سرما برداشت زعفران تربت حیدریه را به تاخیر انداخت

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه از تاخیر در برداشت محصول زعفران از کشتزارهای این شهرستان به دلیل سردی هوا خبر داد.

محمد کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمای بیش از اندازه پاییز امسال جمع آوری محصول را با مشکل مواجه کرده و موجب شده برداشت طلای سرخ از برخی مناطق این شهرستان حدود ۱۰ روز دیرتر انجام شود.
وی این مناطق را عمدتا شامل برخی نواحی بخش مرکزی از جمله شادمهر و سیوکی عنوان و بیان کرد: این در حالی است که برداشت محصول در دیگر مناطق تقریبا به پایان رسیده است.
بر اساس گزارش اداره هواشناسی تربت حیدریه کمینه دمای هوای این شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته منهای دو و بیشینه آن ۱۲ درجه سانتیگراد بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: این شهرستان هفت هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار زعفران دارد که انتظار می رود امسال از این سطح حدود ۳۲ تن محصول برداشت شود.
وی گفت: سالانه حدود ۱۵ درصد کشتزار جدید زعفران در این شهرستان ایجاد می شود و در مقابل پنج درصد از کشتزارهای موجود به علت پیری و نداشتن بهره وری لازم از چرخه کشت خارج می شود.
تربت حیدریه ۱۲ درصد کشت زعفران خراسان رضوی را دارد و به دلیل داشتن بیشترین سطح کشت این محصول در کشور به عنوان پایتخت زعفران ایران شناخته می شود.
اکنون ۱۵ هزار خانوار در شهرستان تربت حیدریه به زعفرانکاری مشغولند و این محصول برای ۷۰ هزار نفر بطور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.ک/۳
۵۱۳۲/۱۸۵۸

 

 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *