بایدن ناتوان از کنترل خشونت‌های مسلحانه در آمریکا و باز هم وعده مقابله ،در آمریکا به طور متوسط هر ۱۲.۵ روز یک بار تیراندازی جمعی اتفاق می افتد

بایدن ناتوان از کنترل خشونت‌های مسلحانه در آمریکا و باز هم وعده مقابله 

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالیکه نزدیک به دو سال است در کنترل خشونت های مسلحانه در کشورش ناتوان است، باز هم وعده مقابله با سلاح های تهاجمی را داد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در پی کشته شدن هفت نفر بر اثر تیراندازی مرگباری در ایالت ویرجینا در یکی از شعب فروشگاههای زنجیره‌ای والمارت وعده داد برای محدود کردن سلاح های تهاجمی تلاش می کند.

بایدن که در جریان تعطیلات روز شکرگزاری هنگام بازدید از ایستگاه آتش نشانی در نانتاکت در ایالت ماساچوست، در خارج از این ایستگاه با خبرنگاران گفتگو می کرد، افزود: اینکه اجازه می‌دهیم سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک فروخته شوند، مشمئزکننده است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: این مساله هیچ ارزش رهایی‌ بخش اجتماعی ندارد. اصلا ندارد. هیچ منطقی برای آن وجود ندارد، جز آنکه برای سازندگان سلاح سود دارد.

بایدن در پاسخ به اینکه آیا برای غیرقانونی کردن این سلاح ها تلاش خواهد کرد ؟ گفت: تلاش خواهم کرد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در اظهاراتی از تیراندازی در یک فروشگاه والمارت در شهر چساپیک در ایالت ویرجینیا که منجر به کشته شدن ۷ نفر شده و جدیدترین مورد از تیراندزی های دسته جمعی در این کشور است، ابراز تاسف کرد و خواستار اصلاح قانون اسلحه در آمریکا شد.

بایدن گفت که به دلیل یک عمل خشونت آمیز وحشتناک و بیرحمانه دیگر، اکنون خانواده های کمتری روز شکرگزاری را جشن می گیرند و ما باید به عنوان یک ملت متحد شده و اقدامات بیشتری انجام دهیم.

به گفته مقامات محلی در شهر چساپیک در ایالت ویرجینیای آمریکا، در تیراندازی سه شنبه شب به وقت محلی، فردی مسلح در شعبه محلی فروشگاه زنجیره‌ای والمارت، دست‌ کم هفت نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش های پلیس، فرد مسلح از مدیران همین فروشگاه بوده که پس از تیراندازی به سوی مردم در داخل این مرکز خرید، خودکشی کرده است.

کنگره آمریکا تا کنون با غیرقانونی کردن سلاح‌های نیمه‌خودکار و سایر سلاح‌های مشابه موافقت نکرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا چند ماه پیش که در کنترل دموکرات ‌ها بود طرحی را برای ممنوع کردن این سلاح‌ها به تصویب رساند اما احتمال موفقیت این طرح در مجلس سنا بسیار کم است.
چ رشد ۵۰ درصدی تیراندازی دسته جمعی در آمریکا واقعیت غیر قابل انکاری است که روند فزاینده جراحت و مرگ ناشی از آن به دلیل استفاده مهاجمان از سلاح مسلسل بوده و امروز به یک بحران حقوق بشری در آمریکا تبدیل شده است.

مساله تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا همواره یکی از موضوعات حقوق بشری در این کشور است. امروزه تیراندازی‌های جمعی به یک بحران حقوق بشری در آمریکا تبدیل شده است. ویژگی مشترک تقریبا تمامی تیراندازی های انبوه در آمریکا، استفاده مهاجمان از سلاح مسلسل است؛ یعنی سلاح جنگی با خشاب های دارای ظرفیت بالا که بیشترین تعداد مرگ و میر را به همراه دارد.

باید خاطر نشان کرد که تیراندازی جمعی (Mass Shooting) بنا به تعریف با کشتار جمعی قتل عام (Mass Murders) تفاوت دارد و در برخی موارد با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم ایجاد می شود که بعضا کشته ای هم بر جای نمی گذارد و در برخی موارد آمار مصدومان نتیجه فرار و برخورد افراد با یکدیگر است.

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به تازگی آمار تیراندازی به شهروندان در مکانهای عمومی در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر اساس آن سال گذشته ۶۱ حادثه تیراندازی در ایالت های مختلف رخ داده است. موارد تیراندازی به شهروندان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته و طی آنها ۱۰۳ نفر کشته و ۱۴۰ نفر مجروح شده اند. در سال ۲۰۲۲ نیز طبق گزارش Gun Violence Archive حداقل ۳۲۰ تیراندازی دسته جمعی در ایالات متحده رخ داده است.

علاوه بر این طبق آمار ارائه شده (بازه زمانی تهیه گزارش) از سوی این نهاد، تاکنون ۲۹ هزار و ۶۲۶ مورد مرگ ناشی از خشونت تسلیحاتی ثبت شده است که حدود ۱۳ هزار و ۵۸۸ نفر در سراسر آمریکا به دلیل استفاده از سلاح گرم از جمله قتل عمدی و تصادفی، جان خود را از دست داده اند.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰۰ مورد از این قبیل تیراندازیها رخ داده که از ۶۱۱ مورد در سال ۲۰۲ و ۴۱۷ مورد در سال ۲۰۱۹ به این رقم رسیده که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته، امسال با بالاترین میزان افزایش همراه بوده است.

در آمریکا به طور متوسط هر ۱۲.۵ روز یک بار تیراندازی جمعی اتفاق می افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *