سعید حجاریان در گفت‌وگو با «اعتماد» از مجلس آینده می‌گوید با مجلسی بهتر از مجلس پنجم روبه‌رو خواهیم شد راست افراطی باید تن‌به ریاست لاریجانی در مجلس‌جدید‌هم بدهد

    ناهید مولوی/  به سختی وارد حوزه رای‌گیری شد. مدرسه کوچکی در محله محمودیه تهران حوزه‌ای بود که سعید حجاریان برای رای دادن انتخاب کرده بود. دو نفر همراهی‌اش می‌کردند. روی صندلی نشسته بود و به مرد جوانی که برای رای دادن همراهی‌اش می‌کرد توضیح می‌داد فلان کاندیدا به فلان نام شهره است اما شهرت واقعی‌اش را بنویس. همان‌طور که روی صندلی نشسته بود از او پرسیدم چرا به حسینیه ارشاد نرفتید؟ با خنده گفت: حسینیه ارشاد محل رای دادن اغنیاست، من نمی‌توانم در صف شلوغ بایستم. نوشتن تعرفه رای که تمام شد اصرار داشت خودش رایش را به صندوق بیندازد. وقتی از راهروهای مدرسه خارج می‌شد مردمی که برای رای دادن صف بسته بودند برای دقایقی صف‌های رای را رها کردند و در خیابان بازار سلفی گرفتن با مردی که عنوان «تئوریسین جریان اصلاحات» را به دوش می‌کشد گرم شد. وقتی درخواست مصاحبه کردم با روی خوش قبول کرد. شلوغی و ازدحام جمعیت سبب شد تا گفت‌وگو با سعید حجاریان پس از رای دادن در انتخابات هفتم اسفند در ماشین انجام شود. گفت‌وگویی که در آن سعید حجاریان از پیش‌بینی‌هایش برای مجلس آینده می‌گوید؛ اینکه پیش از این انتظار مجلس پنجم را داشته اما اگر مشارکت بالا رود مجلس دهم مجلسی شبیه مجلس سوم خواهد بود. حجاریان می‌گوید امروز ما با یک لاریجانی متفاوت روبه‌رو هستیم ولی از سوی دیگر حضور افراد نزدیک به او در لیست اصلاح‌طلبان را ائتلاف نمی‌داند بلکه معتقد است این افراد به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان شانس حضور در لیست امید را پیدا کردند. گفت‌وگوی کوتاهم که تمام شد از ماشین پیاده شدم. پیرمردی با خنده به سوی خودرو آمد و گفت آقای حجاریان شما اینجا چه کار می‌کنید؟ سعید حجاریان با خنده انگشت جوهری‌شده‌اش را به سمت پیرمرد گرفت و گفت: «آمده‌ام به تمامی افراد هر دو فهرست رای دهم.» متن گفت‌وگوی «اعتماد» با سعید حجاریان را در ادامه می‌خوانید:
  پیش‌بینی شما از حضور مردم در این دوره از انتخابات چیست؟
پیش‌بینی‌ها خبر از مشارکت بین ۶٠ تا ٧٠ درصد مردم می‌دهد. اما واقعیت است که شهرهای بزرگ و کوچک شرایط‌شان متفاوت است و نمی‌توان رای قطعی صادر کرد.
  در این دوره شاهد بودیم که اصولگرایان استراتژی‌های خاص تبلیغاتی همچون ماجرای «لیست انگلیسی» را در پیش گرفتند، به نظر شما این استراتژی چقدر برای آنها مفید فایده افتاده است و چقدر در بدنه جامعه تاثیرگذار بوده است؟
من بعید می‌دانم چنین استراتژی‌هایی در بدنه جامعه تاثیرگذار باشد. به عقیده من چنین استراتژی‌هایی بیشتر برای هواداران خود اصولگرایان مورد استفاده است، در واقع با چنین فضاسازی‌هایی به دنبال این بودند تا بدنه اجتماعی خود را منسجم کنند. این کار برای تحکیم فکری اعضای خودشان است نه به هم زدن بازی اصلاح‌طلبان. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و درصد مشارکت بالا برود قطعا به نفع اصولگرایان نخواهد بود. به طور کلی مطرح کردن چنین ماجرایی برای افرادی که توسط شورای نگهبان تایید شده‌اند واقعا بی‌معنی است. اینکه بعد از این همه نظارت و رد شدن نامزدها از فیلتر‌های مختلف باز برخی را انگلیسی بخوانیم توهین به خود شورای نگهبان است.
  اگر اصلاح‌طلبان بتوانند پیروزی قابل‌توجهی را کسب کنند فکر می‌کنید این پیروزی چه پیامی را خواهد داشت و چه تاثیری در آرایش اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد گذاشت؟
منظور شما از پیروزی قابل توجه چیست؟
  مثلا اگر اصلاح‌طلبان بتوانند بین ۶٠ تا ٧٠ درصد کرسی‌ها را کسب کنند.
خب در این پیروزی که می‌گویید رییس مجلس چه کسی است؟
  خب در این میان اتفاقاتی رخ داده که بازی عوض شده است. الان اصلاح‌طلبان در قم از علی لاریجانی حمایت کرده‌اند و در تهران افراد منتسب به ایشان در لیست اصلاح‌طلبان حضور دارند. تاثیر این موضوع را در مجلس بعدی چگونه می‌بینید؟ آیا می‌توانیم با یک لاریجانی متفاوت روبه‌رو باشیم؟
ما همین امروز هم با لاریجانی متفاوتی رو‌به‌رو هستیم، نیازی نیست تا صبر کنیم و ببینیم در مجلس بعدی چه رخ خواهد داد. شما ببینید این روزها علی لاریجانی چه حرف‌های عجیبی می‌زند، می‌گوید اگر اصلاح‌طلبان ضدانقلابند چرا به آنها اجازه فعالیت می‌دهید. لاریجانی این روزها حرف‌های خوب و دقیقی می‌زند.
  شما پیروزی را در این انتخابات در تصاحب چند درصد کرسی‌های مجلس می‌دانید؟
پیش از این پیش‌بینی من این بود که ما با مجلسی شبیه مجلس پنجم رو‌به‌رو خواهیم شد. اما تصور می‌کنم در روزهای منتهی به انتخابات شور و نشاط بیشتری بر فضای کشور حاکم شد و اگر مشارکت همان‌طور که از ابتدای صبح آغاز شده روند صعودی داشته باشد قطعا با مجلسی بهتر از مجلس پنجم روبه‌رو خواهیم شد زیرا وقتی آمار رای‌دهندگان بالای ۵٠ درصد می‌رود وزنه به سمت اصلاح‌طلبان سنگین می‌شود نه اصولگرایان. من تصور می‌کنم اگر وضعیت همین گونه پیش برود مجلس آینده مجلسی شبیه به مجلس سوم خواهد شد. من این موضوع را خیلی محتمل می‌دانم که مجلس دهم شبیه مجلس سوم شود.
   شما آینده ائتلاف اصلاح‌طلبان با شخصیتی مثل علی لاریجانی  را چگون می‌بینید؟
من این اتفاق اخیر با لاریجانی را ائتلاف نمی‌دانم. به نظر من این ائتلاف نیست. اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت‌ها فردی را نداشتند تا در لیست خود قرار دهند. خب در چنین شرایطی طبیعی است که به سراغ افرادی بروند که معتدل‌تر باشند.
  یعنی شما این موضوع را تنها به دلیل ردصلاحیت‌ها و نداشتن نامزد می‌دانید؟
اگر چهره‌های اصلاح‌طلب تایید صلاحیت می‌شدند چرا به سراغ افراد منتسب به لاریجانی می‌رفتند؟ اگر افراد نزدیک به خودشان تایید می‌شد هیچ دلیلی برای حضور اصولگراهای معتدل در لیست اصلاح‌طلبان وجود نداشت.
  اما می‌گویند دولت هم اصرار داشته تا افراد لاریجانی در لیست اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند و حتی پالس‌هایی را هم فرستادند که ما به دنبال ریاست لاریجانی در مجلس آینده هستیم.
موضوع دولت متفاوت از اصلاح‌طلبان است. ضمن اینکه اگر اصلاح‌طلبان ردصلاحیت گسترده نمی‌شدند چه بسا این بازی متفاوت می‌شد. در هر صورت ما امروز با این شرایط روبه‌رو هستیم. من تصور می‌کنم راست افراطی مجبور شود تن به ریاست لاریجانی در مجلس آینده هم بدهد و نتواند حدادعادل را بر کرسی ریاست مجلس بنشاند.
  فکر می‌کنید ریاست لاریجانی بر مجلس آینده را می‌توان یک پیروزی برای اصلاح‌طلبان محسوب کرد؟
بستگی دارد این پیروزی مقابل چه کسی باشد. اگر مقابل حدادعادل باشد قطعا می‌تواند برای اصلاح‌طلبان پیروزی محسوب شود زیرا حدادعادل سرلیست رقیب اصلاح‌طلبان است. حداد ریاست را از دست بدهد پیروزی اصلاح‌طلبان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *