظامی مردم‌سالار ایجاد شد و انتظار این بود که به صعود جهشی برسیم اما آیا آنچه انتظار می‌رفت محقق شد؟

بهادری جهرمی تاکید کرد: برداشت من این است که صعود ما در چهل تا پنجاه سال گذشته قابل قبول است اما با آنچه انتظار است فاصله زیادی داریم. صعود ما نسبت به قبل جهشی شده است ولی نسبت به توان و امکان و ظرفیت کشور فاصله زیادی داریم. سوءتدبیر و سوءمدیریت و خطا در حکمرانی به جای خود است اما بخشی از وضعیت فعلی به رقبای بیرونی مربوط می‌شود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان این‌که «ما با مشکل جدی رقبای خارجی که چشم دیدن رشد ما را ندارند، مواجه هستیم»، اظهار کرد: این روند از ابتدای انقلاب شکل گرفته و امروز تهاجم رسانه‌ای، فرهنگی و جنگ شناختی همه باهم به کشور ما وارد شده است اما سیر حرکت جهشی و صعودی ما را متوقف نمی‌کند.

وی افزود: شرایط رفاهی امروز ما با پنجاه سال پیش اساسا قابل قیاس نیست و در همین زمینه رشد علمی ما را با پنجاه سال گذشته نمی‌توان مقایسه کرد؛ بنابراین، دشمن نتوانسته ما را متوقف کند اما تلاش کرده که روند را به کندی بکشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد که «دشمن وقتی دید نمی‌تواند از این طریق کشور را متوقف کند تصمیم گرفت از داخل به کشور ضربه بزند.»

سخنگوی دولت درخصوص پیگیری علت فوت مرحومه مهسا امینی نیز گفت: این دولت آنقدر غیرت داشت که به محض اینکه حادثه ناگوار یعنی درگذشت دختر این ملت، خانم مهسا امینی را شنید، نه تنها در سطح استاندار و فرماندار بلکه به محض انتشار خبر درگذشت، شخص رئیس‌جمهور از داخل سفر خارجی دستور پیگیری دادند و به محض حضورشان در ایران با پدر مهسا امینی صحبت کردند. مسئولین کشور در سطح ملی خودشان، مستقیم پیگیر حقوق مهسا امینی شدند و پرونده را مورد پیگیری، رسیدگی و مطالبه قرار دادند. بعید می‌دانم دولتمردانی باغیرت‌تر از این دولتمردان در هیچ کجای جهان بشود پیدا کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: درگذشت خانم مهسا امینی، یک بهانه و جرقه و حادثه تلخی بود برای نمایان شدن اعتراض‌های گذشته. این حادثه تلخ فکر نکنید برای شما تلخ است و برای دیگران تلخ نیست. من فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از کسی که دختر را از دست داده، تلخی این خبر را متوجه شده باشد. من (به خاطر درگذشت دخترم) با گوشت و پوست و استخوانم تلخی درگذشت مهسا امینی را درک و هضم می‌کنم و می‌فهمم چقدر تلخ است که انسان دخترش را از دست بدهد. اما نکته آن است که آیا مثلاً اگر ما نسبت به این تلخی اعتراضی داریم، به گونه‌ای مطرح می‌کنیم که قابلیت شنیده شدن، پیگیری و پاسخ داده شدن دارد یا خیر؟ برخی می‌آیند و با برنامه‌ریزی و طراحی قبلی به گونه‌ای در شیوه طرح و بیان مخالفت اعتراض ما ورود می‌کنند که نه اجازه شنیده شدن حرف حق ما داده بشود و طبیعتاً وقتی در میان حرف حق من معترض، اگر توهینی، ناسزایی، بدوبیراهی، قتل، تخریب و آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، این حرف حق من هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این نشست با حاشیه‌هایی همراه بود که متعاقبا منتشر خواهد شد. سخنگوی دولت سخنرانی خود را به دلیل اهانت برخی دانشجویان به یکدیگر با بیان این جمله که «چون می‌بینم به یکدیگر توهین می‌کنید و وسایل پرتاب می‌کنید و همدیگر را تحمل نمی‌کنید، جلسه را تمام می‌کنم.» به اتمام رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *