ورزش قهرمانی تربت حیدریه و ضرورت سرمایه گذاری حامیان مالی

ورزش قهرمانی تربت حیدریه و ضرورت سرمایه گذاری حامیان مالی

تربت‌حیدریه- ایرنا- درخشش تک ستاره های ورزش تربت حیدریه در رقابتهای ملی و بین المللی طی سالهای اخیر و از دیگر سو در تنگنا قرار داشتن قهرمانان این شهرستان بار دیگر ثابت کرد ورزش قهرمانی در این شهرستان خراسان رضوی برای رشد کمی و کیفی بیش از هر چیزی به حمایت مالی نیازمند است.

به گزارش ایرنا، ورزش قهرمانی تربت‌حیدریه در سال‌های اخیر ستاره هایی را به عرصه ملی و حتی بین المللی معرفی و مطرح کرد اما همزمان از حیث کمبود امکانات، تجهیزات و بودجه در چنان تنگنایی قرار گرفته که داد روسای هیات‌های ورزشی بلند شده است.

تربت‌حیدریه از دیرباز محلی برای شکوفایی و معرفی استعدادهای ورزشی بوده و هست اما با نگاهی به وضعیت کنونی اماکن ورزشی‌ شهرستان این سوال پیش می آید که به راستی قهرمانانی همچون حسن تفتیان چگونه از زمین خاکی و ورزشگاه مخروبه و کم تجهیزات تختی تربت‌حیدریه به بلندای آسیا و المپیک راه یافته اند؟

ورزش قهرمانی تربت حیدریه و ضرورت سرمایه گذاری حامیان مالی

مهران و امیر بابایی در کشتی، رضا وثوقی در گلبال، مجتبی زاهدی در دو و میدانی، محمد وزیری در بسکتبال ناشنوایان، جواد خرمی در هندبال، ارشاد یوسفی و مجید غلامی در فوتبال، ابراهیم عمرانی در  پاراشنا، حسن پیشقدم در ورزش زورخانه‌ای، جعفر توکلیان، مجید هاشم‌زاده، مژگان غلامی و زینب یعقوبی در کوهنوردی، فاطمه سیدالحسینی در دو و میدانی پیشکسوتان، رضا فردین، عباس روحانی و مرحومان حسین زارعی‌پور و اسماعیل قرایی در بدنسازی و پرورش اندام و بالاخره احمد رمضان‌زاده مربی اختصاصی حسن تفتیان تنها بخشی از سرمایه‌های ورزش تربت‌حیدریه هستند.

ورزش قهرمانی تربت حیدریه و ضرورت سرمایه گذاری حامیان مالی

۱۸ میلیون تومان سرجمع اعتبار جاری پارسال حوزه ورزش تربت حیدریه

به اعتقاد رییس هیات وزنه‌برداری تربت‌حیدریه آینده روشنی برای ورزش قهرمانی شهرستان به جز برخی تک رشته ها متصور نیست.

مسعود اسفندیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل ادعایش را این گونه عنوان کرد که اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه حتی اگر خودش هم بخواهد قادر نیست با اعتبارات قطره چکانی کنونی تحولی را رقم زده یا حتی کمک مالی خوبی به هیات‌های ورزشی انجام دهد.

وی سرجمع اعتبار جاری پارسال حوزه ورزش تربت حیدریه را ۱۸ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر کل این پول را فقط به یک هیات ورزشی اختصاص دهند، باز هم کفاف حتی اعزام‌های داخل کشور آن هیات را هم نمی‌دهد.

اسفندیاری افزود: امید هیات های ورزشی تربت حیدریه به حامیان مالی بخش خصوصی است و هیات وزنه برداری نیز با اتکا به همین عزیزان در مسابقات قهرمانی کشور عرض اندام کرده و درخشش داشته است.

رییس هیات وزنه‌برداری تربت‌حیدریه تصریح کرد: در صورت تداوم حمایت مالی حامیان، انتظار می رود طی پنج سال آینده وزنه برداری تربت حیدریه ضمن درخشش در رقابتهای ملی در مسابقات المپیک نیز یک تا ۲ نماینده داشته باشد.

اسفندیاری افزود: در شرایط کنونی اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه هم باید به دنبال حامی مالی برای هیات‌های ورزشی باشد و فقط به بودجه دولتی اکتفا نکند.

قهرمان و پیشکسوت رشته ورزشی تکواندوی تربت حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کمبودهای زیرساختی اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز امیدبخش و آینده روشنی برای ورزش قهرمانی شهرستان نمی‌بینم مگر این که سرمایه گذاری مالی بیشتری روی چهره های ورزشی منطقه صورت گیرد.

حسین ذاکری افزود: با وجود ضعف زیرساختی ورزشی تربت حیدریه می توان با تزریق اعتبار کافی به ورزش قهرمانی شهرستان، زمینه درخشش ستاره های بیشتری را فراهم آورد چراکه علاقه وافر و تلاش مضاعف جوانان منطقه بخشی از کمبودها را پوشش می دهد.

همچنین رییس هیات معلولان و جانبازان تربت‌حیدریه گفت: به رشد ورزش شهرستان و درخشش بیشتر قهرمانان شهرستان امیدوارم که البته کیفیت و خروجی آن با جذب اعتبارات مناسب رابطه مستقیمی دارد.

عباس نجاتی افزود: کمبود اعتبار ورزش تربت حیدریه را می توان با کمک بخش خصوصی جبران کرد به ویژه آن که افراد متمول زیادی برای کمک یا سرمایه گذاری در این بخش آمادگی دارند هرچند ملاحظاتی وجود دارد.

وی با یادآوری ضرورت تشریک مساعی بخش خصوصی با دولت برای رشد ورزش قهرمانی و موفقیت جوانان ادامه داد: از آنجا که برخی روسای هیات های ورزشی در بخش دولتی شاغل هستند این نگرانی وجود دارد که جذب اعتبار از بخش خصوصی به بحث سوءاستفاده از جایگاه اداری آنها به نفع ورزش گره خورده و مشکلاتی ایجاد شود و ملاحظاتی از این دست مانع جذب اعتبارات بیشتر است.

ورزش قهرمانی تربت حیدریه و ضرورت سرمایه گذاری حامیان مالی

موفقیت ورزشکاران محلی فقط بخشی از دستاوردهای حمایت بخش خصوصی از ورزش تربت حیدریه است

در همین ارتباط رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود کمبودهای مالی، طی یک سال گذشته همچون ادوار اخیر افتخارات بزرگی در حوزه‌های مختلف ورزش و جوانان شهرستان به دست آمد.

مجید رضایی افزود: طی یک سال اخیر میزبان ۹ رویداد بزرگ کشوری در رشته‌های فوتسال، کشتی، کاراته، تیراندازی، کشتی چوخه و نیز والیبال بانوان با صرف هزینه افزون بر ۹ میلیارد تومان بودیم که بخش عمده آن با حمایت بخش بخش خصوصی تامین اعتبار شد و موفقیت ورزشکاران محلی فقط بخشی از دستاوردهای آن بود.

وی اضافه کرد: برگزاری رقابت های این چنینی به افزایش علاقه مندی و جذب کودکان و نوجوانان کمک می کند که ثمره آن معرفی چهره های جدید ورزش قهرمانی و افتخار آفرینی در سطح ملی است.

رضایی گفت: طی یک سال اخیر در حوزه ورزش قهرمانی تربت حیدریه نیز ۷۵۷ مقام انفرادی و تیمی در میادین کشوری و استانی کسب شده که از این تعداد ۴۸۰ نشان شامل ۸۰ طلا ۹۷ نقره و ۱۰۴ مدال برنز سهم بانوان است.

راهیابی به اردوی تیم ملی در رشته‌های وزنه‌برداری، بوکس، دو و میدانی، ناشنوایان، کشتی، فوتسال و نیز والیبال بانوان، حضور حسن تفتیان در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی اسلامی و رکوردشکنی در ماده ۱۰۰ متر، کسب مقام اول آسیا در رشته پاورلیفتینگ توسط امیر نورحسینی، کسب مقام سوم مسابقات بین‌المللی کشتی توسط مهراب بابایی، کسب مقام دوم مسابقات بین‌المللی دو و میدانی توسط مجتبی زاهدی و ۹ عنوان مختلف و مسابقات بین المللی کاراته پسرانه از دیگر موفقیت‌هایی است که رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه جوانان نیز ضمن آن که رتبه برتر ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان رضوی را کسب کردیم هشت تشکل داریم که از این تعداد پنج تشکل، اعتبارنامه خود را دریافت کردند.

۱۱ برابر شدن اعتبارات عمرانی 

رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن زیرساخت های ورزشی و حرکت در مسیر رو به رشد ورزش قهرمانی به فعالیت‌های حوزه عمرانی اشاره و اظهار کرد: حمایت دولت و گشایش مالی باعث شد اعتبارات عمرانی این حوزه از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و تکمیل ۱۱ طرح شهری و روستایی سرعت گیرد.

رضایی افزود: بهسازی استادیوم تختی با اعتبار اولیه چهار میلیارد تومان و آغاز طرح ساخت زمین چمن مصنوعی در روستاهای منظر و نسر با اعتبار اولیه ۸۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات است.

وی شمار بیمه شدگان ورزشی تربت حیدریه را هشت هزار و ۶۳۰ نفر اعلام کرد و افزود: دست کم ۴۵ درصد ورزشکاران شهرستان بانوان هستند همچنین از ۵۹ باشگاه دارای مجوز در رشته‌های مختلف ۲۰ مورد مربوط به بانوان است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *