قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی دستور بررسی تعرض به حریم «آتشکده نیاسر» را داد

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره عملیات معدن‌کاوی در حریم «آتشکده نیاسر»، یکی از کهن‌ ترین آتشکده‌ های ایران دستور بررسی داد.

به گزارش ایرنا، پس از انتشار گزارشی درباره فعالیت یک معدن سنگ تراورتن در حریم درجه یک آتشکده (چهارتاقی) نیاسر، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اداره کل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارتخانه و مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان دستور داد موضوع را با فوریت و اولویت بررسی کنند.

آنچه سال‌ها در نزدیک‌ترین فاصله، حریم درجه یک این آتشکده تاریخی را نقض کرده و علاوه بر آسیب‌های احتمالی بر پیکر آن، حریم منظری و بصری آن را مخدوش کرده، معدن سنگ تراورتنی است که در شعاع ۶۰متری اثر فعالیت دارد.

بیش از ۲۰سال است که برداشت سنگ تراورتن در حریم آتشکده نیاسر، نگرانی‌ها بابت آسیب‌های احتمالی و مخدوش‌شدن حریم منظری این اثر باستانی را در پی داشته است. در همه این سال‌ها مکاتبات میراث فرهنگی نتوانسته گره این مشکل میراثی را حل کند. معدنکاران سازمان‌‎های متولی معتقدند معدن تراورتن برای آتشکده مشکلی ایجاد نمی‌کند و به نظر می‌رسد که از اهمیت حریم منظری آثار تاریخی اطلاع چندانی ندارند؛ حریمی که شکستن آن برای آثار تاریخی، حکم تخریب سیمای اثر است. همه این‌ها اما در حالی است که به گفته کارشناسان، میراث فرهنگی و پیوند آن با صنعت گردشگری، حکم گرانبهاترین ذخایر ارزی کشور است که نباید از کنار آسیب‌های آن‌ها به راحتی عبور کرد.

این معدن در جوار آتشکده نیاسر فعالیت دارد و پروانه آن مطابق گفته‌های معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، استعلام یا مجوزی از سوی میراث فرهنگی ندارد اما در همه سال‌های گذشته مسئولان و فعالان میراث فرهنگی نسبت به فعالیت و آسیب‌هایی احتمالی آن برای بنای این چهارتاقی معترض بوده‌اند.

چارتاقی‌ها، سازه‌هایی کهن از دوره ایران باستان هستند. اگر چه نمی‌توان به صراحت گفت، ولی بسیاری بر این باور هستند که این سازه‌ها، بناهای آیینی قبل از اسلام در ایران بوده‌اند. آتشکده نیاسر (شماره ثبت ملی ۳۱۶سال ۱۳۱۷)، یکی از سالم‌ترین نمونه‌های برجای مانده در ارتفاعات نیاسر کاشان و به‌جا مانده از اواخر دوران اشکانی و اوایل دوران ساسانی است. همچنین اساس معماری آن بر مبنای چارتاقی، طراحی و ساخته شده است و به گفته منابع بومی و محلی یک آتشدان با ارتفاع تقریبا ۱.۵متر هم داشته است.

 نوشته شده توسط روزنامه اطلاعات پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *