پزشکان تربت‌حیدریه جوان ۲۷ ساله را از خطر قطع نخاع نجات دادند

پزشکان تربت‌حیدریه جوان ۲۷ ساله را از خطر قطع نخاع نجات دادند

تربت حیدریه- ایرنا – رییس بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) تربت حیدریه گفت: عمل جراحی ستون فقرات گردنی پیشرفته برای نخستین بار در تربت‌حیدریه انجام شد و تیم پزشکی این بیمارستان، جوان ۲۷ ساله را از خطر قطع نخاع نجات داد.

دکتر سید رضا اعتمادالاسلامی بختیاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمل جراحی ستون فقرات گردنی با عنوان «۵۴۰ درجه» برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بر روی یک بیمار انجام شد و وی را از خطر قطع نخاع که می‌توانست آن را از گردن به پایین به طور کامل فلج کند، رهاند.

وی بیان کرد: این بیمار به سه عمل نیاز داشت اما به خاطر شرایط حاد و خطرناک امکان اینکه بتوان یکبار عمل کرد و تا عمل بعدی منتظر ماند وجود نداشت و به همین خاطر سه عمل به صورت متوالی انجام شد.

رییس بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) تربت حیدریه گفت: بدین منظور بیمار سه مرتبه با رعایت اصول پزشکی بر روی تخت جراحی چرخانده شد و به همین دلیل به این عمل، عمل جراحی ۵۴۰ درجه گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه این عمل جراحی هشت ساعت به طول انجامید، یادآور شد: جوان ۲۷ ساله‌ به دنبال واژگونی خودرو دچار آسیب شدید ستون فقرات گردنی و شکستگی مهرۀ ششم و هفتم شده بود.

دکتر اعتماد الاسلامی بختیاری افزود: به دنبال فیکسیشن (تثبیت) ستون فقرات گردنی از قدام و خلف و همچنین آزادسازی المان‌های عصبی، جا اندازی دررفتگی گردن و خارج‌سازی قطعات شکسته انجام و بعد از آن با آزادسازی کامل المان‌های عصبی بدون آسیب نخاعی بیمار منتقل آی.سی.یو شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمار با حال عمومی خوب به بخش منتقل شده است و روند درمان ادامه دارد.

رییس بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) تربت حیدریه تاکید کرد: چنانچه بیمار مورد عمل جراحی قرار نمی‌گرفت، از گردن به پایین قطع نخاع می‌شد و با توجه به وجود تیم پزشکی ماهر و امکانات لازم و همچنین رضایت پدر و مادر این عمل جراحی بر روی بیمار انجام شد.

به گفته وی، همچنین اعزام بیمار به مرکز دیگر حتی با بالگرد هم بسیار خطرناک بود و احتمال آسیب نخاعی وجود داشت.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۷۶ عضو هیات علمی و هزار و ۲۱ دانشجو با ترکیب ۵۶ درصدی زنان است که در ۱۳ رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم‌آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی و تکنسین سلامت دهان و دندان تحصیل می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *