مرحله نخست بازسازی مزار قطب‌الدین حیدر تربت‌ حیدریه آغاز شد

مرحله نخست بازسازی مزار قطب‌الدین حیدر تربت‌ حیدریه آغاز شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه از آغاز عملیات مرحله نخست بازسازی مزار قطب‌الدین حیدر با هزینه کرد ۱۲۰ میلیون ریال با همکاری اداره اوقاف از محل درآمد موقوفه این بنا خبر داد.

علی محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طول سالیان متمادی دیوارهای گچی بنا به دلیل نفوذ رطوبت، باد کرده یا در اصطلاح “طبله کرده” و حدود ۱۰ سانتیمتر به جلو آمده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوران گذشته برای پیشگیری از ترک خوردگی بیشتر گچ دیوارها، روی آنها گچ کاری غیراصولی کشیده شده و از این رو نقاشی‌های بسیار زیبا و متقارن بخش‌های زیادی از دیوارها نیز محو شده‌ است.

رییس میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت:در مرحله نخست، تنها دیوارهای گچی به جای قبلی خود محکم شده و در مرحله دوم قرار است نقاشی‌های محو شده، دوباره از زیر لایه‌های گچ بیرون کشیده شود.

محمدی افزود:هزینه انجام مرحله دوم در هر مترمربع ۵۰ میلیون ریال است که البته استاد نوروزی که این کار را تقبل کرده چون علاقه‌مند به حفظ مواریث تاریخی است با مبلغ بسیار ناچیزی این کار را انجام می‌دهد والا هزینه واقعی کار، چند برابر مبلغ کنونی است.

علی‌اکبر نوروزی

علی‌اکبر نوروزی کارشناس ارشد مرمت آثار و بنا و مرمتکار آثار تاریخی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بنای مزار قطب‌الدین حیدر همچون دیگر بناهای اسلامی دو گنبده است.

وی افزود: مفهوم بنای ۲ گنبده آن است که علاوه بر گنبد کوچک درونی یا زیرین، یک گنبد بزرگ و بیرونی نیز بر روی گنبد کوچک ساخته شده است.

او ادامه داد: گنبد بیرونی علاوه بر نشان دادن عظمت بنا، کار محافظت از تزیینات گنبد زیرین را نیز بر عهده دارد که خوشبختانه تزیینات موجود بر گنبد زیرین بنای قطب‌الدین حیدر، به دلیل محافظت توسط گنبد بیرونی آسیب چندانی ندیده‌ است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *