«چیزی که عوض داره گله نداره»روحانی به کنایه قالیباف پاسخ داد 


امروز با وجود آنکه در شهرها مخصوصاً تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های مختلفی احداث شده است، ولی مردم احساسی که در برابر این همه کار باید داشته باشند را ندارند. چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی
نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: کمتر از۱۰ ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باقی مانده است و دوباره بازار تسویه حساب‌های سیاسی و افشا شدن اقدامات پشت پرده کاندیداها، گرم شده و رونق تازه‌ای یافته است. حسن روحانی ، رئیس دولت تدبیر وامید یکی از نامزدهای انتخابات پیش رو است که دیگر بار در مقابل محمد باقر قالیباف قرار گرفته است. 
این دو یکبار در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در تقابل یکدیگر قرار گرفتند وحسن روحانی با درایت توانست نتیجه رقابت میان یک حقوقدان و یک سرهنگ را به نفع خود تمام کند. این بارهم دوباره این حقوقدان و سرهنگ در مقابل همدیگر ایستاده‌اند. چند هفته پیش قالیباف در مراسم جشن سومین سال «دکتر سلام» به کنایه به حسن روحانی گفته بود:« اگر برخی با کلیدشان نتوانستند مشکلات کشور را حل کنند، دیگر برای کلیدشان قفل درست نکنند.» اما این بار حسن روحانی از شم حقوقی‌اش بهره برد و روز گذشته جوابی دندان شکن به جناب سرهنگ داد. رئیس‌جمهور کشورمان در سخنانی در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ ‌گفت: همان‌قدر که اتکاء کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است از آن مضرتر درآمد شهرداری به تراکم است. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار کرد: همانطور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم و درآمد نفتی برای سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در کشور باشد از آن طرف هم برای اداره شهرها باید راهی پیدا کنیم که درآمدها پایدار و سالم باشد. رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند. نمی‌خواهم به شهرداری یا شورای شهر نقد کنم، مشکل وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم و برای اینکه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بیشتری داشته باشند باید از تجربه‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه شوراها راه بهتری برای اداره و توسعه کشور هستند، گفت: در کشور ما ۱۱۷ هزار نفر در شوراهای شهر و روستا، تاکنون مسئولیت بر عهده گرفته و قدم‌های بسیاری را برای عمران و آبادانی کشور برداشته‌اند. شوراها اقدامی بزرگ در اجرای مردم‌سالاری دینی است. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اداره شهرها اقدامات خوبی انجام شده اما اقدامات دیگری هم باید به کمک بیاید. ما امروز به یک مدیریت یکپارچه نیازمندیم و اگر به قوانینی نیاز داریم باید آنها را تامین کنیم. هم لایحه نظام مدیریت شهری و هم لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مراحل خود را در دولت طی می‌کنند و تقدیم مجلس خواهند شد. با قوانین جدید حتماً راه برای حرکت دقیق‌تر شوراها و شهرداری‌ها فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، مشکلات فراوانی را برای شهرها و حتی روستاها به وجود آورده است، افزود: امروز با وجود آنکه در شهرها مخصوصاً تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های مختلفی احداث شده است، ولی مردم احساسی که در برابر این همه کار باید داشته باشند را ندارند. چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی. رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به اینکه ما مشکلاتی برای شهر به وجود می‌آوریم تا بزرگراهی را ایجاد کنیم،‌ اظهار کرد: پول احداث بزرگراه از چند برج بلند می‌رسد. سپس همان جمعیت برج به بزرگراه‌ها می‌آیند و رفت و آمد، کند می‌شود یا ما برای ایجاد یک بوستان و کاشت نهال در این بوستان یک باغ با درختان چندین ساله را از بین می‌بریم. یعنی از یک طرف نعمتی درست شده و از طرفی نغمت.
روحانی با تاکید بر اینکه ما در شهرها معضلات و بحران‌های فراوانی از جمله سیل، زلزله و مهمان ناخوانده ریزگردها را داریم، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای مقابله با این اقدامات، اقدامات بازدارنده انجام شده و خسارت این بحران‌ها بسیار کم است زیرا پیش‌بینی و پیش‌گیری‌های لازم انجام شده است. در آنجا هم ریزگردها برای مردم مشکل درست می‌کنند، اما نحوه ساخت و ساز و ویژگی درب و پنجره‌ها به گونه‌ای است که مردم می‌توانند در داخل ساختمان از خود حراست کنند. ما هم باید در این زمینه قدم‌های فراوانی برداریم. روحانی در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور، گفت: محیط زیست یک زمانی امری تجملاتی بود اما امروز ضرورت زندگی ماست. ما اگر توسعه را با حفظ محیط زیست همراه نکنیم نمی‌توانیم سلامت مردم را تضمین کنیم. در دولت یازدهم اقدامات بسیار اساسی در زمینه مسائل زیست محیطی انجام داد. به طور مثال برای ما مهم بود که دریاچه ارومیه به محل ریزگردها تبدیل نشود و امروز خوشحالم که دریاچه ارومیه در حالت تثبیت قرار گرفته و غرب کشور از یک خطر بزرگ مصون شده است. وی در ادامه افزود: خوشحالیم که تولید بنزین یورو۴ به بیش از ۲۵ میلیون لیتر رسیده و تولید گاز هم در روز ۱۴۰ میلیون متر مکعب اضافه شده است و به همین دلیل سوخت مازوت نیروگاه‌ها کاهش یافته است. ما می‌خواهیم فقط ۹ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع باشد تا به محیط زیست کمک کنیم .رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از اینکه در کشور به اندازه کافی بار حمل و نقل به دوش ریل گذاشته نشده است، خاطرنشان کرد: در هر جای دنیا در شهرهای بزرگ دو راه‌آهن حومه وجود دارد که مرکز شهرها را به شهرهای اقماری متصل می‌کند. ما هم باید این کار را انجام دهیم، البته در دولت هم سرمایه‌گذاری بزرگی برای ریل انجام شده است.
روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر هوشمند و الکترونیکی باید سریع‌تر ایجاد شود تا بسیاری از رفت‌وآمدها و ایستادن در صف‌ها جای خود را به ارتباطات در شبکه‌های مجازی دهد، گفت: دولت در این زمینه تلاش زیادی کرده است. با ایجاد شهر هوشمند و الکترونیکی ما سلامت اداری را هم تضمین می‌کنیم. با این کار فسادها به مراتب کاهش می‌یابد. مبارزه با فساد با موعظه، سخنرانی، قانون، دادگاه یا شلاق حل نمی‌شود. البته دادگاه و قانون هم لازم است اما از راه علمی باید با ریشه‌های فساد برخورد شود.رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از نحوه معماری در بعضی شهرها، گفت: یک نخست وزیر معروف به من گفت من همه دنیا را دیده‌ام اما زیباتر از اصفهان ندیده‌ام. با این وجود ما در بعضی شهرها و خیابان‌های خود احساس بهم‌ریختگی در معماری می‌کنیم که آلودگی بصری ایجاد کرده و انسان مجبور است اصلاً به خیابان نگاه نکند. ما شاهد ساختمان‌های بی‌نظم و کج و معوج هستیم. ما باید هویت فرهنگی و دینی خود را در معماری حفظ کنیم و ببینیم در اصفهان چگونه معماران، علما و اندیشمندان ما شهر را طراحی کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *