رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

تهران- ایرنا- اگرچه مقام‌های آمریکا آشکارا بر وجود ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی خود در ۳۰ کشور جهان از جمله ۲۶ آزمایشگاه در اوکراین مُهر تایید زده‌اند اما از نگاه ناظران این اعداد با هدف گمراه ساختن بوده و شمار آزمایشگاه‌ها به مراتب بیش از مواضع اعلانی کاخ سفید است.

بیماری‌های عفونی در قرون گذشته جان افراد زیادی از ساکنان کره زمین را گرفته‌ است. ده‌ها هزار مورد از این تلفات، ناشی از انتشار عمدی ویروس‌ها و ساخت سموم بیولوژیکی توسط بشر بوده‌؛ اوج‌گیری ساخت سلاح‌های بیولوژیک مربوط به دوره جنگ جهانی دوم است.

ایالات متحده از سال ۱۹۱۸ به استفاده از سموم بیولوژیک در برابر دشمنانش روی آورد اما برنامه نوین و جدی تولید سلاح‌های بیولوژیکی خود را سال ۱۹۴۲ آغاز کرد. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جهان استفاده کرده و انفجار بمب‌های هسته‌ای در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن نشان داد ایالات متحده در برابر رقبا پایبند به هیچگونه اصول حقوق اخلاقی نیست.

همچنین استفاده این کشور از سلاح بیولوژیکی در جنگ کره ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ توسط چند پزشک برجسته فرانسوی و بیوشیمیست‌های انگلیسی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۲ (۲۴ شهریور ۱۳۳۱) تائید شد. همچنین مورخانی همچون «جون هالیدی» و «بروس کامینگز» در کتاب «کره و جنگ ناشناخته» (۱۹۸۸ ) به استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی اشاره کرده‌اند.

در سال ۱۹۷۱ پس از شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی در کوبا مقام‌های این کشور از جمله «فیدل کاسترو»، ایلات متحده را مسئول بروز بحران معرفی و این کشور را متهم به استفاده از سلاح بیولوژیک علیه مردم کوبا کردند. در فاصله ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ ایالات متحده در میان درگیری در جنگ ویتنام از سلاح بیولوژیک و عامل ویروسی علیه این کشور استفاده کرده‌است. افزایش طاعون، بیماری‌های روده‌ای و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله پیامدهای استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی در ویتنام است.

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

۳۳۶ مرکز بیولوژیکی فرامرزی آمریکا
برنامه بیوسینرژی» پروژه‌ای با بودجه ۲.۱ میلیارد دلاری به پشتیبانی وزارت دفاع آمریکاست که با هدف ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خارج از آمریکا راه‌اندازی شده‌ و در شرایط کنونی شمار کارکنانی که در آزمایشگاه‌های آمریکا کار می‌کنند به ۱۴ هزار نفر می‌رسد.
به نوشته «گلوبال تایمز»، آمریکا در چارچوب این پروژه، ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور و منطقه از جمله اوکراین، گرجستان و … ایجاد کرده‌است.

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

اگرچه بسیاری از مراکز بیولوژیک آمریکا در جهان مخفی و ناشناخته مانده‌ اما برخی از آنها در قزاقستان (آلماتی)، گرجستان (لوگار)، ارمنستان (آزمایشگاه های دوازده‌گانه)، ازبکستان (آزمایشگاه‌های تاشکند، اندیجان، گرگانج و فرغانه)، آفریقا (آزمایشگاه‌های اوگاندا، کنیا، نیجریه، تانزانیا، لبیریا، سیرالئون و مصر)، کره‌جنوبی (آزمایشگاه‌های بوسان، اوسان و گونسان)، کلمبیا، سنگال و اندونزی (آزمایشگاه جاکارتا) مستقر هستند.

مراکز بیولوژیک مشکوک آمریکا در کدام کشورها قرار دارند؟
آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در مرز روسیه و چین به۶۰ مورد می‌رسد و بر اساس ادعای مقام‌های آمریکایی، این کشور ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین دارد
– اوکراین ۲۶
– ارمنستان ۱۲
– ارمنستان ۴
– ازبکستان ۴
– نیجریه ۴
– کره‌جنوبی ۳
– گرجستان ۲
– کلمبیا ۲
– اندونزی ۲

دیگر مراکز مشکوک آمریکا در کشورهای سنگال، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، لیبریا، سیرالئون، مصر، گینه، کامرون، ساحل‌عاج، کلمبیا، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی، عراق، لائوس، ویتنام، پاکستان، تایلند، کامبوج، فیلیپین قرار دارند.

۲۶ مرکز مخفی بیولوژیکی، سهم اوکراین

آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا که هم‌مرز روسیه و چین هستند به ۶۰ مورد می‌رسد و بر اساس ادعای مقام‌های آمریکایی، این کشور ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین دارد.

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

«ویکتور مدودچوک» رئیس حزب مخالف دولت اوکراین پیش از بحران اخیر، این مراکز را به عنوان آزمایشگاه‌های بیولوژیک ارتش ایالات متحده معرفی و بیان کرد که از زمان پیدایش این مراکز شیوع بیماری‌های خطرناک بسیار بیشتر شده‌است. او به همراه دو نفر از اعضای نمایندگان اوکراین وجود این مراکز را به عنوان خطری جدی برای زندگی مردم کشور معرفی کرد.

یکی از مهمترین این مراکز STCU نام دارد. این مرکز که با عنوان مرکز علم و فناوری در اوکراین شناخته می‌شود به فعالیت‌های مرتبط با موضوع‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و فناوری‌های شیمیایی اختصاص دارد. بودجه شکل‌گیری این مرکز توسط دولت‌های آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تامین شد.

میانه اسفندماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز بحران اوکراین، وزارت دفاع روسیه، به افشاگری از اسناد به دست آمده از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین پرداختدر مجموع فعالیت آمریکا به‌ویژه در حوزه کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی بسیار پررنگ و ده‌ها مورد آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین ساخته شده‌است؛ آزمایشگاه‌هایی که در اطراف آنها شیوع ویروس سرخک و برخی ویروس‌های عفونی دیده شده‌؛ همچنین شیوع ویروس‌هایی مانند تب خوکی و هپاتیت در استان میکولائیف که به نظر می‌رسد یکی از محل‌های فعالیت‌های مخفی آمریکا است، پرسش‌های جدی درخصوص ابعاد مخرب برنامه بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین را مطرح کرد.

افشای جزئیات آزمایشگاه‌های آمریکایی در اوکراین
میانه اسفندماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز بحران اوکراین، وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین بدست آمده که طبق آنها کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون نیز نگران درز این اطلاعات بود.‎

سرلشکر «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه گفت: «ما از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین اسنادی در خصوص نابودی اضطراری در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) از پاتوژن‌های خطرناک طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده دریافت کرده‌ایم. اکنون این مدارک توسط کارشناسان روسی نیروهای حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی در حال تجزیه و تحلیل است.»

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر گفته بود، این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پنتاگون در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های نظامی و تاسیسات شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در شهرهای کی‌یف و اودسا بسیار نگران است زیرا امکان دارد کنترل خود را بر آنها از دست بدهد.

وزارت دفاع روسیه، برخی از تصاویر اسناد یادشده را منتشر کرد:

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

 

رمزگشایی از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در ۳۰ کشور

به گزارش «بی‌بی‌سی»، نیروهای آمریکایی در یکی از آزمایشگاه‌های اوکراین، آزمایش‌هایی را روی انواع مواد بسیار سمی از جمله سیاه‌زخم، بدون اطلاع دولت و شهروندان محلی انجام دادند. «رویترز» نیز در این باره گزارش کرد در روز شروع درگیری روسیه و اوکراین، آزمایشگاه بیولوژیکی تحت کنترل ایالات متحده در اوکراین به سرعت پاتوژن‌های مرگبار از جمله سیاه زخم و طاعون را نابود کرد.

«گلوبال تایمز» در گزارشی به اعتراف مقام‌های آمریکایی اشاره کرد و نوشت: ایالات متحده در اوکراین آزمایشگاه‌های بیولوژیک دارد. جالب اینجاست که « ویکتوریا نولاند» مقام وزارت خارجه آمریکا به نوعی اعتراف کرده‌بود که این آزمایشگاه‌ها با بودجه ایالات متحده در حال کار روی توسعه سلاح‌های بیولوژیک در خاک اوکراین است.

نولند در جلسه کمیته روابط خارجی سنا درباره اوکراین در واشنگتن دی‌سی شهادت داد و گفت: ایالات متحده در حال همکاری با اوکراین برای جلوگیری از تصرف مواد تحقیقاتی بیولوژیکی توسط نیروهای متجاوز روسیه است؛ آن هم در حالی که شهریورماه امسال وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکایی‌ها در حال انتقال آزمایشگاه‌های مخصوص خود برای ساخت سلاح بیولوژیک از خاک اوکراین به منطقه‌ای دیگر در شرق اروپا هستند.

به‌تازگی ۵ هزار و ۶۲۹ قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور ایالات متحده فاش شده استواقعیتی فراتر از اعتراف پوشالی

به نوشته «گوبال تایمز»، ایالات متحده که خود را «پرچمدار دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، در انجام آزمایش‌های خطرناک بیولوژیکی و گسترش امپراتوری بیولوژیکی نظامی خود شهره است. به‌تازگی ۵ هزار و ۶۲۹ قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور ایالات متحده فاش شده است.
اگرچه سران ایالات متحده آشکارا اعتراف کردند که این کشور ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور جهان از جمله ۲۶ آزمایشگاه در اوکراین دارد اما با این حال، این قراردادها نشان می‌دهد آمریکا با ۴۹ کشور قرارداد امضا کرده‌؛ موضوعی که بسیار فراتر از اعتراف‌هاست.

به گفته «ایگور کریلوف» رئیس نیروی حفاظت بیولوژیکی، شیمیایی و تشعشعات روسیه، ایالات متحده شبکه‌ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را در اوکراین تشکیل داده که شمار آن بیشتر از آماری است که آمریکایی‌ها ارائه می‌کنند. در مجموع، آمریکا در مجامع بین‌المللی از افشای آزمایشگاه‌های بیولوژیک تحت کنترل پنتاگون هراس دارد. با وجود فشارهای عمومی بین‌المللی، این کشور هرگز جزئیات آزمایش‌های خود را در آزمایشگاه‌های بیولوژیک سراسر جهان منتشر نکرده و آنها را «تدافعی» خوانده‌است.

حال این پرسش‌های نگران‌کننده به ذهن می‌رسد که در آزمایشگاه‌های مخفی آمریکا در نقاط مختلف کره خاکی، چه سلاح‌های بیولوژیک، شیمیایی و نیز ویروس‌ها و باکتری‌های کشنده تولید می‌شود؟ هدف واقعی این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ناشناخته چیست؟

منابع:

https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۴/۱۲۶۰۶۶۵.shtml
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۳/۱۲۵۴۸۴۳.shtml
https://www.opindia.com/۲۰۲۲/۰۳/us-has-۳۳۶-biolabs-in-۳۰-countries-including-۲۶-in-ukraine-alleges-china
https://news.cgtn.com/news/۲۰۲۰-۰۵-۲۱/U-S-deployed-over-۲۰۰-military-biological-laboratories-worldwide-QFtLkqhuVy/index.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *