اعتراضات میلیونی علیه مکرون، فرانسه را به آشوب کشاند

سرویس خارجی: منابع رسانه‌ای از شروع دور تازه تظاهرات در فرانسه در اعتراض به طرح بازنشستگی دولت امانوئل مکرون و حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرها و پرتاب گاز اشک آور به سوی معترضان خبر دادند.

اتحادیه‌های کارگری فرانسه دور تازه‌ای از اعتصاب‌ها و اعتراضات علیه اصلاحات بحث‌برانگیز حقوق بازنشستگی را در شهرهای مختلف این کشور آغاز کردند. این اعتراضات در برخی شهرها از جمله پاریس و لیون، به دلیل مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. خبرنگار روزنامه «فیگارو» نیز در توییتی نوشت، نیروهای امنیتی در شهر پاریس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که خواستار راهپیمایی به سمت پارلمان بودند از گار اشک آور استفاده کردند. شبکه خبری «فرانس-۲۴»هم در توییتی گزارش کرد که در شهر«لیون» خشن‌ترین تظاهرات از زمان آغاز اعتراض به اصلاح طرح بازنشستگی در جریان بود.

همزمان وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار معترض در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به اصلاحات بازنشستگی که دولت امانوئل مکرون ارائه داده، به خیابان‌ها آمدند.اتحادیه کارگری فرانسه هم اعلام کرد تجمعات در پایتخت فرانسه حدود ۷۰۰هزار شرکت‌کننده داشت. گفته می شود اعتراضات در سه شهر فرانسه به خشونت کشیده شد. در پاریس، یک سری درگیری بین پلیس و معترضان گزارش شد و پلیس مجبور شد پس از اقدام معترضان که بطری و سنگ پرتاب می‌کردند، از گاز اشک‌آور علیه جمعیت استفاده کند؛ خسارت های مالی هم گزارش شده است و ۴۳معترض نیز بازداشت شدند. در همین حال، ۳۵ افسر پلیس در لیون زخمی شدند. گزارش‌هایی هم از زد و خورد خشونت‌آمیز در شهر نانت منتشر شده، جایی که حدود ۳۰هزار تن به خیابان‌ها آمدند. همچنین در شهر برست ۲۲هزار معترض، رن ۱۹هزار تن، پائو ۱۵هزار تن، تور ۱۱هزار تن و استراسبورگ ۹۵۰۰تن به خیابان‌ها آمدند. در دیگر شهرها هم اعتراضات در جریان بود. در پی افزایش سن بازنشستگی در فرانسه توسط دولت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، شهروندان این کشور دست به اعتراضات خیابانی زده اند و همزمان کارگران حمل‌ونقل و کارکنان پالایشگاهها نیز در اعتراض به این طرح اعتصاب کرده‌اند. دولت مکرون که با ششمین اعتراضات بزرگ مردمی در سال جاری میلادی مواجه شده، می‌گوید مردم این کشور باید دو سال بیشتر کار کنند و اخیرا از افزایش سن بازنشستگی از ۶۲سال به ۶۴سالگی خبر داد. دولت مکرون ادعا می‌کند که این قانون تا سال ۲۰۳۰باعث ذخیره بیش از ۱۷میلیارد یورو (۱۸میلیارد دلار) بودجه در سال خواهد شد. اما اتحادیه‌های کارگری قصد دارند با افزایش سن بازنشستگی از ۶۲به ۶۴سال و افزایش شمار سال‌های مورد نیاز برای کارگران برای دریافت مستمری مقابله کنند.«لوران برگر» رئیس اتحادیه کارگری گفت: ازهمه کارمندان، شهروندان و بازنشستگان کشور که مخالف اصلاح حقوق بازنشستگی هستند می‌خواهم دست به اعتراض بزنند؛ رئیس جمهوری نمی‌تواند مقابل اعتراضات ناشنوا بماند، امروز جنبش اجتماعی عظیمی وجود دارد و نیاز به یک واکنش سیاسی است. بر اساس گزارش ها، امانوئل مکرون این طرح را در مرکز مبارزات انتخاباتی مجدد خود در سال گذشته قرار داد و کابینه وی اعلام کرده که این تغییرات برای جلوگیری از کسری بودجه نظام بازنشستگی در سال‌های آینده ضروری است اما طبق نظرسنجی‌ها آنها با مقاومت شدید مردم روبرو هستند و دو نفر از هر سه نفر در سراسر فرانسه از اعتراضات علیه آن حمایت می‌کنند.پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *