اجرای کنسرت «تخت جمشید» در سنت پترزبورگ

علی رهبری، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر، با پروژه‌های موسیقایی «هزار و یک شب» و «تخت جمشید» در شهر سنت پترزبورگ روسیه به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایرنا، کنسرت اول که روز جمعه (۳۰دی) برگزار می‌شود، دو بخش دارد؛ بخش اول شامل کنسرت و ویولن با عنوان «هزار و یک شب در حرمسرا» اثر فاضل‌ سای، آهنگساز مشهور کشور ترکیه است. فاضل سای از آهنگسازان بسیار موفق بین‌المللی است که آثارش در اکثر سالن‌های جهان اجرا شده‌اند.

رهبری در این باره گفت: «هزار و یک شب در حرمسرا» کاملا به سبک شرقی آهنگسازی شده است. سولوی ویولن این اثر را الوین گانی‌یف، نوازنده مشهور آذربایجان خواهد نواخت. قسمت دوم این کنسرت شامل سمفونی شماره چهار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی است.

به گفته این رهبر بین‌المللی ارکستر، حدود ۱۷سال پیش که وی بعد از ۳۰سال دوری از وطن به ایران بازگشته بود، به پیشنهاد مرحوم فریدون ناصری این سمفونی را که در ایران اجرا نشده بود، رهبری کرد.

کنسرت دوم، روز شنبه (هشتم بهمن) برگزار می‌شود که دارای دو بخش است. در بخش اول؛ قطعه «تخت جمشید» اثر طالب‌خان شهیدی از آهنگسازان خوشنام بین‌المللی اهل تاجیکستان اجرا خواهد شد.

علی رهبری در این باره توضیح داد: طالب‌خان شهیدی که از شاگردان آرام خاچاطوریان بوده است خود را خیلی ایرانی می‌داند و عنوان آثارش اکثرا ایرانی هستند و در شناسایی نام ایران در جهان بیش از هر آهنگساز دیگر نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

قسمت دوم این برنامه به اجرای سمفونی «مانفرد» اثر چایکوفسکی اختصاص دارد. این اثر که حدود یک ساعت به طول می‌انجامد از شاهکارهای چایکوفسکی است که حدود ۴۰سال پیش توسط علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک چک برای کمپانی سوپرافون ضبط شد. علی رهبری در آن زمان سمت رهبر میهمان دایم ارکستر فیلارمونیک چک را برعهده داشت.

علی رهبری تیرماه امسال توسط والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران جهان و مدیرکل هنری مجموعه اُپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ به عنوان رهبر میهمان دایم ارکستر اُپرای مارینسکی انتخاب شد. این مجموعه ۴۰۰نوازنده، بیش از ۲۵۰خواننده کُر، سه سالن اپرا و چند سالن کنسرت دیگر دارد که در دنیا بی‌نظیر است.یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *