دیپلمات پیشین اوکراین: آمریکا عمدا کی‌یف را ناتوان کرد تا بر آن حکومت کند

دیپلمات پیشین اوکراین: آمریکا عمدا کی‌یف را ناتوان کرد تا بر آن حکومت کند

تهران-ایرنا- آندری شوچنکو دیپلمات پیشین سفارت اوکراین در آمریکا گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده و مقامات اوباما برای ناتوان کردن این کشور عمیقاً در امور اوکراین مداخله کردند و از بسیاری جهات از استقلال و حاکمیت این کشور سوءاستفاده کردند تا بر آن حکومت کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، شوچنکو پنجشنبه شب با تاکید بر اینکه «اصلاحاتی که ایالات متحده در اوکراین اعمال کرد اساساً دولت ما را نابود کرد»، افزود: این اصلاحات به همراه بدهی اوکراین، ملت را ناتوان کرد و دولت این کشور کاملاً تحت سلطه خارجی قرار گرفت.

وی با اشاره به فشار مقامات دولت اوباما و ایجاد «اداره ملی مبارزه با فساد» تحت حمایت اف‌بی‌آی، گفت: اساساً آنها بودند که به ما می‌گفتند چه کسی را استخدام کنیم یا چه کسی را اخراج کنیم، چگونه کار کنیم و چگونه در تحقیقات شرکت کنیم.

دیپلمات پیشین اوکراین تصریح کرد: بنابراین ماجرای اوکراین، یک نمونه عالی از نحوه کار ایالات متحده در کشورهای خارجی است.

پیش از این نیز نام شوچنکو در مطبوعات جریان اصلی ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ مطرح شده بود. در آن زمان، او در مورد تلاش مقامات اوکراین برای تضعیف کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ با رسانه‌ها سخن گفت.

شوچنکو در سپتامبر ۲۰۱۸ به اسپوتنیک فاش کرد که هنگام کار در سفارت اوکراین در واشنگتن در طول فصل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، اوکسانا شولیار (دستیار سفیر اوکراین) به او مراجعه کرده و گفته است که اگر اطلاعات و اسنادی دارد که به نحوی بتواند منجر به بدنامی ترامپ شود یا اشخاصی را می‌شناسد که چنین اطلاعات یا اسنادی دارند، آن را در اختیار او قرار دهند.

به دلیل همان افشاگری‌ها بود که در سپتامبر ۲۰۲۰ که شوچنکو هنوز یکی از مقامات سفارت اوکراین در آمریکا بود، در تیررس مقامات ایالات متحده قرار گرفت؛ ویزای وی به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای تحریم افشاگران اوکراینی که با رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ و شهردار پیشین نیویورک همکاری می‌کردند، لغو شد.

شوچنکو با اشاره به اینکه قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا تحقیقات زیادی را در مورد جو بایدن و خانواده‌اش آغاز کرده‌اند که از بحران مرزی و خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ شروع و به اسناد طبقه‌بندی شده در دفتر و گاراژ خانه بایدن ختم شده است، خاطرنشان کرد: اعضای خانواده بایدن الگویی از دسترسی منفعت‌طلبانه به بالاترین سطوح دولتی و سوءاستفاده از موقعیت خود برای ثروت‌اندوزی هر چه بیشتر دارند که اغلب به ضرر منافع ایالات متحده است. ما متعهد هستیم که دنباله مالی خانواده بایدن و همکارانش را دنبال کنیم که هم‌اکنون شامل موضوعات پیچیده و بین‌المللی زیادی است که در وب‌سایت کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا آمده است.

زمان نشان خواهد داد که آیا قانون‌گذاران جمهوری‌خواه با تلیژنکو و سایر افشاگران اوکراینی تماس می‌گیرند تا در کنگره آمریکا شهادت عمومی بدهند و ماجراجویی اوکراینی بایدن و تیم اوباما را روشن کنند یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *